Svenska specialförband...
Svenska specialförband...
Jag har sök på forumet efter svar på mina frågor, utan att riktigt
hitta rätt. Jag vet dock att ämnet har disskuterats tidigare, men
jag hoppas att människor är vetgiriga och förbiser detta...
Efter att ha läst "Bravo Två Noll" (en för övrigt en spännande bok,
men med många brister i bl.a trovärdigheten och det "dåliga" språket.)
så har jag börjat fundera på våra svenska motsvarigheter till bland
annat SAS. I händelse av att Sverige dras in i ett krig, vilka s.k. special-
förband ska sydda oss och våra intressen? Vi vet att dom finns (SSG,
jägarregementen etc), men vad vet vi OM dom? Det finns ju
hundratals hyllmeter om SAS, Delta Force, Navy SEAL's m.fl. Men
mig vetligen finns det kanske två hyllcentimeter (bok: "jag ska bli kustjägare")
om våra svenska "motsvarigheter".
Så frågorna är:
1. Var kan man hitta information, om det finns någon? Böcker, hemsidor, djungeltelegrafen...
2. Hur står sig t.ex. SSG mot de utländska SF-förbanden?
3. Vilka svenska förband räknas som "specialförband"?
4. Har de svenska förbanden kontakt med de utländska i syte att lära och ev. lära ut?
... och vad skulle de svenska förbanden kunna lära ut som andra inte redan vet om? Har vi
någon kunskap av värde att erbjuda?
------------------------------
För att slippa skapa en ny tråd:
* Finns det några bra böcker på svenska om de utländska specialförbanden, förutom SAS?
* Finns det någon bra bok om Spetznaz - Engelsk/Svensk spelar ej roll?
MVH /Lunkan
hitta rätt. Jag vet dock att ämnet har disskuterats tidigare, men
jag hoppas att människor är vetgiriga och förbiser detta...
Efter att ha läst "Bravo Två Noll" (en för övrigt en spännande bok,
men med många brister i bl.a trovärdigheten och det "dåliga" språket.)
så har jag börjat fundera på våra svenska motsvarigheter till bland
annat SAS. I händelse av att Sverige dras in i ett krig, vilka s.k. special-
förband ska sydda oss och våra intressen? Vi vet att dom finns (SSG,
jägarregementen etc), men vad vet vi OM dom? Det finns ju
hundratals hyllmeter om SAS, Delta Force, Navy SEAL's m.fl. Men
mig vetligen finns det kanske två hyllcentimeter (bok: "jag ska bli kustjägare")
om våra svenska "motsvarigheter".
Så frågorna är:
1. Var kan man hitta information, om det finns någon? Böcker, hemsidor, djungeltelegrafen...
4. Har de svenska förbanden kontakt med de utländska i syte att lära och ev. lära ut?
... och vad skulle de svenska förbanden kunna lära ut som andra inte redan vet om? Har vi
------------------------------
För att slippa skapa en ny tråd:
* Finns det några bra böcker på svenska om de utländska specialförbanden, förutom SAS?
* Finns det någon bra bok om Spetznaz - Engelsk/Svensk spelar ej roll?
MVH /Lunkan
Senast redigerad av 1 LuNk4n, redigerad totalt 26 gånger.
Du har rätt. Jag ska inte uttala mig. Ber om ursäkt. 
Senast redigerad av 1 Sarvi, redigerad totalt 26 gånger.
- Wolfblitzer
- Medlem
Re: Svenska specialförband...
1. Det som är intressant är nog hemligstämplat. Soldfbrukar dock ha lite förutom det som står på försvarsmaktens egen hemsida.LuNk4n skrev: 1. Var kan man hitta information, om det finns någon? Böcker, hemsidor, djungeltelegrafen...
2. Man kan bara gissa, de är mindre och har mindre erfarenhet men så dåliga kan de knappast vara.
3. Tja, specialförband - beror på vem du frågar. Förutom SSG har väl både K3 och FJS någon form av specialenheter, Kustjägarna samt kanske någon form av flygbasjägare räknas kanske också. Förr hade väl flottan ochså någon form av basjägare. Leta runt lite på förbandens hemsidor på http://www.mil.se/ så kanske du hittar mer.
4. Självallet sker ett utbyte med vänligt sinnade stater - SSG är ett ganska nytt förband och man har förmodligen försökt att tappa storebröderna på så mycket som möjligt.
Jag skulle gissa att det som Sverige kan erbjuda är erfarenhet i vintermiljö möjligtvis parar med överlevnad.
En googling på SSG Sweden ger bl.a. detta http://www.specialoperations.com/Foreig ... fault.html
MVH
Hans
1. Informationen finns därute på nätet oftast, sök så skola du säkert finna. Annars får du söka dig till diverse bokhandlare el. liknande.LuNk4n skrev:
2. Svår fråga men jag tror SSG har ganska bra utbildning i jämförelse med de utländska motsvarigheterna. Dock kanske de saknar likna mycket erfarenheter i riktig strid i jämförelse med övriga.
3. SSG är vad jag vet tillsammans med FJS-IK (FallskärmsJägarSkolans InsatsKompani) de enda svenska förband som man i sin rätta bemärkelse kan kalla för "SF".
4. Ja, vad jag förmodar så har både SSG och FJS-IK mkt. goda kontakter med bl.a. brittiska SAS och amerikanska Rangers etc.
Har även läst någonstans att Kustjägarna och FJS ibland brukar samöva med utländska SF-förband, men detta läses föga trovärdigt i mina ögon eftersom det då skulle handla om värnpliktiga. (SSG och FJS-IK utgörs endast av officerare)
Ber om ursäkt för OT men...
Det utbildas nuförtiden vid Örlogsskolan i Karlskrona men har även en del samövningar i Sthlm:s skärgård i anslutning med Amfibiebataljonen.
Mer information om förbandet finner ni här:
http://www.sakplutonsjo.se/
Rätta mig om jag har fel men jag antar att det du syftar på i detta fallet är Marinens Säkpluton Sjö, innan år 2003 hette det Marinens Bassäkerhetsförband.Hans skrev: Förr hade väl flottan ochså någon form av basjägare.
Det utbildas nuförtiden vid Örlogsskolan i Karlskrona men har även en del samövningar i Sthlm:s skärgård i anslutning med Amfibiebataljonen.
Tack Kato för det - båtnissarna är inte min starka sida.Kato skrev:Ber om ursäkt för OT men...
Rätta mig om jag har fel men jag antar att det du syftar på i detta fallet är Marinens Säkpluton Sjö, innan år 2003 hette det Marinens Bassäkerhetsförband.Hans skrev: Förr hade väl flottan ochså någon form av basjägare.
MVH
Hans
Jag har hört runt lite med folk jag fortfarande känner sedan min FOA tid. Det visar sig att SSG inte alls är ungt utanHans skrev:4. Självallet sker ett utbyte med vänligt sinnade stater - SSG är ett ganska nytt förband och man har förmodligen försökt att tappa storebröderna på så mycket som möjligt.
MVH
Hans
bildades på 60talet. Men då sorterade det under MUST och fanns mao inte med i rullorna.
Jag kan naturligtvis inte garantera sanningshalten i detta men det låter troligt med tanke på hur Sverige brukar göra för att hålla saker hemliga.