Tysk WW2 design

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Re: Färgblind ?

Inlägg av MD650 » 14 mars 2005, 18:29

Ori skrev:
MD650 skrev:Ganska naturligt. Man "blandade" infanteriets gula och artilleriets röda, därav rosa.
:)
Gult + rött -> orange ?

Vitt + rött -> rosa ?

Fast, smileyn får mig att misstänka att du vet detta... :?
Citationsteckenena kring "blandade" menas att det inte är riktigt enl. färglagarna..

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 14 mars 2005, 18:57

Är det inte så att infanteriet hade vitt, och kavalleriet gult? ;)

Blandningen med artilleri/infanteri stämmer ju då men jag tror nog ändå att det kanske inte var helt allvarligt menat?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 14 mars 2005, 19:08

Belisarius skrev:Är det inte så att infanteriet hade vitt, och kavalleriet gult? ;)

Blandningen med artilleri/infanteri stämmer ju då men jag tror nog ändå att det kanske inte var helt allvarligt menat?
Det stämmer nog. Men pointen var att man "blandade" färgerna och fick rosa.

Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Franq » 20 mars 2005, 11:34

Kanske något OT, men den här tråden har inspirerat mig att ta tag i en gammal tanke jag haft länge. Nämligen fixa en SNYGG långrock av ungefär samma snitt som SS-officerarna hade på sig. Det är ju som några sade, man behöver varken vara fashinerad av WWII eller Nassar för att tycka att viss design är otroligt snygg.

Dock ska den användas till vardags, så den får inte vara för nassig eftersom jag varken har dom åsikterna eller vill verka som om jag har dom heller för den delen.

Nåja, efter lite efterforskande så hittade jag ialla fall den här på en amerikansk site.Bild
http://secure.sovietski.com/prods/prod_ ... =For%20Him

Det är bara det att det känns lite trattigt att beställa den från USA, betala frakt och tull och hela kånkadången, när det antagligen finns miljarder liggandes i överskottsblag nere i vårt södra grannland. Jag har lite dåliga erfarenheter från USA-beställningar sedan tidigare, där varorna blivit åtskilligt dyrare än beräknat och slipper gärna betala EU-tullar.

Är det nån som råkar veta var man kan få tag på en sådan i tyskland? Eller åtminstonde vad modellen kallas på tyska?
Mina tyskakunskaper är nämligen näst intill obefintliga så mina försök att googla på google.de gav visserligen någon överskottssite, men jag hittade inte vad jag sökte. Amrisarna kallar den "70s-vintage Bundeswehr officer's overcoat", men jag misstänker att den har ett specifikt modellnamn. Det är ju trots allt tyskar vi snackar om :)

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Inlägg av Morgan » 21 mars 2005, 15:18

Den nutida amerikanska kevlarhjälmen är ju inspirerad av den krigstida tyska stålhjälmen och kallas också av soldaterna för "Fritz".

MVH, Morgan

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 29 maj 2005, 18:33

@Franq: Rocken liknar den typ av rock som användes av ubåtspersonal. :)

Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Franq » 29 maj 2005, 18:35

Då kanske jag får "dyka lite djupare" om jag ska hitta min rock :D
(får man styk om man har så här dålig humor?)

Användarvisningsbild
BertilEnstöring
Ny medlem

Inlägg av BertilEnstöring » 28 januari 2008, 21:44

Jag ber om ursäkt om relevansen i detta inlägg är av medioker karaktär; obs. detta är mitt allra första inlägg. Däremot såg jag att lång tid förflutit sedan senaste inlägget därför tar jag mig friheter.
Jag kom över information om att de dekaler som återfinns på das stahlhelm är av varierande standard. Tydligen skall inte organisationsmärket enligt standard alltid återfinnas på vänster sida av hjälmen, undantag skall enligt källan ha innefattat SS, och grupper med polisiär karaktär.
Är det något som vet något om detta?

Haij_84
Ny medlem

Inlägg av Haij_84 » 3 februari 2008, 00:51

Här finner du lite info om tyska hjälmar och de omkastade dekalerna på SS hjälmar som användes av SD enheter.
http://www.german-helmets.com/SS-SD%20Insignia.htm

Skriv svar