En aftonbladetartikel med en konstig utgångspunkt
En aftonbladetartikel med en konstig utgångspunkt
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 76,00.html (något gammal)
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Blandar han inte ihopp Geroge Orwells Djurfarmen med hans andar verk 1984. Är ju ett antal år sedan jag läste de båda bökerna.
Jag är ganska säker på att Nyspråk och "sanning är lögn, frihet är slaveri" (krig är fred) är från 1984.
min fetstil.Det vore att ha Orwells "Djurfarmen" med dess nyspråk som manual: sanning är lögn, frihet är slaveri.
Jag är ganska säker på att Nyspråk och "sanning är lögn, frihet är slaveri" (krig är fred) är från 1984.
...Aftonbladet igen... Tänk, att de som skriver där får betalt för det, och att vi som skriver här inte får det. Va?
Det är jag också.Nizze skrev: Jag är ganska säker på att Nyspråk och "sanning är lögn, frihet är slaveri" (krig är fred) är från 1984.
Dumt påstående - som om 100 % av fransmännen deltog i motståndet. Är det någon som tror det?Bilden av La Resistance, motståndsrörelsen, formades: bred, stark och folkligt förankrad.
Så var det inte. Fransmännen hade villigt samarbetat med ockupationsmakten sedan Hitlers styrkor snabbt kört över deras krigsmakt.
Hexmaster skrev:Dumt påstående - som om 100 % av fransmännen deltog i motståndet. Är det någon som tror det?
De med mindre kunskaper i historia, d.v.s. väldigt många människor, tror nog
att alla fransmän var emot Hitler och nazityskland. De skulle säkert också
gissa på att "Vichy" har något att göra med kolsyrat vatten.
Staffan Heimerson's miss med Djurfarmen/1981 till trots. Jag tyckte artikeln
var träffsäker. Det är faktiskt inte synd om alla "offer"... (!)
- Belisarius
- Medlem
SPD-väljarna i Wandsbek och Barmbek kunde man gott bomba till stenåldern?LuNk4n skrev:Staffan Heimerson's miss med Djurfarmen/1981 till trots. Jag tyckte artikelnHexmaster skrev:Dumt påstående - som om 100 % av fransmännen deltog i motståndet. Är det någon som tror det?
var träffsäker. Det är faktiskt inte synd om alla "offer"... (!)
Heimerson har helt rätt. Man ska dock inte ta rubriken som någon allmängiltig lag, det är inte det som är hans poäng.jj skrev:Avsnittet om Frankrike var riktigt det var det om Tyskland jag regerade på. Samt påståendet att man inte skall skriva om historien. Givetvis blev en massa tyskar befriade i april-maj 1945 (medan en hel rad andra utsattes för ett nytt sorts förtryck).
mvh/ Daniel
I det sista demokratiska valet röstade över 11 000 000 tyskar på olika former av icke-diktatur. Dessa blev befriade av amerikaner och engelsmän (röda armén är något annat) våren 1945. Eller hur kan du påstå något annat?D. Löwenhamn skrev:Heimerson har helt rätt. Man ska dock inte ta rubriken som någon allmängiltig lag, det är inte det som är hans poäng.jj skrev:Avsnittet om Frankrike var riktigt det var det om Tyskland jag regerade på. Samt påståendet att man inte skall skriva om historien. Givetvis blev en massa tyskar befriade i april-maj 1945 (medan en hel rad andra utsattes för ett nytt sorts förtryck).
mvh/ Daniel
Sista? Menar du senaste, vad är det för val du refererar till? Jag tror inte riktigt att jag förstår din poäng, du får nog utveckla dina tankegångar.jj skrev:I det sista demokratiska valet röstade över 11 000 000 tyskar på olika former av icke-diktatur. Dessa blev befriade av amerikaner och engelsmän (röda armén är något annat) våren 1945. Eller hur kan du påstå något annat?
mvh/ Daniel
Jag tror, (vet ju inte om det faktiskt var det skrivaren syftade på) att det var valet 1933, och de 1932
var ju en hel del val då faktiskt, och där hade aldrig nazisterna majoritet.
En sak jag hängde upp mig på i detta forum spörsmål, var nick Hellquist
som skrev att en myt i österrrike var att mozart var österrikare, så vitt jag vet så
var han född i salzburg 1756 och levde där + i Wien mestadels av sitt liv,
ok en passus i detta sammanhang, men ändå, korrigera mig om jag har fel
annars en intressant artikel, men ingen nyhet direkt
var ju en hel del val då faktiskt, och där hade aldrig nazisterna majoritet.
En sak jag hängde upp mig på i detta forum spörsmål, var nick Hellquist
som skrev att en myt i österrrike var att mozart var österrikare, så vitt jag vet så
var han född i salzburg 1756 och levde där + i Wien mestadels av sitt liv,
ok en passus i detta sammanhang, men ändå, korrigera mig om jag har fel
annars en intressant artikel, men ingen nyhet direkt
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Ännu mer OT: Salzburg med omgivande landskap styrdes av ärkebiskopen av Salzburg fram till 1803 då det blev ett kurfurstendöme, detta gavs till habsburgaren Ferdinand som kompensation för Toscana som han tidigare hade förlorat. 1805 blev det österrikiskt och Ferdinand fick denna gång storhertigdömet Würzburg som kompensation. 1809 tillföll det Bayern men kongressen i Wien beslutade sedan att Salzburg skulle återförenas med Österrike. Idag är regionen en österrikisk delstat.B Hellqvist skrev:OT: Mozart föddes i Salzburg 1756; staden blev inte en del av Österrike förrän 1814.