The Grey Zone

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

The Grey Zone

Inlägg av sonderling » 22 mars 2005, 07:44

Jag ska inte låtsas skriva en filmrecension men jag vill ändå rekommendera och berätta att jag såg en bra film i helgen.

Jag köpte "the Grey Zone" på DVD.
En film som handlar om de Judiska Sonderkommando som arbetade med att undanskaffa de lik efter människor som gasades i Auscwitz/ Birkenau. Samt det uppror som förekommer bland krematorierna.

Harvie Keitel spelar en "ond" Nazist utan att för den skull vara den så irriterande stereotypa gaphalsnazisten.
Nej, han är mer kylig. (Och med tanke på Probstners tråd om Hitlerhjälmar i film, så kan jag meddela att han har skärmmössa.)

Hela filmen är förresten kylig, Kommandot arbetar hårt med att lura in judar i gaskammaren med att bära dem till kremering, med att sortera deras tillhörigheter, och med att raka ut askan ur ugnarna.
På så sätt påvissar filmen hur Tyskarna utrotar människor på industriell basis, där själva målet är döden och inte en bieffekt.. ( Gulag och Camp Delta :wink: i all ära men på detta sätt är det unikt i vår historia.)

Sonderling

Användarvisningsbild
LuNk4n
Medlem

Inlägg av LuNk4n » 22 mars 2005, 18:33

Olidligt töntigt när "H. Keitel" inte förstår vad fångarna säger,
trots att inget annat språk än engelska används. Hur svårt
kan det vara att lära skådespelarna två meningar polska?
Hollywood, Hollywood...

Skriv svar