Hearts Of Iron 2

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 8 februari 2005, 16:06

Oh...man blir ju lite sugen .. hm.. kanske dax att införskaffa ett ex snart. :P

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 8 februari 2005, 17:13

Belisarius skrev:Oh...man blir ju lite sugen .. hm.. kanske dax att införskaffa ett ex snart. :P
Går och är småsugen själv. Dock är ju pengar ett problem som alltid kommer upp. :(

Och jag laddar av princip inte ner saker fån nätet.

/Tomas

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 8 februari 2005, 17:41

Nej, inte för spel jag vill ha iallafall. :P

Tror inte HOI2 är så farligt dyrt iofs... cdon säljer det för typ 320:- vilket ju är snudd på budget för nya PC-spel. Ska ner på stan imorgon och se vad de tar för den i butik. Undviker ju gärna postorder för artiklar som finns till hands...

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem

Inlägg av Anton Severin » 8 februari 2005, 19:09

Robert Sköld skrev:Förövrigt, är det någon mer än jag som inte får sin statsminister utbytt? En bugg månne, men jag har dragits med Axel Pehrson i Bramstorp betydligt längre än "sommarministären".
Har för mig att premiärministrar/statsministrar bara kan bli utbytta när det är val.

Jag kör fortfarande som Italien, roligaste landet enligt mig, och har tidigt inpå 1941 erövrat Jugoslavien och Grekland. Det största problemet är väl just nu att bekämpa partisaner i de erövrade områdena och jag har satt två arméer och ett antal garnisons förband på antipartisantjänst.
Nästa steg i processen som förhoppningsvis slutar i ett Medelhavsimperium blir invasionen av Turkiet som startar i mitten av 1941. Turkiet blir sedan en satellitstat och den tredje och sista språngbrädan till Nordafrika när jag går in i axelmakterna, senast i slutet av 1942.
Även om Turkiets självständighet garanteras av båda Storbritannien och Sovjet är jag inte allt för orolig. Det var samma sak med Grekland och tydligen krävs högre aggressivitets nivå än "normal" för att de ska agera i sådana fall.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 9 februari 2005, 17:33

Oahaha, jag gick och köpte det. :D Klickat igenom tutorialen, sen är det dax att dyka in...

Användarvisningsbild
Flensburg
Medlem

Inlägg av Flensburg » 9 februari 2005, 17:36

GLÖM INTE ATT PATCHA DET FÖRSTA NI GÖR NÄR NI INFÖRSKAFFAR SPELET!

Användarvisningsbild
Dönitz
Medlem

Inlägg av Dönitz » 10 februari 2005, 11:35

Min kompis patchade spelet, vilket resulterade i att det krachade varje gång han försökte spara! tror han hade 1.01 eller något.. någon annan med samma problem? Inte hunnit sätta mig in i spelat ännu men vågade inte patcha det om det börjar krascha!

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 10 februari 2005, 16:22

Jag patchade på en gång till 1.1, och det funkar som en klocka.

Dök på den djupa änden av banan på en gång - Frankrike 1936 - 1947. :) Har spelat första året (snart) och det går väl bra, har ett ruggigt problem att hålla produktionen uppe eftersom mina supplies sinar hela tiden. Jäkla kolonier...

Men forskningen går bra och mina enheter når sakta men säkert en mer tidsenlig standard. Alla frontdivisioner är numer enligt '36 års reglemente och är på god väg att bli '39. Pansarvärnskanoner utvecklas och ska ska fogas till divisionerna. Artilleriet börjar bli modernt. Utvecklar jakt- och understödsplan samt mer avancerade stridsvagnar. Va, en defensiv armé? Try and stop us, Boche!

Användarvisningsbild
Dönitz
Medlem

Inlägg av Dönitz » 11 februari 2005, 11:49

Jag får väl ta och testa! Vad använder man HQ till? jag kör Tyskland(tänkte det kunde vara bra att lära sig spelet innan man ger sig på Italien), har en HQ, generall Kluge med två infanteri divisoiner till. jag åker bara runt med den!

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 11 februari 2005, 12:34

Dönitz skrev:Jag får väl ta och testa! Vad använder man HQ till? jag kör Tyskland(tänkte det kunde vara bra att lära sig spelet innan man ger sig på Italien), har en HQ, generall Kluge med två infanteri divisoiner till. jag åker bara runt med den!
S. 77 i manualen. :D

En HQ-enhet måste vara direkt tilldelad en arméchef, vilket jag tror sker automatiskt? Hursomhelst, med ett HQ i armén kan alla officerare kommendera dubbla antalet divisioner innan du får straff för "overstacking". Mycket bra om du har en duktig officer inom ett speciellt område men som har låg befälskapacitet... HQ ger också en liten ESE-bonus till alla enheter i samma armé samt ökar chansen för ett "favorable combat event".

Se ett HQ som en stor administrativ befälsapparat som ser till att allt mickel i hanteringen av en speciell armé flyter snabbare och effektivare.

Albert
Medlem

Inlägg av Albert » 11 februari 2005, 14:01

Belisarius skrev: En HQ-enhet måste vara direkt tilldelad en arméchef, vilket jag tror sker automatiskt? Hursomhelst, med ett HQ i armén kan alla officerare kommendera dubbla antalet divisioner innan du får straff för "overstacking".
Öh..nej.
Ett HQ måste ha en General eller Fältmarskalk som befäl för att bli "operativt".
HQ ger möjlighet till alla befäl inom en provins radie att kommendera dubbla antalet divisioner.
HQ behöver inte ingå i armén/kåren - bara befinna sig i samma eller en angränsande provins.

-Det krävs att du använder funktionen "auto-assign" för att HQ:t automatiskt skall få en officer.
Själv använder jag aldrig "auto-assign".

/Albert

Albert
Medlem

Inlägg av Albert » 11 februari 2005, 14:02

Dönitz skrev:Min kompis patchade spelet, vilket resulterade i att det krachade varje gång han försökte spara! tror han hade 1.01 eller något.. någon annan med samma problem? Inte hunnit sätta mig in i spelat ännu men vågade inte patcha det om det börjar krascha!
Jag har aldrig hört talas om det problemet.
Bästa tipset är att han installerar om hela rasket.

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem

Inlägg av Thomas Johansson » 11 februari 2005, 21:44

Spelade från 1936 med Sverige. Nu, i mitten av 1943 har jag tre stycken "heavy advanced tank" förstärkta med "heavy tank brigade" i en ren pansararme. Givetvis står den utplacerad på västgötaslätten i Skövde rutan 8)

Min ursprungliga plan var att vänta tills det började gå utför med Tyskland och sedan invadera och införliva Norge och Danmark. Tyvärr har tyskarna mer eller mindre krossat ryssen så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra.

Skulle det kunna fungera att utveckla atombomber med Sverige? Det finns ingen forskargubbe som har kärnkraftsmärket nämligen :?

Tycker fö att Landsverk Ab är en riktigt bra firma, de är riktigt duktiga på att utveckla nya pansar och infanteriförband. Nästan jämförbara med de allra bästa ifrån Tyskland och Usa 8)

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 12 februari 2005, 11:57

Är det bara jag som har ruggiga problem med Supplies?

Hursomhelst, jag lär mig. :) Nu har jag en helt mekaniserad kår och två stora "blandkårer" med infanteri, motoriserat kavalleri och pansar. September 1939, tysken härjar i Polen men har ändå uppåt 30 divisioner mot min gräns. Jag vill så gärna övertyga luxemburg att ge militärt tillträde men hur gör jag det? De blåvägrar.

En sak till, som jag inte hittat hur man gör: Säg att man har 3 armékårer i ett område, och vill slå ihop TVÅ av dem. Hur markerar man dem utan att få med den tredje? Jag har inte kommit på nåt annat sätt än att flytta de man vill slå ihop till ett tomt område...?

SvenJohan
Medlem

Inlägg av SvenJohan » 12 februari 2005, 12:29

markera alla, håll nere shift och klicka på den/dom du vill ha bort ;)

Skriv svar