En slags plast.
Denna ska ha haft deras logga eller text?
(Så reaktionen - WTF! toygun!?)
Med vapnet i övrigt hade de nog inte så mycket att göra.
Ska jag vara ärlig är jag inte 100% på just den punkten, men det har tagits upp förut på forumet.
Att det inte följde med några rengörnningset berode ju på att M16 var konstruerad så att det inte skulle behövas rengöras, men då var det fel krut i patronerna så de slaggade igen i alla fall.Longsword skrev:Jag skulle vilja nominera de första versonerna av M16 som sattes i händerna på soldater som inte fått utbildning på dem..
Okromade lopp, fel krutsort mot vad den var konstruerad för ifrån början och inga rengöringset "issued".
Klimatet, krutsorten och saknaden av rengöringsverktyg gjorde det till ett undermåligt vapen. Om konstruktionen var gjord så att det inte krävde vård visade verkligheten att det behövdes.Nizze skrev:Att det inte följde med några rengörnningset berode ju på att M16 var konstruerad så att det inte skulle behövas rengöras, men då var det fel krut i patronerna så de slaggade igen i alla fall.Longsword skrev:Jag skulle vilja nominera de första versonerna av M16 som sattes i händerna på soldater som inte fått utbildning på dem..
Okromade lopp, fel krutsort mot vad den var konstruerad för ifrån början och inga rengöringset "issued".
Jo. (snopes.com)Solitaire skrev:Är det inte en myt att Matell var inblandat i tillverkningen av M16?Longsword skrev:Så har vi ju detaljen att greppet var märkt med leksaksföretaget Matell.![]()
Psilander skrev:
De gjorde svensk tjänst i 20år och sedan GL cjilensk i ytterligare 25år.
MIsslyckade matriel projekt i Sverige är tex Bofors 12cm lufvärnskan fårn 1970-tlaet
Bättre motor fanns inte - Defianten slösade bort samma RR Merlins som satt Spitfire och Hurricane! Frontbeväpning FANNS redan på de nämnda typerna - plus att B-P Defiant - trots Flygministeriets presskommunikéer om att den blev ett 'tillfredsställande nattjaktplan' - som bara var en vitkalkning av den groteska felbedömning av luftstridens karaktär, som samma ministeriums mera åderförkalkade medlemmar gjorde sig skyldiga till strax före 2:a världskriget. (Dom innefattade antagligen en eller flera som framgångsrikt flugit Bristol 'Fighters' i det 1:a!) Men -Psilander skrev:Jackie Fishers slagkryssare, god ide på pappret, dum i verkligheten när motståmndaren fått ett liknande system. Speciellt Fourius och Glourius var näst helt oandvändbara.
De tornbeväpnade jaktplanen var faktiskt effektiva som nattjakt, och under överrasknins momentet när de dök upp första gången. En bättre motor och front besyckning hade varit intressant.
Psilander - jag förmodar att du menar de brittiska K-klass ubåtarna! I mitt hat/kärleks-förhållande till brittiska abnormiteter - glömde jag dom. Men som 'attentionsfångare' till forumnisterna, innan jag lämnar fältet fritt till Psilander - så var den engelska K-klassen ångdrivna ubåtar med sex oljeeldade pannor, två skorstenar och två ångturbiner! Har vi er uppmärksamhet NU???? Ubåtar? Jojomensan - jag överlåter till Psilander att berätta om 'Slaget vid May Island'.....Psilander skrev:självklart K-ubåtarna hade jag glömnt.
Finn tolvan var bra, men utveckla en 12cm lvakan för markbruk på 70-talet är lite galet ändå.
GL var i tjänat mellan 1947 och 71, hon var dock avrustad ca halva tiden, de första året kördes tre kronor, men efter dolkstöten i MP 60 så var det slut med det.
Defaiant hade inte front beväpning.