Quiz: Forntiden & Antiken
- Ralf Palmgren
- Medlem
- Ralf Palmgren
- Medlem
Jag har nu t.o.m. kollat i "Nordisk familjebok" på nätet och där nämns han också så därmed borde nog inte frågan vara onaturligt svår.
Den person som jag letar efter är inte heller den antika filosofen Platon (427-347 f.Kr.).
Eftersom det ändå verkar vara en mycket klurig fråga får jag nog nu lov att ge lite mer information om den efterfråga personen. Det allegoriska tolkandets "fader" var en av de så kallade försokratiska filosoferna som levde omkring 500 f.Kr och var hemma från Rhegion (Reggio di Calabria).
Den person som jag letar efter är inte heller den antika filosofen Platon (427-347 f.Kr.).
Eftersom det ändå verkar vara en mycket klurig fråga får jag nog nu lov att ge lite mer information om den efterfråga personen. Det allegoriska tolkandets "fader" var en av de så kallade försokratiska filosoferna som levde omkring 500 f.Kr och var hemma från Rhegion (Reggio di Calabria).
-
Johan Matsson
- Medlem
- Ralf Palmgren
- Medlem
Den person jag letar efter levde före Platon (427-347 f.Kr.) och inte efter som Arkhimedes (287-212 f.Kr.) gjorde. Förövrigt så var knappast Arkhimedes en försokratisk filosof. 
Som sagt, det allegoriska tolkandets "fader" var en av de så kallade försokratiska filosoferna som levde omkring 500 f.Kr och var hemma från Rhegion (Reggio di Calabria).
Som sagt, det allegoriska tolkandets "fader" var en av de så kallade försokratiska filosoferna som levde omkring 500 f.Kr och var hemma från Rhegion (Reggio di Calabria).
- Ralf Palmgren
- Medlem
Detta verkar tydligen vara en alltför svår fråga. I gymnasiet lär man sig i filosofin att en så kallad försokratisk filosof är de tänkare som verkade före Sokrates (470-399 f.Kr.). Således kan inte en försokratisk filosof vara lika med Sokrates.
Detta står om den efterfrågade personen i nordisk familjebok:
"Forn-grekisk skriftställare från Rhegion i södra Italien, lefde i 6:e årh. f. Kr., känd hufvudsakligen som förste uttolkare af
de homeriska sångerna, åt hvilka han ville ge en allegorisk tydning."
Detta är sista möjligheten att gissa före jag ger det korrekta svaret!
Detta står om den efterfrågade personen i nordisk familjebok:
"Forn-grekisk skriftställare från Rhegion i södra Italien, lefde i 6:e årh. f. Kr., känd hufvudsakligen som förste uttolkare af
de homeriska sångerna, åt hvilka han ville ge en allegorisk tydning."
Detta är sista möjligheten att gissa före jag ger det korrekta svaret!
-
Johan Matsson
- Medlem
- Ralf Palmgren
- Medlem
Probstner
Fuskgoogling verkar vara en lönsam affär för dig och dessutom är det ju fullt lagligt! 8)
Theagenes är fullständigt korrekt svar. Namnet dök upp på en föreläsning i en INTRODUKTIONSKURS i antik mytologi och därmed ser jag det personligen inte som en oövervinnerligt svår fråga även här på Skalman.
Din tur!
Fuskgoogling verkar vara en lönsam affär för dig och dessutom är det ju fullt lagligt! 8)
Theagenes är fullständigt korrekt svar. Namnet dök upp på en föreläsning i en INTRODUKTIONSKURS i antik mytologi och därmed ser jag det personligen inte som en oövervinnerligt svår fråga även här på Skalman.
Din tur!