Maschadov död

Användarvisningsbild
Nico
Medlem

Maschadov död

Inlägg av Nico » 8 mars 2005, 18:46

Vad innebär detta för situationen för Tjetjenien?
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 08,00.html

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 8 mars 2005, 23:28

I korta loppet väldigt lite tror jag. I det längre, tja - det beror nog på vad killar som Basajev m.fl. håller hus och i vilket skick de är i.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 9 mars 2005, 08:09

För Rysslamd kan det bli problematiskt. De gamla tjetjenska ledarna var åtminstone utbildade i Sovjetunionen, de nya är det inte. De skolade i Tjetjenien.

/Martin

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 9 mars 2005, 08:30

Tror nog att drömmen om en egen stat dog med Dzokhar Dubajev, förmodligen kommer Tjetjenerna vänta tills Ryska befolkningen har krympt så mycket att det är värt ett försök till självständighet igen.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 9 mars 2005, 08:39

Med tanke på det våld den rysk/sovjetiska staten utfört (och fortfarande gör) mot tjetjenerna kan man fråga sig varför det ryska folket inte ställer sig bakom det tjetjenska folket. Saknas empati, demokratiskt medvetande eller tom rättspatos?

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 9 mars 2005, 09:00

Det är väl inte så vanligt någonstans att majoritetsbefolkningar ställer sig bakom minoriteter i regioner som upplevs vara besvärliga och kosta pengar. Varför solidariserar sig inte engelsmännen med katolikerna i Nordirland? Eller kastiljanerna med baskerna? Det kan vara värt att fråga sig hur stark vår solidaritet skulle vara med exempelvis vår samiska minoritet om majoritetsbefolkningen skulle uppleva ett terroristhot.

/ Probstner

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 9 mars 2005, 09:15

Probstner, snarare så att det ligger stora ekonomiska intressen kring att behålla Tjetjenien.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 9 mars 2005, 09:19

Liksom t ex Baskien / Probstner

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 9 mars 2005, 10:06

Probstner skrev:Det är väl inte så vanligt någonstans att majoritetsbefolkningar ställer sig bakom minoriteter i regioner som upplevs vara besvärliga och kosta pengar. Varför solidariserar sig inte engelsmännen med katolikerna i Nordirland? Eller kastiljanerna med baskerna? Det kan vara värt att fråga sig hur stark vår solidaritet skulle vara med exempelvis vår samiska minoritet om majoritetsbefolkningen skulle uppleva ett terroristhot.

/ Probstner
Det finns grader i helvetet om man ska jämföra dessa konflikter. Den tjetjenska konflikten börjar omgående iom att ryssarna införlivade området på 1700-talet. Ryssarna har i princip i 300 år terroriserat området. Den baskiska konflikten tåls att jämföras med Tjetjenien, men en viktig skillnad är att Baskien och Kastilien tidigt ingick en union, med visst baskiskt oberoende. Oroligheterna i Baskien tog fart först iom karlistkrigen. Idag är det baskiska självstyret verkligt och inte tillsatt av regeringen i Madrid. Det är en viktig skillnad. Håller dock inte med om att den nordirländska konflikten är jämförbar, då den ekonomiska faktorn (mig veterligen) inte spelar ngn större roll. Människorna i Nordirland är irländare oavsett religion, vilket inte är fallet i Tjetjenien där det inte funnits annat än inflyttade ryssar i området.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 9 mars 2005, 10:53

Det finns utan tvivel stora skillnader i villkoren för nationella minoriteter i olika länder. Mitt första inlägg i tråden var en reaktion på Din undran varför ryska folket inte ställer sig bakom det tjetjenska folket och spekulationer om orsakerna till detta. Men jag tror inte att ryska folket har en fundamentalt annorlunda syn på sina minoriteter än andra majoritetsfolk. Det ligger väl snarare i sakens natur att förhållandena är mer civiliserade i länder med längre tradition av demokrati, rättssäkerhet och civilsamhälle. Där ligger väl Ryssland någonstans mitt på skalan bland dagens länder. Man skulle ju lika gärna kunna hävda att kinesiska folket inte ställer sig bakom tibetanerna eller vilken afrikansk folkmajoritet som helst i relation till sina minoriteter. Att det ser värre ut i totalitära eller kaotiska samhällen än i fungerande demokratier är enligt min mening inte så konstigt.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 9 mars 2005, 11:26

Vad jag syftade till i mitt första inlägg är att ingen (märkbar) opposition mot våldet verkar finnas i det demokratiska Ryssland.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 9 mars 2005, 12:24

Leonidas skrev:Vad jag syftade till i mitt första inlägg är att ingen (märkbar) opposition mot våldet verkar finnas i det demokratiska Ryssland.
Jag antar att våra rysslandskännare här kan besvara det bäst, men såvitt jag vet - mycket lite opposition. Ryssarna är patriotiska och tjetjenerna får nog lite stämpeln av förrädare, oavsett hur hårt de blir behandlade. Incidenter som "Nord-Ost" och skolan i Beslan höjer ju inte deras status heller.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 9 mars 2005, 16:56

Belisarius skrev:
Leonidas skrev:Vad jag syftade till i mitt första inlägg är att ingen (märkbar) opposition mot våldet verkar finnas i det demokratiska Ryssland.
Jag antar att våra rysslandskännare här kan besvara det bäst, men såvitt jag vet - mycket lite opposition. Ryssarna är patriotiska och tjetjenerna får nog lite stämpeln av förrädare, oavsett hur hårt de blir behandlade. Incidenter som "Nord-Ost" och skolan i Beslan höjer ju inte deras status heller.
Under det första Tjetjenienkriget var oppositionen mot den hårdhänta ryska linjen betydligt större i Ryssland, eftersom åsikter mot kriget var betydligt mer märkbara. Ryska soldatmödrar blev som bekant framträdande i opposition mot kriget.

Det här förändrades under den nuvarande ryska regimen, som har en betydligt större kontroll över medierna vid det här laget (efter en period av friare medier efter demokratiseringen av Ryssland under 1990-talet). Oppossition mot kriget, eller stöd för tjetjenerna sak för den delen, hörs knappast längre i och med detta. Den ryska regimen gör i stället sitt bästa för att utmåla tjetjenerna som upproriska, och alla som kämpar mot det ryska styret mer handgripligt, som terrorister. Därför kan man i dagens Ryssland se en mer negativ syn på tjetjener, som liknar rasism. Men om man bara letar så kan man hitta kritiker även inom media, mot den bilden. Men som sagt, den oppositionen är närmast tystad.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 9 mars 2005, 20:04

Det stämmer överens med min bild av den ryska opinionen. Det är märkligt att man så utstuderat lyckats demonisera tjetjenerna. Den enda som lyckats få fram kritik (så det nått väst i vilket fall) är Anna Politskovskaja, och om uppgifterna i hennes bok Tjetjenien stämmer är det fruktansvärda saker som pågår i Tjetjenien. Det verkar som om hennes bok inte tas på allvar i Ryssland.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 mars 2005, 20:36

Jag kan skriva följande, egentligen har jag lite svårt att tro att han har blivit dödad. För det kan också vara nånting som är igångsatt av Ryssland av ett speciellt syfte eller så kan det vara nånting annat.

Stefan

Skriv svar