Svenska flygvapnet

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Svenska flygvapnet

Inlägg av Psilander » 6 februari 2005, 14:51

Lekte lite med tanken om vi haft ett köpe flygvapen istället under kalla kriget, det kunde sett ut nått såhär:

J29 - F86 Sabre
A/J 32 - Blackburn Buccaner eller Thunderstreak
J35 - F-104 Starfighter eller EE Lightning
AJ/JA 37 - F 4 Phantom eller Tornado IDS/ GR1/ F1
Sk 60 - Gnat eller Hawk
JAS 39 - Dassult Rafale eller JSF

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 6 februari 2005, 15:12

Phantom och F-16 har väl övervägts som alternativ (mer eller mindre seriöst) när det har varit tal om att utveckla nya flygplan. Brittiska plan vet jag inte om har man övervägt att köpa.

När det gäller Gripen så får man nog ställa upp F-16 mot den snarare än JSF, eller?

Vet inte heller om Flygvapnet någonsin betraktade Tornado som ett alternativ.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Re: Svenska flygvapnet

Inlägg av Sarvi » 6 februari 2005, 15:13

Psilander skrev:Lekte lite med tanken om vi haft ett köpe flygvapen istället under kalla kriget, det kunde sett ut nått såhär:

J29 - F86 Sabre
A/J 32 - Blackburn Buccaner eller Thunderstreak
J35 - F-104 Starfighter eller EE Lightning
AJ/JA 37 - F 4 Phantom eller Tornado IDS/ GR1/ F1
Sk 60 - Gnat eller Hawk
JAS 39 - Dassult Rafale eller JSF
Frankofilen Hans kommer säkert att komma dragandes med en massa knepiga grodoplan snart... :P

Det är rätt intressant att fundera på de olika varianter som är tänkbara, speciellt i de tidiga skedena så hade det funnits många alternativ om vi inte hade haft en svensk flygplansindustri. Starfightern och Phantom var faktiskt båda påtänkta som FV:s attackplan efter Lansen, men förlorade till AJ 37. Tornadon var nog lite för sen för att komma med i den diskussionen.

Alternativ till JAS var A20 (i princip en förlängd Viggen), samt F 16 och F 18.

Det finns en liten monter på flygvapenmuseet med "kunde-ha-varit" flygvapenplan. Jag kan släpa mig ut dit i veckan och kolla upp alternativen - det är ju numera gratis inträde. :D

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 6 februari 2005, 15:18

Man får ha i åtankte vad man har sedan innan, om tex vi köpt tornado i mitten på 80-talet hade de nog hållit tills JSF är i tjänst. F18 övervägdes som alternativ till viggen i mitten på 70-talet, det flög tom en med kronmärkning. Buccaner flög RAF tom gulfkriget 1991 så bytes rytmen kan ha varit mycket annourlunda. Jag ser nog det svenska rytmen nästan som lite forcerad med ett nytt plan var 10e år.

Tornado är fasligt mycket häftigare än F4, F18 och F16 och skulle nog kunna ha fyllt skorna väl, kärran är ju byggd för den uppdragstypen vi gillade - trätoppshöjd mot invasionskakan.

Vi köpte mycket brittiskt på 50-talet, kontakter med jänkarna var väl lite knepiga kan tänkas med våra röda politiker. Vi köpte ju Vampaire 1946, Mosquito, 1948, Venom 1953 och Hawker hunter lite senare från nritterna, även Canberra gjorde tjänst som ELINT plan på 60-talet.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 6 februari 2005, 15:25

Psilander skrev:Man får ha i åtankte vad man har sedan innan, om tex vi köpt tornado i mitten på 80-talet hade de nog hållit tills JSF är i tjänst. F18 övervägdes som alternativ till viggen i mitten på 70-talet, det flög tom en med kronmärkning. Buccaner flög RAF tom gulfkriget 1991 så bytes rytmen kan ha varit mycket annourlunda. Jag ser nog det svenska rytmen nästan som lite forcerad med ett nytt plan var 10e år..

SAnt. Dock undrar man on inte Eurofightern hade varit ett alternativ, om vi hade varit med bland Tornado-användarna. Ett problem kanske fanns med Tornado, och det var väl att den (i början?) inte var avsedd för anti-shipping uppdrag, något som man väl var ganska berorende av i vårt invasionsförsvar...
Psilander skrev: Tornado är fasligt mycket häftigare än F4, F18 och F16 och skulle nog kunna ha fyllt skorna väl, kärran är ju byggd för den uppdragstypen vi gillade - trätoppshöjd mot invasionskakan.

Vi köpte mycket brittiskt på 50-talet, kontakter med jänkarna var väl lite knepiga kan tänkas med våra röda politiker. Vi köpte ju Vampaire 1946, Mosquito, 1948, Venom 1953 och Hawker hunter lite senare från nritterna, även Canberra gjorde tjänst som ELINT plan på 60-talet.
Så sant, vi köpte ju mycket brittiskt. MEn jag vet inte om man verkligen övervägre Tornado alls, som sagt så var Phantom med som alternativ till Viggen, men Tornadon var nog lite sen där kanske. Frågan är ju också vad vi då hade köpt som jaktplan.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 6 februari 2005, 15:30

tryggve skrev:När det gäller Gripen så får man nog ställa upp F-16 mot den snarare än JSF, eller?
Kanske i fråga om kapacitet, men vad gäller teknologisk utveckling är F-16 är dinosaur jämfört med Gripen, som i det avseendet är betydligt mer likt JSF/F-35.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 6 februari 2005, 15:30

Häften så stort och dubbelt så dyrt. De besparingar som görs på enheterna i flygplanen kommer tillbaka i form av kostnader på underhåll.

Enligt några källor i mitt arbete (B-Uppsats i stasvetenskap) så var jänkarna "imponerade" över fälltmässigheten och tilgängligheten på J29.

32 kan jag för lite för att uttala mig om.

F104 istället för J35 innebär att JA37 skulle komma 10-15 år tidigare. F104 gick att köra fort rakt fram men fältmässig och har svängprestanda? Nä! EE Lightning ser ut att vara krävande ut underhållssynpunkt.

37 Viggen, nu börjar vi prata om reelt alternativ i prestanda. Dock två motorer och konstiga lösningar för AKAN i F-4 och tornado med svepbara vingar och trerotorlösning i de dubbla motorerna, dyarare i längden. Luftwaffe arbetar treskift för att hålla tornado i luften.

JAS 39 har varit i förbandstjänst ett bra tag nu, JSF är bara prototyp än så länge och Rafalen har jag ingen koll på men är inte i förbandstjänst än. Vi får återkomma när de är jämförbara.

SK 60 var utvecklad på initiativ av saab vilket innebar att FV fick förhållandevis billiga flygplan fullt jämförbara med internationella kärror, dock kunde vi ha valt en annan motor än en motor som var byggd för att driva en fransk vattenpump.

Egna "erfarenheter" kontakter med tekniker (jobbarkompisar) som övat innom ramen för PfP påstår att JA systemet är överlägset sett till marktjänsten. Vilken folksamling det kan bli för att byta en sliten broms... Holländarna tyckte att vi som var nya i övningsgemet skulle vara lite mer ödmjuka när vi ville flyga fyra pass om dygnet, NATO flyger tydligen två, grejorna skulle inte hålla.... En normal arbetsdag flyger vi fyra pass om dagen utan att tänka på det.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 6 februari 2005, 15:38

Belisarius skrev:
tryggve skrev:När det gäller Gripen så får man nog ställa upp F-16 mot den snarare än JSF, eller?
Kanske i fråga om kapacitet, men vad gäller teknologisk utveckling är F-16 är dinosaur jämfört med Gripen, som i det avseendet är betydligt mer likt JSF/F-35.
I frågan om F-16A/B ja, men inte när du kommer upp till de nyare versionerna av F-16. De har radar som knappast är sämre än Gripen (kan J.K Nilsson möjligen rätta mig om jag har fel :wink: ), och de har väl knappast sämre räckvidd. Dessutom är de integrerade med en hel del vapensystem som Gripen saknar.

Jag tvekar att jämföra Gripen med JSF, i alla fall när det gäller kapacitet.
Senast redigerad av 1 tryggve, redigerad totalt 6 gånger.

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 6 februari 2005, 15:39

Belisarius skrev:
Beslutet om att utveckla JAS togs 1982. Då var JSF inte ens påtänkt, så att sätta upp det som alternativ är inte rimligt. I verkligheten så var det F-16 och F-18 som var realistiska alternativ. Då i särskilda "svenskversioner" för att passa våra bas- och strilsystem.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 6 februari 2005, 16:00

Aha, du menar som alternativ i beslutet. Jaja.

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Inlägg av Per Andersson » 6 februari 2005, 19:10

tryggve skrev: SAnt. Dock undrar man on inte Eurofightern hade varit ett alternativ, om vi hade varit med bland Tornado-användarna. Ett problem kanske fanns med Tornado, och det var väl att den (i början?) inte var avsedd för anti-shipping uppdrag, något som man väl var ganska berorende av i vårt invasionsförsvar...
Hmm.

Jag vet att tyska marinflyget haft Tornado med Kormoran sjömålsrobot som marinattackkärra tämligen länge, och att den ersatte Starfightern i den rollen, men när skedde bytet?

Någon?

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Inlägg av Per Andersson » 6 februari 2005, 19:18

J.K Nilsson skrev: JAS 39 har varit i förbandstjänst ett bra tag nu, JSF är bara prototyp än så länge och Rafalen har jag ingen koll på men är inte i förbandstjänst än.
Rafale M (hangarfartygsvarianten) är i förbandstjänst i den franska flottan.
Hela sju(!) stycken ombord på Charles deGaulle.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 6 februari 2005, 20:07

Per Andersson skrev:
J.K Nilsson skrev: JAS 39 har varit i förbandstjänst ett bra tag nu, JSF är bara prototyp än så länge och Rafalen har jag ingen koll på men är inte i förbandstjänst än.
Rafale M (hangarfartygsvarianten) är i förbandstjänst i den franska flottan.
Hela sju(!) stycken ombord på Charles deGaulle.
Låter mer som taktisk utprovning än....

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 6 februari 2005, 20:26

Spontant sett så vill jag påstå att alla SAAB:s
jetstridsflygplan har varit goda köp för flygvapnet.
Frågan är dock om man inte ofta har legat
för långt fram i utvecklingen och att generationsskiftena
har kommit väl ofta.

T.ex. Lansen, där man klämde in allväders attackförmåga
i ett liten paket, några år tidigare än resten av världen följde efter.
Jag tror dessutom inte att A32:orna hade tillgång till Rb04 från början,
så allvädersförmåga hade kanske kunnat vänta några år,
varvid t.ex. Buccaneer och Intruder, med sina vida överlägsna lastförmågor
och räckvidder hade varit tänkvärda alternativ.

Motsvarande kan sägas om Draken.
De första versionerna hade bara akan och IR-jaktrobot,
ingen radar och saknade Stril 60-stöd.

Hade man väntat ett par år så hade man kanske kunnat få radar,
Stril 60-stöd, radarjaktrobot och dubbelströmsmotor från början,
varvid Jaktviggen måhända kunde ha rationaliserats bort
genom en evolutionär utveckling av Drakensystemet.

Ett alternativ till Draken hade även varit att nyttja Mirage III i någon version.

Enligt min mening så vore det kanske värt att i stället för Lansen
satsa mer på Hawker Hunter för dagjakt/dagattack, samt i en nattjaktversion
och vidare att "hålla på" Draken ett par år,
eller att ta fram en egen version av Mirage III,
samt att köpa in en attackplattform från utlandet under början/mitten av 60-talet.

Med modernisering och vidare utveckling så torde dessa system
(Draken/Mirage och Buccaneer/Intruder) behöva ersättas först runt 1990.

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 6 februari 2005, 21:20

De är alltid lätt att säga vänta ett par år, då har man tillgång till X och Y, samtidigt sitter militären och biter på naglarna vi vill ha nya grejer nu för de i öst skaffar nya saker nu också.

Tror inte Intruder planen skulle vara lämpligt för svenska förhålande med tanke på planets höga underhålskrav. Men här har vi samma problem Intruder ett av de första planen med en "riktig" dator och multi bildskärm med 1? färg. Krävde fruktansvärt mycket underhåll. Varför inte vänta i några år och vänta tills dator utveklingen gjort datorn mindre underhållskrävande. Jo man vill ha kapasiteten nu och inte vänta.....

Skriv svar