Underjordiska sjukhus
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Underjordiska sjukhus
När jag var på Jersey (Kanalöarna) under ett par veckor under sommaren 1996 så besökte jag ett underjordisk sjukhus en drygt halvmil från huvudorten St Hellier. Sjukhuset byggdes av tyskarna och är nu ett museum. Undrar om det finns underjordiska sjukhus på andra platser.
Stefan
Stefan
Re: Underjordiska sjukhus
Finns väl ett på Guernsey också.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
http://www.atlantikwall.org.uk/new_page_47.htm
http://www.v2rocket.com/start/deployment/wizernes.html
(Wizernes underground hospital facility)
Guantanamo
Early in 1943 an underground hospital was constructed in an area south of Radio Point, for use in case of an emergency. This underground hospital has a capacity of 200 beds and complete operating, pharmaceutical, and messing facilities.
http://www.nsgtmo.navy.mil/gazette/Hist ... schp12.htm
Dover Castle
, positioned high on the White Cliffs of Dover, conceals one of England's best-kept wartime secrets. Deep within the cliffs lies a labyrinth of tunnels, housing an underground hospital and the command centre where Sir Winston Churchill and Admiral Ramsay planned the evacuation of Dunkirk.
Allt hämtat här.
MVH
Hans
http://www.v2rocket.com/start/deployment/wizernes.html
(Wizernes underground hospital facility)
Guantanamo
Early in 1943 an underground hospital was constructed in an area south of Radio Point, for use in case of an emergency. This underground hospital has a capacity of 200 beds and complete operating, pharmaceutical, and messing facilities.
http://www.nsgtmo.navy.mil/gazette/Hist ... schp12.htm
Dover Castle
, positioned high on the White Cliffs of Dover, conceals one of England's best-kept wartime secrets. Deep within the cliffs lies a labyrinth of tunnels, housing an underground hospital and the command centre where Sir Winston Churchill and Admiral Ramsay planned the evacuation of Dunkirk.
Allt hämtat här.
MVH
Hans
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Om jag kommer ihåg det skall jag kolla i en bok jag har hemma - jag var där 2000.Stefan Lundgren skrev:Tackar för länkarna.
Igår gick jag igenom böckerna för jag fick för mig att jag hade nånting om sjukhuset på Jersey. Men jag har ett par andra hälften som behandlar just händelserna kring Kanalöarna under kriget.
Stefan
MVH
Hans
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
henke
vart går den järnvägen under södersjukhuset?in i t-banesystemet?
Re: henke
Ursprungligen till Hammarbyhamnen. Dvs det som numera är Sjöstaden. Den utgör dessutom en förbindelse med Saltsjöbanan (eller gjorde det förr iallafall, vet inte hur det är nu).Seb skrev:vart går den järnvägen under södersjukhuset?in i t-banesystemet?
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Stambanan går ju över Södermalm från Centralbron snett åt sydväst till Årstabron. Strax sv om Södra station (i underjorden) sticker ett spår av ned under SöS. På andra sidan berget går spåret i dagen men försvinner in i en tunnel igen vid Eriksdal. Därefter som Sarvi skriver längs Södermalms södra och östra kaj upp till Tegelvikshamnen, därefter västerut tills det i förbindelse med Saltsjöbanan tar slut vid Slussen - bara ett stenkast från Centralbron. Jag vet inte om det någonsin var tänkt att öglan skulle slutas. Det finns i varje fall inget samband med T-banesystemet.Sarvi skrev:Ursprungligen till Hammarbyhamnen. Dvs det som numera är Sjöstaden. Den utgör dessutom en förbindelse med Saltsjöbanan (eller gjorde det förr iallafall, vet inte hur det är nu).Seb skrev:vart går den järnvägen under södersjukhuset?in i t-banesystemet?
/ Probstner
Jag tror inte att det var tänkt att sluta öglan. Jag tror f ö att sambandet med Saltsjöbanan/Stadsgårdskajen är brutet numera, spåren verkar delvis ha rivits upp såväl i Skanstullstrakten som vid Danvikstullsbron.Probstner skrev:Stambanan går ju över Södermalm från Centralbron snett åt sydväst till Årstabron. Strax sv om Södra station (i underjorden) sticker ett spår av ned under SöS. På andra sidan berget går spåret i dagen men försvinner in i en tunnel igen vid Eriksdal. Därefter som Sarvi skriver längs Södermalms södra och östra kaj upp till Tegelvikshamnen, därefter västerut tills det i förbindelse med Saltsjöbanan tar slut vid Slussen - bara ett stenkast från Centralbron. Jag vet inte om det någonsin var tänkt att öglan skulle slutas. Det finns i varje fall inget samband med T-banesystemet.
Tanken med SöS alla våningar under jord och den egna stationen var för övrigt efter vad jag hört att sjukuset skulle kunna fungera som ett bombskyddat krigssjukhus och att man dit enkelt skulle kunna rulla in och behandla vagnslaster med skadade.
Henrik
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt: