60 år sen dresden

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 13 februari 2005, 23:19

Mr x skrev:
Har tänkt lite på vad skrev och kommit fram till följande:

Då stadsledningen inte hade lagt några större militäriska byggnader eller ställt något större försvar till Dresdens så kan inte inte Dresden ha varit något större intresse ur en militärisk synvinkel för Axelmakterna liksom Alierade.

Så svaret på din fråga som tycker är mycket bra Nej för tillfälligt.
Dresden var Tysklands sjunde största stad vid krigsutbrottet med 642.000 inv, klart att även denna stad var med i krigsansträngningen.
In addition to its geographical position and topography and its primary importance as a communications center, Dresden was, in February 1945, known to contain at least 110 factories and industrial enterprises that were legitimate military targets, and were reported to have employed 50,000 workers in arms plants alone.8 Among these were dispersed aircraft components factories; a poison gas factory (Chemische Fabric Goye and Company); an anti-aircraft and field gun factory (Lehman); the great Zeiss Ikon A.G., Germany’s most important optical goods manufactory; and, among others, factories engaged in the production of electrical and X-ray apparatus (Koch and Sterzel A.G.), gears and differentials (Saxoniswerke), and electric gauges (Gebruder Bassler).
Mer finns att läsa på http://www.airforcehistory.hq.af.mil/Po ... resden.htm

MVH

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 13 februari 2005, 23:51

Men Battler, det har väl blivit klarlagt ett antal gånger att bombningen inte på något sätt syftade till att förstöra fabrikerna. Så vad har dem med saken att göra?

/Johan

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 14 februari 2005, 10:28

Johan Elisson skrev:Men Battler, det har väl blivit klarlagt ett antal gånger att bombningen inte på något sätt syftade till att förstöra fabrikerna. Så vad har dem med saken att göra?

/Johan
Jag har också mina defekter :) å andra sidan är anfallet mot Dresden ältat otaliga gånger på forumet.

MVH

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 14 februari 2005, 12:13

Battler skrev:Jag har också mina defekter :)
:o Nej, så kan det väl inte vara! ;)
å andra sidan är anfallet mot Dresden ältat otaliga gånger på forumet.
Det håller jag med om. :)

/Johan

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 14 februari 2005, 21:05

Battler skrev:
Mr x skrev:
Har tänkt lite på vad skrev och kommit fram till följande:

Då stadsledningen inte hade lagt några större militäriska byggnader eller ställt något större försvar till Dresdens så kan inte inte Dresden ha varit något större intresse ur en militärisk synvinkel för Axelmakterna liksom Alierade.

Så svaret på din fråga som tycker är mycket bra Nej för tillfälligt.
Dresden var Tysklands sjunde största stad vid krigsutbrottet med 642.000 inv, klart att även denna stad var med i krigsansträngningen.
In addition to its geographical position and topography and its primary importance as a communications center, Dresden was, in February 1945, known to contain at least 110 factories and industrial enterprises that were legitimate military targets, and were reported to have employed 50,000 workers in arms plants alone.8 Among these were dispersed aircraft components factories; a poison gas factory (Chemische Fabric Goye and Company); an anti-aircraft and field gun factory (Lehman); the great Zeiss Ikon A.G., Germany’s most important optical goods manufactory; and, among others, factories engaged in the production of electrical and X-ray apparatus (Koch and Sterzel A.G.), gears and differentials (Saxoniswerke), and electric gauges (Gebruder Bassler).
Mer finns att läsa på http://www.airforcehistory.hq.af.mil/Po ... resden.htm

MVH
Battler:

Dessa fabriker/verkstäder låg utanför Dresden inte i centrum möjligvis kan man räkna in järnvägsstation(om den låg på samma ställe nu som då?)som ett militärt område. Men att ödelägge en stad som inte enligt flera hade någon som helst påverkan på krigets utgång, kom ihåg detta var ca:3mån före Tyskland skrev på pappret.

Sorry jag kan fortfarande inte se hur detta skulle påskynda krigets slut eller för den delan ändra på krigets utgång, detta var en ren och skär demonstration av makt som drabbade de civila tyskar i staden Dresden.

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 14 februari 2005, 21:28

Sorry jag kan fortfarande inte se hur detta skulle påskynda krigets slut eller för den delan ändra på krigets utgång, detta var en ren och skär demonstration av makt som drabbade de civila tyskar i staden Dresden.
Visst, men när tyskarna bombade polska, oskyddade byar sönder och samman under septemberfälttåget, var inte det rena maktdemonstrationer: för hur påskyndades segern över Polen av att tyska piloter medvetet anföll oskyddade polska flyktingkolonner? Eller bombade byar som inhyste tusentals flyktingar, byar som inte hade något militärt värde överhuvudtaget?

Jag försöker att hålla mig borta från den här diskussionen, men det går inte. Återigen: såväl tyskar som allierade gjorde saker som inte var militärt motiverade överhuvudtaget, så varför är bombningen av Dresden är unik?

Varför diskuterar ni inte den systematiska förstörelsen av Warszawa eller Leningrad, eller någon annan polsk eller rysk by, vilken som helst. Eller var Dresden en viktigare stad än såväl Warszawa eller Leningrad. Belägringen av Leningrad innebar att hundratusentals människor svalt ihjäl. Men det är klart, intagandet av Leningrad kan ur tysk synvinkel alltid motiveras med att staden hade ett militärt värde och då är några tiotusentals döda ryssar inte så mycket att snacka om.

Alltså, jag finner hela den här diskussionen fullkomligt bisarr.

Tack för mig!
Artur

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 14 februari 2005, 21:35

stanislav skrev: Jag försöker att hålla mig borta från den här diskussionen, men det går inte. Återigen: såväl tyskar som allierade gjorde saker som inte var militärt motiverade överhuvudtaget, så varför är bombningen av Dresden är unik?
Kan det inte bara vara så enkelt som att det förväntas att Sovjetunionen och Tyskland ska var onda? De västallierade däremot ska vara för frihet och demokrati med mera, altså inte bomba städer och döda oskyldiga.

/Martin

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 14 februari 2005, 21:37

stanislav:

Det är ingen som hindrar dig att ta upp en debat om Warszawa eller Leningrad eller någon annan ort/stad som blev hårt drabbad inte mig emot.

Varför är Dresden bombningen unik om du frågar tio stycken så får du säkert tio olika svar vi alla har kanske olika känslor för staden, även media har länge prata om detta ämne.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 14 februari 2005, 21:42

stanislav skrev:Jag försöker att hålla mig borta från den här diskussionen, men det går inte. Återigen: såväl tyskar som allierade gjorde saker som inte var militärt motiverade överhuvudtaget, så varför är bombningen av Dresden är unik?
Tyskarna var "the bad guys". De gjorde elaka saker inte enbart "av bara farten", utan - framför allt! - för att det var ideologiskt motiverat. Dessutom förlorade de. En populär betraktelse av kriget förväntar sig inget annat än illdåd.

De allierade - i synnerhet de västallierade och i all synnerhet engelsmännen - var "the good guys". De bar demokratins ok från 39 till 45 (från våren 40 till våren 41 i stort sett ensamma). De tog motvilligt till våld för att befria världen från ondskan. Den som betraktar kriget på det viset blir naturligtvis förbryllad och harmsen över Dresdenbombningen.

Varför drog demokratin USA på sig så mycket mer folklig kritik än diktaturen Sovjet under 1970-talet? Varför är den västliga opinionen sträng mot Israel och mer förlåtande mot palestinier? Sannolikt för att vi ställer mycket högre krav på demokratier än på diktaturer.

I grova drag så tror jag att det är därför bombningen av Dresden berör på ett särskilt sätt.

/ Probstner

Edit: såg att Martin Lundvall var både snabbare och mer koncis, sorry.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 15 februari 2005, 10:27

Som jag tidigare nämde i tråden är Dresden överrepresenterat som bombmål, ger här förslag på några andra städer som tog emot betydligt mer ton bomber, och som är värda att diskutera.

Stad.....inv 1939......ton bomber
Berlin..4,339,000.....67,607.6
Hambg.1,129,000....38,687.6
Munich...841,000.....27,110.9
Cologne.772,000.....44,923.2
Leipzig...707,000.....11,616.4
Essen.....667,000.....37,938.0
Dresden.642,000.......7,100.5

MVH

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 15 februari 2005, 14:38

Det hör ju även samman med vilken typ av bomber och vilken typ av stad det rör sig om, samt i hur stor koncentration som bombningarna skedde.

Mot Dresden använde man ju spräng- och brandbomber i kombination med en så gott som orörd stadskärna till största delen i trä i massiva attacker under ett fåtal dagar. Det är väl det som gör Dresden till ett så speciellt område att diskutera.

/Johan

Hades
Medlem

Inlägg av Hades » 15 februari 2005, 14:56

7000 nynazister demonsterade i Dresden.

Fanns det någon legitim minneshögtid från opolitiska eller politiskt korrekta organisationer?

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 15 februari 2005, 16:45

Hades skrev:7000 nynazister demonsterade i Dresden.

Fanns det någon legitim minneshögtid från opolitiska eller politiskt korrekta organisationer?
Med tanke på att extrem högern har ett stort andel av sina väljare Sachens där största staden är just Dresden så är det inte så konstigt.

Under hela DDR tiden hade man minneshögstunder och nu har man byggt upp den totalförstörda kyrkan frauen kirshen där har haft olika former av program för att minnas det som dog under bombningen av Dresden.

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 15 februari 2005, 20:40

Hades skrev:7000 nynazister demonsterade i Dresden.

Nu har jag hittat lite mera om olika program där man höll en officielt program med hela 23olika arrangemang detta för att hålla borta högerextrema från huvudstaden. Vad som är nytt för i år Dresdens borna ska på årsdagen uppmanas ha på en sig en vit ros. Iden kommer från Nora Lang.Hela hennes familj klarade sig igenom bombanfallen, men när de kom tillbaka hem var bara rester kvar av huset på Holbeinstrasse. Iruinerna hittade Nora Lang två porslinstalrikar dekorerade med två roser.På båda talrikarna hade elden och röken färgat em ros svart, medan den andra behållit sin färg.

Lang:För mig stod den svarta rosen för tragedin, dena andra för framtiden och vad vi kan göra av den.

En av talrikarna finns i ett musieum i Guernica, den spanska staden som bombades av Tyskarna. Den andra finns i ett gymnasium i Dresden.

Källa Dn 2004-02

Libertas
Medlem

Inlägg av Libertas » 15 februari 2005, 21:48

Jag tycker egentligen diskussionen om Dresden är överflödig. Det är en tradegi precis som hela kriget var. Är det någon idé att älta ännu en sönderbombad stad? Krig är krig, det går oftast ut på att krossa fienden fullkommligt. Det här med krigslagar och liknande, glöm det. Krig är inget som civiliserade människor ägnar sig åt, och för ociviliserade människor är knappast krigslagar något man vrider sig i sömnen för. :wink:

Nu överdriver jag självklart men kanske betyder det ändå något? :|

Skriv svar