60 år sen dresden
En Artikel från GP ang. 60-årsdagen men handlar väl egentligen om F. Taylors bok om Dresden.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=121&a=201761
Vilken diskuterats här på skalman.
viewtopic.php?t=16182
I positivare anda så är ju städerna Dresden-Coventry vänorter, och utan att veta exakt utformning av samarbetet så verkar det åtminstone att en del försöker hitta något positivt bland all denna död och förintelse...
Edit: borttagen upprepning.
viewtopic.php?t=16182
I positivare anda så är ju städerna Dresden-Coventry vänorter, och utan att veta exakt utformning av samarbetet så verkar det åtminstone att en del försöker hitta något positivt bland all denna död och förintelse...
Edit: borttagen upprepning.
Senast redigerad av 1 Zed, redigerad totalt 16 gånger.
Instämmer tillfullo. Sånt är tillfredsställande att få reda på.Zed skrev:I positivare anda så är ju städerna Dresden-Coventry vänorter, och utan att veta exakt utformning av samarbetet så verkar det åtminstone att en del försöker hitta något positivt bland all denna död och förintelse...
/ Probstner
Bland annat så har Coventry skänkt en hel del pengar till renoveringen av frauen krishen och vid invigningen av kupolen(jag+60K Tyskar var där)fanns det talare från Coventry och tal från båda sidorna (f.d piloter eng)vilket gjorde ett intryck som inte går att beskriva.Zed skrev:En Artikel från GP ang. 60årsdagen fast egentligen men handlar väl egentligen om F. Taylors bok om Dresden.
viewtopic.php?t=16182
Alla tal som jag hörde på(varade i 2h)hade alla en röd tråd gemensamt och kan sammfattas i Ett ord:
Försoning
Mr x skrev:Bland annat så har Coventry skänkt en hel del pengar till renoveringen av frauen krishen och vid invigningen av kupolen(jag+60K Tyskar var där)fanns det talare från Coventry och tal från båda sidorna (f.d piloter eng)vilket gjorde ett intryck som inte går att beskriva.Zed skrev:En Artikel från GP ang. 60årsdagen men handlar väl egentligen om F. Taylors bok om Dresden.
viewtopic.php?t=16182
Alla tal som jag hörde på(varade i 2h)hade alla en röd tråd gemensamt och kan sammfattas i Ett ord:
Försoning
Tack för infon.
Visst blev bombmakarna bättre ju längre kriget pågick. Essen som befolkningsmässigt var en lika stor stad som Dresden tog emot drygt fem ggr så mycke bomber. Kanske mycke begärt att det startas fem Essen-trådar för varje Dresden.....Johan Elisson skrev:Det hör ju även samman med vilken typ av bomber och vilken typ av stad det rör sig om, samt i hur stor koncentration som bombningarna skedde.
Mot Dresden använde man ju spräng- och brandbomber i kombination med en så gott som orörd stadskärna till största delen i trä i massiva attacker under ett fåtal dagar. Det är väl det som gör Dresden till ett så speciellt område att diskutera.
/Johan
MVH
Battler:
Jag tror att kunskapen om essen är något lägre än kunskapen om Dresden, men som jag har sagt tidigare jag är villig och säkert flera andra att ta upp andra städer än just Dresden:
Hildesheim,Darmstadt eller varför inte Pforzheim eller de städerna som du tidigare har listat, skapa en ny tråd om endare stad.
Jag tror att kunskapen om essen är något lägre än kunskapen om Dresden, men som jag har sagt tidigare jag är villig och säkert flera andra att ta upp andra städer än just Dresden:
Hildesheim,Darmstadt eller varför inte Pforzheim eller de städerna som du tidigare har listat, skapa en ny tråd om endare stad.
Jag tycker att du ser det hela solklart och gav det hela en underbar uttolkning. Tack.Libertas skrev:Jag tycker egentligen diskussionen om Dresden är överflödig. Det är en tradegi precis som hela kriget var. Är det någon idé att älta ännu en sönderbombad stad? Krig är krig, det går oftast ut på att krossa fienden fullkommligt. Det här med krigslagar och liknande, glöm det. Krig är inget som civiliserade människor ägnar sig åt, och för ociviliserade människor är knappast krigslagar något man vrider sig i sömnen för.![]()
Nu överdriver jag självklart men kanske betyder det ändå något?
-
Feldwebel Otto
- Utsparkad
Jasså? Tyskarnas flyg stred, vad jag vet, i taktiskt syfte för att röja väg för egen marktrupp, samma med Warzawa, staden bombades på allvar först när tyskarna stormade in i staden, dvs som taktiskt bombmål för att gynna marktrupp, efter att först uppmanat staden att kapitulera. Något som f ö Paris slapp då staden förklarade sig som öppen.stanislav skrev:Tyskarna gjorde ju exakt samma saker. Till exempel under septemberfälttåget mot Polen, när tyska plan bombade byar utan något som helst militärt värde.
Dresden var inte ens i närheten att vara ett taktiskt bombmål, det var rätt och slätt en maktdemonstration, och krigsförbrytelse av de som senare dömde andra för 'samma sak'.
-
Artur Szulc
- Medlem