Ryska AT-hundar

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem

Ryska AT-hundar

Inlägg av Anton Severin » 27 januari 2005, 12:02

Hörde om någonting nytt för ett par dagar sedan. Det var tydligen så att i sin desperation att stoppa den tyska offensiven så fäste ryssarna sprängmedel på ryggen av hundar. Man lärde sedan hundarna att associera stridsvagnar med mat genom att placera mat under dem.
Det visade sig dock att hundarna var smartare än man trott. Man hade bara lagt mat under ryska vagnar under träningen och hundarna kunde tydligen se skillnad på ryska och tyska vagnar.
Resultatet blev att när man släppte hundarna lösa så sprang de raka vägen till närmaste ryska kolon med mycket gott resultat.

Finns det någon som har mer information om dessa ryska AT-hundar?

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 27 januari 2005, 12:30

Beevor skriver om detta i Stalingrad som jag f n läser om. Fast inget om att hundarna skulle föredra sovjetiska vagnar. Däremot att tyskarna påverkades starkt mentalt av hundarna (avd otäckt och skrämmande) och att de sköt varenda hund de fick syn på för säkerhets skull.

/ Probstner

Confident
Tidigare medlem

Doggies Do Bad Things

Inlägg av Confident » 27 januari 2005, 12:42

Djurplågeri.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Re: Doggies Do Bad Things

Inlägg av Battler » 27 januari 2005, 12:47

Dagwood D. Dusseldorf skrev:Djurplågeri.
Döden blir nog ögonblicklig

MVH

Confident
Tidigare medlem

Doggies Go To Heaven

Inlägg av Confident » 27 januari 2005, 14:11

Jo, men ändå... :)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Doggies Go To Heaven

Inlägg av Hans » 27 januari 2005, 15:43

Libertas
Medlem

Inlägg av Libertas » 27 januari 2005, 16:36

Bild

Källa: KF

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 27 januari 2005, 16:38

Har också läst det i Beevor och på andra ställen.

Jag tror inte det nödvändigtvis var så att hundarna lärde sig att se skillnad på ryska och tyska vagnar, men kanske mer att de sprang till den kolonn som var närmast. Hundar gillar inte heller att gå över ån efter vatten om de inte måste... man springer ju närmsta vägen till maten..

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem

Inlägg av Anton Severin » 27 januari 2005, 20:07

This however, was one simple idea that did not work terribly effectively in combat. As the dogs were trained by placing food under Soviet tanks they would run to the familiar smells and sounds of any Soviet tanks in battle rather than the strange smells and sounds of the German tanks, and with hindsight, one would also expect that in battle a dog would run anywhere but towards a moving tank firing overhead, and in doing so become a menace to everyone else on the battlefield.
http://www.soviet-empire.com/arsenal/ar ... g_mine.php

Så länge inte någon hundpsykolog är medlem här så antar jag att vi inte får veta hur hundarna regerade. Den mest logiska reaktionen borde ju vara att de sprang iväg från de stora, mullrade plåtmonstren, de vagnarna som de tränade med var troligen avstängda. Det måste ju ha tagit väldigt lång tid att avvänja hundarna från denna naturliga reaktion så man kan ju undra om det var värt besväret.
När man talar om förstörda stridsvagnar, enligt ryssarna förstörde hundarna vid Izyum sektorn nio stridsvagnar och två bepansrade bilar på en dag, så får man nog som alltid ta dessa med en nypa salt.

http://community-2.webtv.net/Hahn-50thA ... History21/

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 27 januari 2005, 20:26

Med tanke på att många hundar regelbundet ger sig ut för att envetet jaga såväl post-, person- som lastbilar så är jag inte säker på att det var så väldigt svårt. Detta utan någon som helst uppmuntran, snarare tvärtom.

Till nöds inomtopics: Hade inte svenska marinen försök med sälar tränade för ubåtsjakt under 40- eller 50-talet någongång?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 27 januari 2005, 20:57

Sarvi skrev:Med tanke på att många hundar regelbundet ger sig ut för att envetet jaga såväl post-, person- som lastbilar så är jag inte säker på att det var så väldigt svårt. Detta utan någon som helst uppmuntran, snarare tvärtom.

Till nöds inomtopics: Hade inte svenska marinen försök med sälar tränade för ubåtsjakt under 40- eller 50-talet någongång?
Lite offtopic, men är inte det där en (amerikansk) stereotyp? Jag har haft hundar, egna och andras, runt mig hela mitt liv och inte *en* av dem har haft nåt intresse i att jaga bilar.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 27 januari 2005, 21:40

Åk ut på vischan i en gul lantbrevbärarbil (skabbig Volvo 245 eller 745 rek.) och kör några postrundor ute i obygden - man får tillräckligt med empiriska bevis för att stereotypen har en grund i verkligheten. :)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 27 januari 2005, 22:06

Sarvi skrev: Till nöds inomtopics: Hade inte svenska marinen försök med sälar tränade för ubåtsjakt under 40- eller 50-talet någongång?
Min tanke, det eller var det minjakt? Jänkarna körde väl uttrar och delfiner i olika sammanhang. Hursomhelst kanske detta meriterar till en "Djur i tjänst" tråd på allmän historia? Din uppgift Sven! :lol:

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 27 januari 2005, 22:59

Nja Hans, det verkar som om det räcker med det gamla talesättet "gräv där du står" i det här fallet :).
Djurtrådar på Skalman:
Experimenterade svenska flottan sälar i Ubåtsjakt?
Krigshundar
Nya vapen (sid 4)
Hundenheter

Skriv svar