Underjordiska sjukhus

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Underjordiska sjukhus

Inlägg av Stefan Lundgren » 3 februari 2005, 11:06

När jag var på Jersey (Kanalöarna) under ett par veckor under sommaren 1996 så besökte jag ett underjordisk sjukhus en drygt halvmil från huvudorten St Hellier. Sjukhuset byggdes av tyskarna och är nu ett museum. Undrar om det finns underjordiska sjukhus på andra platser.

Stefan

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 3 februari 2005, 11:19

Södersjukhuset i Sthlm har ett antal våningar (8?) och en egen järnvägsstation under jord.

Henrik

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Underjordiska sjukhus

Inlägg av Hans » 3 februari 2005, 11:21

Finns väl ett på Guernsey också.

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 3 februari 2005, 11:22

Henke

Jag menar förstås militära sjukhus under jord.

Stefan

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 3 februari 2005, 11:35

http://www.atlantikwall.org.uk/new_page_47.htm

http://www.v2rocket.com/start/deployment/wizernes.html
(Wizernes underground hospital facility)

Guantanamo
Early in 1943 an underground hospital was constructed in an area south of Radio Point, for use in case of an emergency. This underground hospital has a capacity of 200 beds and complete operating, pharmaceutical, and messing facilities.
http://www.nsgtmo.navy.mil/gazette/Hist ... schp12.htm

Dover Castle
, positioned high on the White Cliffs of Dover, conceals one of England's best-kept wartime secrets. Deep within the cliffs lies a labyrinth of tunnels, housing an underground hospital and the command centre where Sir Winston Churchill and Admiral Ramsay planned the evacuation of Dunkirk.

Allt hämtat här.

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 3 februari 2005, 11:39

Tackar för länkarna.

Igår gick jag igenom böckerna för jag fick för mig att jag hade nånting om sjukhuset på Jersey. Men jag har ett par andra hälften som behandlar just händelserna kring Kanalöarna under kriget.

Stefan

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 3 februari 2005, 11:45

Stefan Lundgren skrev:Tackar för länkarna.

Igår gick jag igenom böckerna för jag fick för mig att jag hade nånting om sjukhuset på Jersey. Men jag har ett par andra hälften som behandlar just händelserna kring Kanalöarna under kriget.

Stefan
Om jag kommer ihåg det skall jag kolla i en bok jag har hemma - jag var där 2000.

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 3 februari 2005, 11:53

Jaså, så du har också varit på Jersey, var du i det underjordiska sjukhuset då?
Jag har skrivit lite allmänt om kriget på Kanalöarna i en annan tråd i detta forum.

Stefan

Seb
Medlem

henke

Inlägg av Seb » 5 februari 2005, 13:15

vart går den järnvägen under södersjukhuset?in i t-banesystemet?

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Re: henke

Inlägg av Sarvi » 5 februari 2005, 13:22

Seb skrev:vart går den järnvägen under södersjukhuset?in i t-banesystemet?
Ursprungligen till Hammarbyhamnen. Dvs det som numera är Sjöstaden. Den utgör dessutom en förbindelse med Saltsjöbanan (eller gjorde det förr iallafall, vet inte hur det är nu).

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 februari 2005, 17:23

Järnvägsspåret under Södersjukhuset har nog aldrig använt som transportsträcka för någon underjordisk verksamhet.

Stefan

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 7 februari 2005, 19:38

Sarvi skrev:
Seb skrev:vart går den järnvägen under södersjukhuset?in i t-banesystemet?
Ursprungligen till Hammarbyhamnen. Dvs det som numera är Sjöstaden. Den utgör dessutom en förbindelse med Saltsjöbanan (eller gjorde det förr iallafall, vet inte hur det är nu).
Stambanan går ju över Södermalm från Centralbron snett åt sydväst till Årstabron. Strax sv om Södra station (i underjorden) sticker ett spår av ned under SöS. På andra sidan berget går spåret i dagen men försvinner in i en tunnel igen vid Eriksdal. Därefter som Sarvi skriver längs Södermalms södra och östra kaj upp till Tegelvikshamnen, därefter västerut tills det i förbindelse med Saltsjöbanan tar slut vid Slussen - bara ett stenkast från Centralbron. Jag vet inte om det någonsin var tänkt att öglan skulle slutas. Det finns i varje fall inget samband med T-banesystemet.

/ Probstner

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 7 februari 2005, 21:04

Probstner skrev:Stambanan går ju över Södermalm från Centralbron snett åt sydväst till Årstabron. Strax sv om Södra station (i underjorden) sticker ett spår av ned under SöS. På andra sidan berget går spåret i dagen men försvinner in i en tunnel igen vid Eriksdal. Därefter som Sarvi skriver längs Södermalms södra och östra kaj upp till Tegelvikshamnen, därefter västerut tills det i förbindelse med Saltsjöbanan tar slut vid Slussen - bara ett stenkast från Centralbron. Jag vet inte om det någonsin var tänkt att öglan skulle slutas. Det finns i varje fall inget samband med T-banesystemet.
Jag tror inte att det var tänkt att sluta öglan. Jag tror f ö att sambandet med Saltsjöbanan/Stadsgårdskajen är brutet numera, spåren verkar delvis ha rivits upp såväl i Skanstullstrakten som vid Danvikstullsbron.

Tanken med SöS alla våningar under jord och den egna stationen var för övrigt efter vad jag hört att sjukuset skulle kunna fungera som ett bombskyddat krigssjukhus och att man dit enkelt skulle kunna rulla in och behandla vagnslaster med skadade.

Henrik

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 februari 2005, 13:44

Jag skulle gärna vilja rekommendera det underjordiska sjukhuset på Jersey, bara att låta tråden komma tillbaka i sitt ursprungliga form.

Stefan

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem

Inlägg av Mercai » 9 maj 2005, 12:56

Jag var på Jersey och beöskte sjukhuset 1998. I samma veva var jag f.ö. också på Omaha Beach och diverse andra intressanta platser.

Sjukhuset var helt klart värt ett besök!

Skriv svar