Jag är tämligen säker på att Antarktis fått sitt namn just eftersom den ligger mittemot Arktis, snarare än på grund av sin björnlöshet. Men om det är isbjörnarna som gett Arktis dess namn, det låter inte lika osannolikt. En ledtråd skulle vara om man visste hur gammalt namnet är; de antika grekerna kan ju mycket väl ha namngett en mer eller mindre teoretisk landmassa någonstans under polstjärnan, utan en aning om isbjörnarnas existens. Tills någon lyckats visa något så sätter jag mina pengar på stjärnbildsteorin, men helt säker blir man ju aldrig... Inte så länge man envisas med att logga in på Skalman stup i kvarten, åtminstone.ScreamingStuka skrev:Arktis och antarktis har jag även läst någostnans skulle kunna gälla den enkla anledningen att det finns björnar på arktis men inte på antarktis (anti-arktis.)
Varför Europa?
Med tanke på att ordet arktos redan i klassisk grekiska betydde "det nordliga landet" (som sagt uppkallat efter den nordliga stjärnbilden Stora björnen) är det nog betydligt troligare att denna synnerligen nordliga kontinent har fått sitt namn just efter väderstrecket.ScreamingStuka skrev:Arktis och antarktis har jag även läst någostnans skulle kunna gälla den enkla anledningen att det finns björnar på arktis men inte på antarktis (anti-arktis.)
Benämningen betyder alltså "nordlig björn", men visst är det ett kul kuriosum att det rent etymologiskt skulle kunna härledas som "björnbjörn". Ännu mer överraskande är måhända att orden ursus och arktos dessutom är etymologiskt besläktade.ScreamingStuka skrev:Ursus Arctos = Björn björn. Ursos är det latinska familjenamnet för allt björnsorter medans Arctos specificerar arten, brunbjörnen kallas den på svenska.
- sibiriska tigern
- Medlem
Hexmaster skrev:En sak vet jag bestämt och det är att de amerikanska kontinenterna fick namn efter Amerigo Vespucci.
Antagligen den s.k. Amerrique-teorin, lanserad av franska geologen Jules Marcou på 1850-talet.Probstner skrev:Är inte det en typisk faktoid? Läste nånstans att det var precis tvärt om, att Vespucci kallade sig Amerigo efter Amerika och att namnet har inhemskt (indian-)ursprung. Retligt nog kommer jag inte ihåg källan (trodde det var på Hexmasters hemsida jag hade läst det). Men jag upplevde det som trovärdigt.
Enligt den namngavs Amerika efter mayaindianerna Amerrique, Nicaragua, vilka ombesörjde stora guldtillgångar som imponerat européerna. Nuvarande forskning visar att det inte fanns några mayaindianer i Nicaragua och det finns inte heller kvar någon språkteori att namnet Amerika har etymologiska rötter från amerrique < trol. mayaiskan iq'amaq'el (vindblåst). Kortfattat, de brevurkunder som en del menar stödjer teorin bl.a. att Vespucci bytt namn, typ från Alberigo till Amerigo, innan han återvände till Europa, anses ibland också vara förfalskningar. Enligt en offentlig handling från Florence föddes han 1454 med namnet Amerigho Vespucci, där Amerigho < gotiska Amalrich (arbetsledare). D.v.s. ett lämpligt namn för den ledande position (kulturellt, ekonomiskt, etc.) Amerika har idag.
- Perra
- Medlem
Satt och såg på en dokumentär om kända konstnärer och det handlade om Tizian. En av hans målningar handlade om den händelse i mytologin som gick ut på att Zeus blivit förtjust i Callisto, en dotter till kungen av Lyakon. Callisto blev gravid och Zeus/Jupiters maka Hera blev svartsjuk och förvandlade Callisto till en björn. En dag när hennes son, Arcas var ute och jagade dödade han nästan en björn ovetande om att det var hans mor Callisto. Zeus placerade då båda två i himlen, som stora och lilla björn. kanske kan det vara av nåt intresse...
http://en.wikipedia.org/wiki/Callisto_%28mythology%29
kvinnan som ligger ner är således Callisto...som numera också är namnet på en av jupiters månar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Callisto_%28mythology%29
kvinnan som ligger ner är således Callisto...som numera också är namnet på en av jupiters månar.
- Bilagor
-
- Tizians dianacallisto.jpg (66.52 KiB) Visad 3631 gånger
- Ralf Palmgren
- Medlem
Den antika grekiska mytologiska berättelsen om nymfen Kallisto är mycket intressant och ett gott exempel på metamorfoser i antika myter. Kallisto var den ledande gestalten bland den odödliga gudinnan Artemis jungfruliga flickor. Överguden Zeus hade blivit förtjust i den unga och vackra nymfen Kallisto. I form av jaktens gudinna Artemis gjorde Zeus nymfen Kallisto gravid. Efter mötet föds den mytiske Konung Arkas av Arkadien. Arkas är eponym för Arkadien. Då gudinnan Artemis får höra vad överguden Zeus har gjort i hennes skepnad med den unga och vackra nymfen Kallisto förvandlar jaktens gudinna Artemis Kallisto till en björn. En dag när sonen, den mytiske Konung Arkas av Arkadien, är ute och jagar dödar han nästan en björn ovetande om att det är hans egen mor nymfen Kallisto. Zeus placerade då båda två i himlen, som stora och lilla björn.
Myten har tre olika teman:
1. En vacker ung flicka, nymfen Kallisto.
2. Björnen
3. Sexualitet
Då dessa tre teman är förekommande även i andra myter och övergångsritualer (initation) såsom i den välkända arkteia ritualen i Attika och andra övergångsritualer från ett stadium till ett annat kan man verkligen fråga sig ifall det även här finns någon övergångsritual i bakgrunden?
Myten har tre olika teman:
1. En vacker ung flicka, nymfen Kallisto.
2. Björnen
3. Sexualitet
Då dessa tre teman är förekommande även i andra myter och övergångsritualer (initation) såsom i den välkända arkteia ritualen i Attika och andra övergångsritualer från ett stadium till ett annat kan man verkligen fråga sig ifall det även här finns någon övergångsritual i bakgrunden?
- Perra
- Medlem
- Ralf Palmgren
- Medlem
Var det inte så att Amalrich-klanen var den ledande klanen - dess högadel s.a.s, hos goterna när de behärskade Italien fram till ca 600 - dvs kungapretendenter fick väljas ut enbart ur den rätt lilla Amalrich-klanen.sibiriska tigern skrev:[Amerigho < gotiska Amalrich (arbetsledare).
"arbetsledare" skall allså tydligen inte förstås som den lokale platschefen, "basen", utan snarare som en av de allra högsta ledarna.
De upplysta som läser tidningen MAD får reda på att den första som kom på att Amerika är en egen kontinent och inte en del av Indien är Amerigo Vespucci, och att han därmed döper landmassan till Vespuccias = Förenade Stater.Probstner skrev:Är inte det en typisk faktoid? Läste nånstans att det var precis tvärt om, att Vespucci kallade sig Amerigo efter Amerika och att namnet har inhemskt (indian-)ursprung. Retligt nog kommer jag inte ihåg källan (trodde det var på Hexmasters hemsida jag hade läst det). Men jag upplevde det som trovärdigt.Hexmaster skrev:En sak vet jag bestämt och det är att de amerikanska kontinenterna fick namn efter Amerigo Vespucci.
/ Probstner
Hmm sma missuppfattningar som jag korrigerar:ScreamingStuka skrev:Ursus Arctos = Björn björn. Ursos är det latinska familjenamnet för allt björnsorter medans Arctos specificerar arten, brunbjörnen kallas den på svenska.Hexmaster skrev: En annan tanke: Björn heter Ursus arctos på latin, har sett det nån gång och tänkt "arktisk björn" men hej vad det var fel - det är alltså samma ord på två olika språk.
(VETENSKAPLIGA NAMN är en mer korrekt beteckning eftersom de inte alltid är latin utan ofta grekiska)
Ursus är EJ familje namnet utan släktnamnet, alltsa släktet Ursus.
Familjen heter Ursidae.
Däremot är det riktigt att Ursus arctos är arten Brunbjörn vilken ingar i släktet Ursus) som ingår i familjen björnar. Grizzlybjörn, kodiakbjörn och mexikansk brunbjörn är alla underarter till brunbjörn.
För att skilja de olika hierakierna fran varandra kan man SKOFSA;
Stam
Klass
Ordning
Familj
Släkte
Art
...och underart
- Dûrion Annûndil
- Medlem