Vad läser du just nu?
- Belisarius
- Medlem
Haft semester i några dagar och läst om först Sennerteg: Stalins hämnd, sedan JOLO: Någonstans i Sverige och Beevor: Berlin parallellt. Funderar på om jag ändå inte gillar litterärt präglade skildringar mer än faktaböcker vad gäller perioden 1933-45. Om jag inte läser sakta och eftertänksamt så blir det rena geggan av gardesskyttedivisioner och pansarkårer. Borde läsas långsamt med exakta kartor, men de som finns i böckerna är ju mest ett skämt.
/ Probstner
/ Probstner
Detta läser jag för tillfället
Håller på med En bro för mycket av Cornelius Ryan. Bra, men också dåliga och något suddiga, otydliga kartor.
-
Gustav Björklund
- Medlem
- Belisarius
- Medlem
Började omläsning av Endre Birkás: "Bortglömda människor" igår kväll. Ungersk från 1960, handlar om östfronten 1942. Riktigt läsvärd - hur många glimtar från ungersk synvinkel får man annars? Enligt boken rullade livet på som vanligt i Budapest, utan mörkläggning etc och med ett sprudlande nöjesliv. De som berördes var primärt en och annan inkallad, men någon massiv påverkan à la grannländerna tycks inte ha varit fallet. Då, vill säga. Det blev ju lite mer pang-pang efter Horthys fall (systematisering av die Endlösung samt så småningom landet som krigsskådeplats).
/ Probstner
/ Probstner
Ögnade i förmiddags för första gången på länge igenom Maria-Pia Boëthius: Heder och samvete (1991). Utan att just här och nu fördjupa mig i boken som helhet måste jag medge att jag hajade till (igen) när jag läste att det 1941-43 genomfördes drygt 2,1 miljoner personbefordringar av tyska militärer genom Sverige. Det ser onekligen rätt mycket ut.
/ Probstner
/ Probstner
-
Artur Szulc
- Medlem
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
"If You Survive" av George Wilson. Författaren hamnade som ersättningsofficer i 4:e infanteridivisionen ett par veckor efter D-dagen. "Om ni överlever er första strid så kommer jag att befordra er" var hälsningen som han och hans kollegor fick av deras överordnade befäl. När kriget slutade var Wilson den ende som var kvar av originalkompaniet...
-
Gustav Björklund
- Medlem
- Perra
- Medlem
Dresden,Tisdag 13 februari 1945 av Frederick Taylor
Dresden 13/2 1945 av Frederick Taylor.
Bra, intressant och mer lättläst och fängslande än vad jag först trodde den (boken) skulle vara...
Jag bör akta mig från att fälla för tidiga, dömande åsikter...
Rekommendabel!
mvh/Dagwood
Bra, intressant och mer lättläst och fängslande än vad jag först trodde den (boken) skulle vara...
Jag bör akta mig från att fälla för tidiga, dömande åsikter...
Rekommendabel!
mvh/Dagwood
Enligt Axis History Factbook var det tre arméer. Men jag har svårt att hitta siffror på hur många de var, t ex under perioden 1941-42 (när de borde ha varit som flest).Gustav Björklund skrev:På tal om ungrarna, hur många män hade de? Var det tal om en ungersk armé eller två?
/ Probstner