Jag håller på med Kung Leopolds vålnad av Adam Hochschild, en mycket bra bok må jag säga. Den handlar om hur den belgiske kung Leopold II under hela sitt liv varit på jakt efter en koloni, och slutligen, med diverse listigt manövrerande, ljugande, duperande och allmämnt ljusskygg verksamhet lyckas få klorna i det enorma Kongoområdet, med hjälp av den berömde upptäcksresanden Henry Stanley, som jag fullständigt ändrat syn på nu, då jag inte visste mer än ytligt om honom tidigare. Nu framstår han som en riktigt brysk arrogant stackare med stor fantasi eller kanske snarare drag av mytomani och som innerst inne led av dåligt självförtroende.
Att det gick brutalt till och att det var kanske mer rasistiskt i kongo under leopold än i andra kolonier och att man exploaterade området och roffade åt sig råvaror som gummi och elfenben till max visste jag iofs, men det är ändå med snudd på chocktillstånd man vänder sida efter sida och inser att det här var så utstuderat grymt och omfattande att det är helt och hållet i paritet med övergreppen under andra världskriget. Miljoner människor som dog, och sedan hur de dog, är ju helt otroligt, och jag är tämligen härdad vill jag påstå efter att ha läst om krig och elände i åratal.
Det mest frapperande är ju hur leopold lyckades måla upp sina åtaganden i kongo, före det officiellt blev hans koloni, och även under det, som ett filantropiskt människoälskande område där man i kristen anda tog hand om afrikanerna, och att det inte var vinstintresse som var närvarons skäl utan forskningsintressen, samt att det skulle vara det "internationella kongosällskapet" som stod för fiolerna i området. Det senare var i själva verket inget annat än ett luftslott och bulvan eftersom internationella kongosällskapet egentligen var Leopold själv, detta tillsammans med förvirringen av två andra internationella sällskap med liknande namn som inte heller existerade, fick omvärlden att tro att allt var i sin ordning, och att dessa skulle styra området med Leopolds överseende. Dessutom hade karln lyckats slå i världen att det skulle råda frihandel i Kongo, detta fick han snart hävt och istället för att vara ett frihandelsområde styrt av en forskningsorganisation med människoälskande känslor utan vinstintressen, blev det en plats med sällan skådat förtryck och total utsugning, med tullar, styrt av inte en organisation, inte ens av ett land, utan av en person!
Med spänning ska jag här nu fortsätta...