Svenskarna som stred för Sovjet??

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Bina
Medlem

Inlägg av Bina » 1 augusti 2002, 22:24

Martin Månsson skrev:
Stalin hade personligen inte särskilt mycket till övers för judar, enligt författaren Arkadij Vaksberg (Lubjanka - Norstedts Förlag, ISBN: 91-1-939082-3) hade Stalin långt gånga planer på en egen "Slutgiltlig lösning på judeproblemet". Denna masslakt hindades genom Stalins död 1953. Rekommenderar starkt att läsa denna bok, den innehåller ett flertal personers öden och beskriver även hur NKVD likviderade sina offer och hur de fick dem att "erkänna" sina påstådda och påhittade "brott".

Martin
Någon som vet vart man kan få tag i boken.. Letat här hemma vid men hittar det inte.. Skulle gärna vilja ha den, vet någon vart man kan får tag i det hör gärna av er.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 1 augusti 2002, 22:55

Newt,

Den finns vid ett flertal bibliotek, sök på Libris så ser du var den finns.
http://websok.libris.kb.se/websearch/se ... ype=simple

/Marcus

kimj
Ny medlem

Inlägg av kimj » 2 augusti 2002, 09:29

Tack för svaret loop! Kommer du ihåg i vilket nummer artikeln fanns? Minns inte antalet uppdrag Nilsson skriver om. Det enda jag kommer på just nu är hur han beskriver en nödlandning. På marken tas han omhand av sovjettrupper, som nästan skjuter honom. Men han skriver inte värst utförligt om sin insats vill jag minnas. Fast jag tyckte boken var rätt kul, han hade ju varit med om en del. Att han sen gör politik av boken kommer väl av en revolutionär-yrkesskada.

MvH

/Kim

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 2 augusti 2002, 10:35

Tyvärr så minns jag inte i vilket nummer artikeln var med, det kan nog ha varit typ Flyghistorisk tidskrift eller vad den nu heter oxå. Nä det är väl det där uppdraget men dåligt väder som beskrivs. Jo han gjorde nog politk av mycket. När han dog över 100 år gammal så var han medlem av SAP. Boken är bra
mvh

Användarvisningsbild
Bina
Medlem

Inlägg av Bina » 2 augusti 2002, 20:49

Marcus Wendel skrev:Newt,

Den finns vid ett flertal bibliotek, sök på Libris så ser du var den finns.
http://websok.libris.kb.se/websearch/se ... ype=simple

/Marcus
Tackar

oddgunnar
Medlem

Gammelsvenskbyn

Inlägg av oddgunnar » 25 april 2004, 22:31

loop skrev:Byn heter Gammelsvenskbyn. Det finns en del böcker om den. En av böckerna hyllas av dem själva och deras släkt men innehåller en rad pinsamma missar. De var rätt religösa av sig vilket märks. De flesta av dem som flyttad till Sverige hamnade på Gotland och de flesta trivdes aldrig i Sverige utan flyttade tillbaks eller vidare till Nordamerika.
mvh
1. Enligt litteraturen for endast en mindre andel tillbaka till Ukraina
av återvändarna. Endel for till Canada m fl. Har LOOP matrial som visar
att de flesta lämnade Sverige?
2. Vilka missar syftar LOOP på? Berätta.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 26 april 2004, 03:34

Det var jättelänge sedan jag läste den där boken om Gammelsvenskby, men den är väl skriven 1959 och det märks och det märks att de var väldigt religösa.
Det jag tyckte var mest pinsamt är det som är skrivet om Nestor Makhno. Men även en del andra saker reagerade jag på. Det var uppenbara subjektiva saker angående politiken i Sovjetunionen som blev historiska felaktigheter.

Att de flesta lämnade Sverige står väl i litteraturen? Jag kommer inte ens ihåg vad boken jag läst heter eller vad författaren heter, men det var ett kort efternamn.

oddgunnar
Medlem

Invandring förr....

Inlägg av oddgunnar » 1 maj 2004, 13:45

Invandringen från Gammalsvenskby kring år 1930

1922-28....Säkerhetspolisen + angivare bevakar opålitliga bybor(kommunism)
1922-28....Församlingsarbete i byn av prästen Kristoffer Hoas (kristendom)
1924.........Vladimir Lenin dör. Maktkamp i Högsta sovjet och NEP växer fram
1924.........Adolf Hitler kommer ur fängelset, hans bok Mein kampf ges ut
1927, 28...Två missväxtår i Ukraina och Gammalsvenskby
1928........ Byastämman i Gammalsvenskby kräver med stor majoritet utvandring till Sverige
1928.........Kosackvalet i Sverige, kraftig polarisering av politiska debatten
1928-32....Sovjetisk plan om kollektivisering av jordbruk och likvidering av kulaker.
................Stalin manövrerar sig till diktator. Deportering till Gulag, hungersnöd i Ukraina.
...............Dottern Svetlana Allilujeva berättar om utrensningarna som sträckte sig ända in i Kreml
...............och om ett liv som inte liknade något annat.
1928-32.....Genombrott för Hitler. NSDAP växer till största tyska riksdagsparti.
.................Carin Göring skriver 17 maj 1928: Hela Berlin går i valfeber, valet är på söndag.
.................De har redan börjat skjuta ihjäl varandra. Varje dag drar kommunister med röda fanor
................med brinnande biblar genom staden och alltid möter de hitlerfolk, som också har röda fanor men med hakkors.
1929.........Svenskt riksdagsbeslut om tillstånd till inresa till Sverige
1929.........Centralsovjetiskt myndighetsgodkännande om villkorad utvandring
1928-29....Lokala myndigheten i Cherson + Komintern motarbetar utvandringen
1929.........På våren besöker Ivar Kreuger Ukrainas regering
1929.........1 augusti anländer 888 viserade svenskbybor till Trelleborg
1929.........Nationalinsamling till svenskbyborna börjar, Röda Korset, Sv kyrkan m fl biträder
1929.........På hösten har drygt 600 svenskbybor anställningar i Sverige
1929.........24 oktober, svarta torsdagen på New York-börsen med dess följder
1929-30....Kraftig, infekterad svensk mediadebatt om invandringen
1930.........På våren besöker svenska kommunister Gammalsvenskby
1930.........Återvänder totalt 39 personer till Gammalsvenskby
1930.........Emigrerar totalt 94 st av svenskbyborna till Kanada
1930-31.....Ådalenstrejken och dess följder
1929-31.....Kommunisterna splittras i kilbommare och sillenare.
1930-31.....Ytterligare 204 svenskbybor återvänder i omgångar till Gammalsvenskby
1932..........Kreuger-kraschen och dess följder
1933..........Ingen svenskbybo i Sverige vill emigrera till Kanada
1935-38.....6 familjer återvänder till Sverige från Kanada
1937..........Ca 750 personer(130 familjer) svenskbybor är kvar i Sverige
Ca 2/3 är bosatta på Gotland och övriga främst kring Jönköping

Detta bevisar minst två saker:
1. Invandringen från Gammalsvenskby med dess orsaker består inte i en enkel förklaringsmodell.
2. Majoriteten av de invandrade svenskbyborna bosatte sig i Sverige.

Ovanstående sammanfattade timeline baseras i huvudsak på:
a) Nationalencyklopedin
b) Boken från Nordstedts av Hedman/Åhlander: Gammalsvenskby-Historien om svenskarna i Ukraina (ISBN 91-1-939122-6)

Rättelser, invändningar inväntas
//av oddgunnar

oddgunnar
Medlem

Inlägg av oddgunnar » 2 maj 2004, 12:10

loop skrev:Det jag tyckte var mest pinsamt är det som är skrivet om Nestor Makhno.
Hur var Makhno inblandad emmigrationsproblematiken i Gammalsvenskby i Ukraina? Anarkisten Makhno skrev:
"I början av augusti 1921 blev det bestämt att jag på grund av mina allvarliga sår skulle bege mig utomlands.. .Den 22 augusti träffade en kula mig i nacken och gick ut genom högra kinden. Än en gång låg jag på botten aven vagn. Den 26 augusti måste vi utkämpa ett slag med de röda...och den 28 augusti kom jag över Dnestr. Här är jag i utlandet..." dvs i Rumänien.
Kan du hjälpa mig att finna litteratur eller likn som tyder på ett samband mellan Makhno/Makhnorörelsen och Gammalsvenskby? Kan du få mer data kring din omnämnda bok? Eller är det din personliga fundering?

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 2 maj 2004, 13:38

oddgunnar skrev:
loop skrev:Det jag tyckte var mest pinsamt är det som är skrivet om Nestor Makhno.
Hur var Makhno inblandad emmigrationsproblematiken i Gammalsvenskby i Ukraina? Anarkisten Makhno skrev:
"I början av augusti 1921 blev det bestämt att jag på grund av mina allvarliga sår skulle bege mig utomlands.. .Den 22 augusti träffade en kula mig i nacken och gick ut genom högra kinden. Än en gång låg jag på botten aven vagn. Den 26 augusti måste vi utkämpa ett slag med de röda...och den 28 augusti kom jag över Dnestr. Här är jag i utlandet..." dvs i Rumänien.
Kan du hjälpa mig att finna litteratur eller likn som tyder på ett samband mellan Makhno/Makhnorörelsen och Gammalsvenskby? Kan du få mer data kring din omnämnda bok? Eller är det din personliga fundering?
Inte direkt i immigrationsproblematiken. Men då Ukraina var en central del av inbördeskriget som följde på revolutionen. Så kan man begära att en av de politiska grupperingarna som stred beskrivs som något annat än ett rövarband under en rövarhövding. Skapligt rövarband på ca 40 000 man med egna tidningar och en politisk agenda.
Som sagt det jag har läst är en bok som jag inte kommer ihåg vad den heter.
Jag letade också efter samband mellan Makhno och Gammelsvenskby, det var då hjag hittade att den nämndes kort i en bok. Och det berättades typ att, under inbördeskriget så var det en massa strider med olika schatteringar och rövarband en av rövarhövdingarna var Makhno, en dag kom han till Gammelsvenskby och red sedan därifrån. Det som står om revolutionen i samma bok var inte heller så vettigt. Står nåt om att de var några som blev röda och sen är det några konstiga anekdoter som typ går ut på att de religösa hade rätt.

Men jag hade tydligen fel om att de flesta flyttade ifrån Sverige. Men din tids... slutar 38 var det inga flyttningar efter ww2?

Mvh

oddgunnar
Medlem

Inlägg av oddgunnar » 3 maj 2004, 14:36

loop skrev: Men jag hade tydligen fel om att de flesta flyttade ifrån Sverige.
Men din tids... slutar 38 var det inga flyttningar efter ww2?
1. Tackar för din minnesbild ang källan. Jag ska söka på mitt håll.
2. Gammalsvenskby-bornas in-/utflyttning pågick som intensivast under denna tid,
som är en historiskt intressant tid. Ingen forskare/journalist har mig veterligt sysslat
dess djupare med ev senare in-/utflyttning. Vet någon annan?

oddgunnar
Medlem

Inlägg av oddgunnar » 3 maj 2004, 23:29

loop skrev:Inte direkt i immigrationsproblematiken....Mvh
Du skriver här IMMIGRATIONSproblematiken. Jo, den fanns i Sverige då som nu. En infekterad debatt pågick här, när gammalsvenskby-bor 1929 immigrerade in till Sverige.....Men du menar: Du inte funnit direkta samband mellan Makhno och EMMIGRATIONSproblematiken. Den problematiken är något annat och avser utflyttning från Gammalsvenskby. Här kanske Makhno är involverad? Vad går att få fram?
Jag tackar än engång. Jag har fått nått nytt att gräva i. :)

Användarvisningsbild
Sergeant Pepper
Medlem

Re: Svenskarna som stred för Sovjet??

Inlägg av Sergeant Pepper » 6 maj 2004, 19:26

Mathias Forsberg skrev:
Anledningen ter sig relativt enkel :D . Den sovjetiska sommaroffensiven i juni 1944 stoppades och Röda Armén kontrollerade aldrig (mer än delar av) Finland, till skillnad från Polen, Bulgarien, Ungern etc.
/Forsberg
Varför avbröt man offensiven? Det gick ju minst sagt ganska bra för Sovjetunionen den sommaren. Sprang man i från trossen eller?

Med vänliga undringar
Sgt Pepper

Skriv svar