Da Vinci-koden

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 28 februari 2005, 15:01

Om nr. 4 (eller 5 om man räknar huvuden) skulle hålla i kniven så måste ngn (Judas?) ha vridit om handleden på honom. Det är anatomiskt omöjligt att vrida handen så och samtidigt hålla högerarmen i en ledig böjd position. Om det är nr. 4 som håller i kniven förstår jag inte var Da Vinci skulle skapa en så onaturlig position för kniven? Da Vinci var mkt väl bevandrad i anatomi och nogrann med detaljer. Det känns inte naturligt.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 28 februari 2005, 21:19

Programmet med Tony Robinson var mycket trevligt. Han utforskade ju många vägrar kring myten om den Heliga Graal, och många olika alternativ.

Intressant var också att få höra storyn bakom boken ”Holy Blood, Holy Grail”.

Angående bokstavskombinationerna i tavlan så påpekade Da Vinci-experten i programmet att de kunde läsas som initialerna för den adelsman som betalade för tavlan…

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 28 februari 2005, 23:56

Jag hann tyvärr se alldeles för lite av Tony Robisons program. Vet någon om det repriseras inom kort?

F.ö., lite mer info om da Vincis målning: http://www.lisashea.com/hobbies/art/lastsupper.html

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 1 mars 2005, 08:41

Boken är fiktiv och författaren tolkar konstverken så de passar in i berätelsen. Att kritisera det är som att kritisera en CIA historia och påpeka att Pentagons rum 666 inte alls är en hemlig planeringsal för lönmord utan panrumet....
Saken blir inte bättre av att ingen kan kolla hur det igentligen ligger till för CIA låter ingen titta efter och alla försöker tolka rumet efter de hårt åtgångna orginal ritningarna.

Boken förlorade mycket i trovärdighet i mina ögon när han försökte dra in disneys lilla sjöjungfrun som "bevis" hur ska man då tolka Nadia and the secret of blue warter (i vissa ep fulkomligt sprutar de berömda konstverk på väggarna och en massa symbolism och eferenser till biblen) och Neon Genis Evangelion som går helt överstyr när de gäller symboler och bibel referenser.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 1 mars 2005, 12:42

Angående "knivproblemet":
Jag tycker nog att det verkar vara Johannes/Magdalena som håller i kniven. Han/hon sträcker sig efter fatet till vänster och samtidigt passar Judas på att viska något i örat....

Äsch, det ser ju faktiskt ut som om han/hon sitter med händerna i kors redan. Eller så har hon fler än två armar...

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 1 mars 2005, 14:27

Jag har gjort lite restaurering på egen hand, de flesta bilder av handen med kniven är alldeles för suddiga och mörka, och när man väl zoomat in på handen slår det mig att det är en väldigt märklig kniv? Kan någon identifiera den? Jag tycker det påminner om en indisk gurkha-kniv.
Bilagor
kniv.jpg
kniv.jpg (77.03 KiB) Visad 2897 gånger

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 1 mars 2005, 14:58

Utgående från de bilder som jag har sett här på Anbytarforum verkar det vara som om Jesus favorit lärjunge skulle hålla i kniven samtidigt som lärjunge nummer fyra också håller i kniven för att förhindra lärjunge nummer sex från att göra något "dumt" med den. Om man räknar ut hur långa Jesus armar är kan man ju lät räkna ut att lärjunge nr. sex arm är lika lång och passar bra ihop med min tes. Detta förklarar också varför det uppstår ett V mellan Jesus och lärjungen till vänster.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 1 mars 2005, 15:15

Ralf Palmgren skrev:Utgående från de bilder som jag har sett här på Anbytarforum verkar det vara som om Jesus favorit lärjunge skulle hålla i kniven samtidigt som lärjunge nummer fyra också håller i kniven för att förhindra lärjunge nummer sex från att göra något "dumt" med den. Om man räknar ut hur långa Jesus armar är kan man ju lät räkna ut att lärjunge nr. sex arm är lika lång och passar bra ihop med min tes. Detta förklarar också varför det uppstår ett V mellan Jesus och lärjungen till vänster.
Johannes/kvinnan sitter ju med händerna ihop...

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 1 mars 2005, 15:22

Ta inte i så att ni spricker för att hitta nåt som inte finns där, bara.. ;)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 1 mars 2005, 17:16

Det här är då inte inbillning - spana in resultatet av mina danbrownska analyser och avancerade bildförbättringar:

Bild

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 1 mars 2005, 19:24

Belisarius skrev:Ta inte i så att ni spricker för att hitta nåt som inte finns där, bara.. ;)
Nejdå, här är vi istället inställda på att ödmjukt föra diskussionen framåt, genom att hela tiden försöka tillföra något nytt till den. Därför vill jag fråga dig, Belisarius: Du påstår att ingen apostel håller i en kniv på bilden. Vad menar du med det?

Och Hexmaster gratulerar jag till en lyckad bild. Hoppas framtida inlägg är lika inriktade på att främja diskussionens kvalitét, snarare än dess kvantitet. Hjälp mig t.ex. att identifiera vad för slags kniv den mystiska handen håller.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 1 mars 2005, 19:54

En helt vanlig brukskniv av en sort som har varit vanlig i medelhavsområdet sedan antiken. Den finns belagd både i fynd och avbildningar. Den lätt krökta formen gör den bättre för vissa arbetsuppgifter (precis som kukrin som är lika mycket redskap som vapen i sin ursprungsform).

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 1 mars 2005, 20:14

Widsith skrev:
Belisarius skrev:Ta inte i så att ni spricker för att hitta nåt som inte finns där, bara.. ;)
Nejdå, här är vi istället inställda på att ödmjukt föra diskussionen framåt, genom att hela tiden försöka tillföra något nytt till den. Därför vill jag fråga dig, Belisarius: Du påstår att ingen apostel håller i en kniv på bilden. Vad menar du med det?
Jag väste. :D I och för sig är alla diskussioner här intressanta på sitt vis, men att hålla på och försöka finna stöd, eller motsatsen, för ockulta påståenden av nån författare tyckte jag inte riktigt är "värdigt" Nattvarden, när det är så mycket annat runt den som är intressant. Så vad jag menar är att det inte finns någon koppling oavsett vad figurerna råkar ha i nävarna.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 1 mars 2005, 22:10

Belisarius skrev:
Widsith skrev:
Jag väste. :D I och för sig är alla diskussioner här intressanta på sitt vis, men att hålla på och försöka finna stöd, eller motsatsen, för ockulta påståenden av nån författare tyckte jag inte riktigt är "värdigt" Nattvarden, när det är så mycket annat runt den som är intressant. Så vad jag menar är att det inte finns någon koppling oavsett vad figurerna råkar ha i nävarna.
"Ockulta påståenden"? Du menar förstås spekulationer av religiös natur, i och med att Dan Brown bygger hela sin teoribyggnad på antagandet att Jesus och Maria Magdalena existerat? Så, jovisst, jag håller med dig: alla spekulationer av religiös natur är ockulta påståenden. Och visst kan man beundra skönheten i da Vincis konst utan att blanda in vad den eventuellt föreställer. Du och jag är helt överens, Belisarius.

Tack Kapten Gars för förklaringen om kniven.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 2 mars 2005, 00:40

Så om Jesus och Maria Magdalena har existerat, så har Dan Brown rätt? ;)

Skriv svar