Topphemlig fästning blev turistmål

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Kontakt:

Topphemlig fästning blev turistmål

Inlägg av Mats » 28 juli 2002, 17:19

Nyss var Bodens fästning ett topphemligt mål för ryska spioner. Nu sover konferensgäster på tagel i järnsängar inne i berget. Gamla artillerister guidar nyfikna semesterfirare. Fritiof Enbom som 1952 dömdes till livstid för spionage mot fästningen, skulle inte tro sina ögon.

För hundratusentals värnpliktiga var Boden under hela 1900-talet det värsta ställe man kunde bli placerad på. Ramsan "Det finns en plats på jorden/där solen aldrig ler/den platsen heter Boden/dit vill jag aldrig mer" blev klassisk.

Få av rekryterna hade en aning om vilka hemligheter som gömde sig inne i bergen runt staden. Här förvarades till exempel halva Sveriges guldreserv i mer än 40 år, innan den smögs ut en natt 1982 på tre lastbilar. Nu går sommarlovsbarnen på skattjakt efter "det guld som glömdes kvar".

Fästningen är inrymd i fem berg som ligger i en två och en halv mil stor cirkel runt staden. Här finns fem insprängda fort som kan rymma upp till 25.000 man och dessutom 1.200 skansrar och bunkrar. Nu har allt tömts och murats igen, utom Rödbergsfortet som blivit kulturminne och turistmål.

Innan järnridån kollapsade hade Boden sex regementen. Nu finns bara ett kvar. De andra har fått en underordnad roll som bataljoner. 3.500 man har minskats till 1.400.

Många har kallat Bodens fästning för skrytbygge och "sekelskiftets Jas-projekt". Andra menar att försvarsverket bidrog till att vi slapp två världskrig.

Boden var en järnvägsknut för malmbanan och låg strategiskt nära Finland, som var ryskt storfurstendöme vid sekelskiftet. I området finns fyra älvar som på den tiden var svåra att ta sig över. Därför blev Boden Sveriges lås mot det fruktade Ryssland.

Det gigantiska arbetet pågick 1901-1915. På somrarna arbetade1 200 bergsprängare med slägga, spett och dynamit. På vintern slet 900 man 10-12 timmar sex dagar i veckan i skenet av karbidlampor, före elens intåg. Fästningen kostade 19 miljoner, en svindlande summa i en tid när sprängarna fick tre kronor och femtio öre per skift.

Kanonerna på de fem bergens skallar vägde 100 ton styck och krävde sex man per skott. De fraktades uppför branterna i delar på 25 ton med hjälp av slädar som drogs av 20 hästar var.

Bild

De behövde aldrig avfyra mer än övningsskott. Men när de tyska permittenttågen under andra världskriget stannade i Boden på väg till Finland, höll beredskapsfolket andan. Alla kanoner var riktade mot järnvägsstationen. Men tyskarna for vidare när de fått sträcka på benen.

"Varning vakthund" står det på grinden som leder in till vallgraven och de jättelika bergsrummen i Rödbergsfortet.

- Vakthundarna var stora schäfrar som inte bara var tränade att hugga. Dom åt folk om dom fick chansen, berättar pensionerade artilleristen Stig Gustafsson, en av "bergsråttorna" som sköter guidningen.

Vi går in i berget, där allt finns kvar utom ammunitionen och maten. Nyårsafton 1997 sköt försvaret bort hela granatlagret under två timmars dån. Det var billigare än att frakta bort det.

Stig Gustafsson visar sjuksalen, läkarrummet, tandläkarmottagningen, det toppmoderna storköket för 900 man och städutrustningen. Cheferna på de fem forten runt Boden tävlade i att ha de renaste bergrummen. Här finns kisshinken och kinaschacket kvar på logementen med sina rangliga tvåvåningssängar. I korridorerna står rader av handfat med kallvattenkranar, där blaserade konferensdeltagare numera späker sig om morgnarna.

"Krigsspriten" förvarades bakom en låst järndörr. Varje man hade rätt till en viss ranson om det blev krig på riktigt. När förrådet tömdes hade promillehalten sjunkit betydligt. Enligt en teori berodde det på luftfuktighet och annat inne i berget. Enligt en annan har rekryterna nallat och spätt ut spriten med vatten.

Matsalen är ombyggd till festsal för konferensdeltagare och 50-årsfirare. Tre försvarsanställda driver Rödbergsfortet i privat regi och nu hålls frackmiddagar långt in i berget.

I sommar kommer runt 300 turister per dag. Männen i shorts låter videokameran surra i stridsledningscentralen som intresserat så många, från ryska "sågfilare" till Fritiof Enbom och sannolikt också spionen Stig Bergling.

Anna-Maria Hagerfors (DN)

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem

Inlägg av Jonteman » 28 juli 2002, 18:48

Dit ska jag nån dag :D

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 28 juli 2002, 18:50

Dit ska jag om 406 dagar :|

/Johan

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 28 juli 2002, 19:46

En länk till fortet:

http://www.rodbergsfortet.com/

:)

Marv
Medlem

Inlägg av Marv » 31 juli 2002, 09:42

Man blir lite stolt över att "lilla"sverige hade rejäla doningar
samtidigt blir man ledsen över att man Murar igen sådana ställen
så mycket kan det inte kosta att ha dom i malpåse eller jag kan ha fel

hur som helst så måste man boka in en resa UTAN flickvän
till boden :D

Roger Andersson
Medlem

Inlägg av Roger Andersson » 31 juli 2002, 10:49

Johan Elisson skrev:Dit ska jag om 406 dagar :|

/Johan
Lumpen? I sådana fall...stackars dig. Men fästningen är iaf sevärd, var där i början av sommaren.

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Inlägg av Per Andersson » 31 juli 2002, 13:57

Johan Elisson skrev:Dit ska jag om 406 dagar :|
Värnpliktstjänstgöring i Boden?

Roligare kan man ha, trust me...
Staden har tydligen fortfarande samma uteställen som 91-92, och de befinner sig tydligen på samma kvalitativa nivå...

Tur att Luleå är nära.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 3 augusti 2002, 17:54

Jag hörde att Bodensia hade stängt... men det kan ju vara fel. Ingen större förlust, om det nu skulle vara riktigt: 300 lumpare och en (1) tjej, nämligen bartendern... suck. Visby på sommaren är mycket bättre - Skeppet, Gutekällaren och Änkan.

Rödbergsfortet är fint, vi var där på en guidad tur när jag gjorde lumpen. Hade nog varit rätt svårt att inta det bygget på den tiden när det var nytt.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 3 augusti 2002, 18:42

Sarvi skrev:
Rödbergsfortet är fint, vi var där på en guidad tur när jag gjorde lumpen. Hade nog varit rätt svårt att inta det bygget på den tiden när det var nytt.
Kanske inte så säkert. Fort Eben Emael var "blind" och "döv" inom 10 min efter tyskarnas anfall. Dessutom lyckades dom själva ha sönder huvudpjäsen på fortet. Pjäsen hade aldrig skjutits med.

Användarvisningsbild
Relay
Medlem

Kan bara nämna

Inlägg av Relay » 3 augusti 2002, 21:12

Ska bara nämna att utförsäljingen av skyddsrum är helt åt helsike. Vad ska man nu ta vägen om krisläge mot Sverige skulle uppstå?

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem

Re: Kan bara nämna

Inlägg av Jonteman » 3 augusti 2002, 23:56

Relay skrev:Ska bara nämna att utförsäljingen av skyddsrum är helt åt helsike. Vad ska man nu ta vägen om krisläge mot Sverige skulle uppstå?
På min skola så har dom skyddsrummen som förråd :x
Vilket dom inte får ha och det vet dom men vi ungjävlar får väl gömma oss under bänkarna eller nåt 8O

J-O
Medlem

Inlägg av J-O » 5 augusti 2002, 08:54

Jonteman
Har nyss haft besök av en skyddsrumsinsp på jobbet.Vårat skyddsrum används ochså som förråd och det är helt i sin ordning enl honom.Prylarna får bara helt enkelt plockas ut om det behövs.
Däremot fick vi bakläxa på dörrarnas tätning och ett barnsäkert lås ska införskaffas till en slags evakueringstunnel pga att ett barn för ett tiotal år sen råkat stänga in sig själv i ett sådant och avled innan man fann honom!
mvh
J-O

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem

Inlägg av Jonteman » 5 augusti 2002, 11:08

J-O skrev:Jonteman
Har nyss haft besök av en skyddsrumsinsp på jobbet.Vårat skyddsrum används ochså som förråd och det är helt i sin ordning enl honom.Prylarna får bara helt enkelt plockas ut om det behövs.
Däremot fick vi bakläxa på dörrarnas tätning och ett barnsäkert lås ska införskaffas till en slags evakueringstunnel pga att ett barn för ett tiotal år sen råkat stänga in sig själv i ett sådant och avled innan man fann honom!
mvh
J-O
Du tror inte dom gör skillnad på ditt jobb och en kommunal skola då?!

Ja barn blir ju instängda överallt, hört om ett barn som kröp in i ett kylskåp och dog pga. av syrebrist så klart. 8O

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 5 augusti 2002, 18:49

Föralldel, men Eben Emaels konstruktion och försvar var knappast lysande. Fästningens tak låg ju tex i höjd med resten av terrängen (iaf på en sida), mot luftanfall fanns endast några ksp som försvar och varken taggtrådshinder, minfält eller skyttegravar för det understödjande infanteriet hade hunnit anläggas när anfallet kom.

Dessuton skrev jag "på tiden när det var nytt", dvs under 1:a världskriget och tiden därefter.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 5 augusti 2002, 20:41

Sarvi skrev:Föralldel, men Eben Emaels konstruktion och försvar var knappast lysande. Fästningens tak låg ju tex i höjd med resten av terrängen (iaf på en sida), mot luftanfall fanns endast några ksp som försvar och varken taggtrådshinder, minfält eller skyttegravar för det understödjande infanteriet hade hunnit anläggas när anfallet kom.

Dessuton skrev jag "på tiden när det var nytt", dvs under 1:a världskriget och tiden därefter.
Håller med dig. Jag ville bara påvisa hur man ansåg Eben Emael vara ointagligt.
Eben Emael och Rödbergsfortet har ju helt olika konstruktion.

Mvh

:)

Skriv svar