Krigshorn och jakthorn hur fungerar de?
Krigshorn och jakthorn hur fungerar de?
Jag undrar hur hornen såg ut och hur de blåste i dom så de lät? 
Jag tror då inte att vikingarna hade tillgång till såna horn. Tänk på djuren som fanns här både tamdjur och vilda djur. Det där hornet ser ju nästan ut som från en mammut.
De hornen vikingarna använde var kohorn. Det finns några killar i Stockholm som gör sina egna horn och klarar av att blåsa i dem och få ljud med.
De hornen vikingarna använde var kohorn. Det finns några killar i Stockholm som gör sina egna horn och klarar av att blåsa i dem och få ljud med.
Närmare bestämt från den kanske inte helt dokumentära filmen The Vikings från 1958. Med bl a Kirk Douglas.Probstner skrev:Bilden är b t w från nån filminspelning från femtitalet tror jag, ingen nutidslajvare precis.
Senast redigerad av 1 Henke, redigerad totalt 7 gånger.
- sibiriska tigern
- Medlem
Antagligen s.k. stridstrumpet = [från SAOB: Stridstrumpet, ] äv. i uttr. betecknande att ngn kallar till strid.Eli skrev:Jag undrar hur hornen såg ut och hur de blåste i dom så de lät?Stangbo skrev:Vilka horn?
På engelska har jag för mig det kallas clarion (fr. lat. clarus clear; fr. den ljusa tonen), så om någon spelar klarionett, tro inte det är en krigskallelse...
Från Vetenskapsradion, http://www.sr.se/ :
Gyllene stridtrumpeter funna i tempel
Franska arkeologer har vid en utgrävning av ett galliskt-romerskt tempel grävt upp fem stycken stridstrumpeter av brons.
Det handlar om ett unikt fynd av de välbevarade instrumenten, som är två meter långa och som forskarna tror användes i strid för att skrämma och förvirra motståndare.
Trumpeterna pryddes av små flaggor längst ut. Fyra av flaggorna hade bilder av vildsvin. Den femte hade bilden av en orm.
Ingenstans i världen har ett liknande fynd påträffats.