Filmens Historia

Skriv svar
Användarvisningsbild
Abs0
Medlem

Filmens Historia

Inlägg av Abs0 » 2 februari 2005, 20:22

Hej,

Dett har väl inte direkt med den kultur som menas diskuteras i detta forum, men jag frågar ändå.
Jag är lite intresserad av när och hur film började göras.

Om någon vet någon sida där man kan läsa om dess historia? När den fösta långfilmen gjordes? Första filmen med ljud?
Vad man använde sig av?
M.M.

Tacksam för vad som helst

// Schwabegger

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 2 februari 2005, 20:52

Film är väl kultur? Har tyvärr ingen aning om när första filmen spelades, men den fanns väl i tidiga tidiga 1900-talet? (Den film som vi känner till idag. Biografer m.a.o.). :)

/Tomas

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 2 februari 2005, 21:05

Jag har för mig att världshistoriens första film var engelsk och spelades in i slutet av 1800-talet.

Användarvisningsbild
Abs0
Medlem

Inlägg av Abs0 » 2 februari 2005, 21:29

Jo, det är väl kultur.

Har hittat et första som gjorde en filmkamera var Fransman och filmade ett tåg när det anlände till en station,
inte så mkt mera.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 2 februari 2005, 21:33

Man brukar säga att de franska bröderna Lumière spelade in den första filmen år 1895. Tidigare försök på papper och celloluid gjordes bl a i England (fransmannen Louis de Prince i Leeds 1888, läs mer på t ex http://web.inter.nl.net/users/anima/pre ... /index.htm).

/ Probstner

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 2 februari 2005, 22:02

Man brukar vanligtvis påstå att själva filmepoken uppstod då de franska uppfinnarbröderna Auguste och Louis Lumière i ett bakrum i Grand Café vid Boulevard des Capucines i Paris den 28 december 1895 för allra första gången i världshistorien vid en filmföreställning visade sin då splitternya en minut långa film L' Arrivée d'un train à la Ciotat (1895). Man måste dock komma ihåg att denna revolutionerande händelse inte i sig innebär att filmen L' Arrivée d'un train à la Ciotat (1895) var den allra första som gjorts i världshistorien. Detta då Louis Lumière vid det laget redan hade gjort flera filmer.

Den allra första filmen i världshistorien som vi i dag känner till hette Roundhay Garden Scene (1888) av pioniären inom filmbranchen Louis Aimé Augustin Le Prince. Den är endast två sekunder lång men man kan ändå påstå att detta är världens allra första film! Louis Aimé Augustin Le Prince föddes i Metz i Frankrike den 28 augusti 1842 och försvann spårlöst i Dijon, Frankrike 16 september 1890. Men efter denna film har det gjorts en himla massa film (både bra och dålig).

Skriv svar