Lekar anno 1100 t ?
-
Gripenhjälm
- Provmedlem
Lekar anno 1100 t ?
Jag skulle vara väldigt tacksam om någon där ute i Lajv Sverige har förslag/fakta om vilka lekar som folket utövade på 1100t..
Det finns en kvinna A S Gräslund. Hon har forskat om barn på vikingatiden. Det som hittade i gravarna var bjällror som då var leksaker för småbarn. Annars så finns ju inga leksaker kvar. Men man kan tänka sig att det är ungefär samma som idag bara mycket enklare. Dockor hade de nog men i enklaste form. Bollekar fanns det. Fast bollen var enkel ungefär som Pärkbollen. Pärk är ett gammalt bollspel som man kan följa framförallt under Stångaspelen andra helgen i juli. Varpa sägs också höra till de gamla lekar. Det finns fler gamla lekar man utövar på Stångaspelen. Därutöver var det nog kurragömma och tafatt och sånt som inte heller hittades på av den moderna människan. Ringlekar är också gamla. Brädspel hade man med. 
- sibiriska tigern
- Medlem
Fanns det inte ett schack-liknande spel benämt hnefatfl? Kanske inte så mycket lek...
Kanske en hnefatfl-pjäs, vem vet (från Ryazan Regional Local History Museum)

Kanske en hnefatfl-pjäs, vem vet (från Ryazan Regional Local History Museum)

Hnefatafl har jag spelat. Etymologin är "näva-tavla", dvs. bräde där man slåss - vill jag minnas. Intressant spel, särskilt som de två spelarna har helt olika förutsättningar.
Även om spelet är från vikingatiden finns det naturligtvis inget som hindrar att man spelade det år 1100.
Edit: Ta mig tusan, spelet har funnits hos samerna ända tills nyligen, som det verkar - sett på Wikipedia: Hnefatafl.
Här kan man spela spelet, dock inte mot datorn, tyvärr:
http://www.irt.org/games/js/hnefat/
Även om spelet är från vikingatiden finns det naturligtvis inget som hindrar att man spelade det år 1100.
Edit: Ta mig tusan, spelet har funnits hos samerna ända tills nyligen, som det verkar - sett på Wikipedia: Hnefatafl.
Här kan man spela spelet, dock inte mot datorn, tyvärr:
http://www.irt.org/games/js/hnefat/
- Belisarius
- Medlem
Aningens OT, för du frågar i första hand vad vuxna gjorde när de skulle roa sig lite.
Man säger ju ofta att tidigare sågs barn som små vuxna. Det tycks inte stämma riktigt. Läste för något år sedan en artikel, eller hörde radioprogram, minns ej så noga.
Kontentan var iaf att man har kunnat spåra att barn var barn iaf till 8-9 års ålder, då det ansågs som naturligt att de lekte, sprang fritt omkring, var kamrater med andra barn osv. Börja arbeta mer på allvar gjorde de först nånstans i 10-års åldern.
Vill påminna också om de tidigmedeltida lagarna som citeras ofta om behandling av lekare, dvs vandrande yrkesmusikanter.
Citaten visar ju att de hade låg status och var närmast rättslösa, men det är också tydligt ATT de fanns och var inte ovanliga.
Nåja, främlingen är ju nästan alltid utsatt - utom i dagens Thailand - så det är inte alls något överraskande att de sågs som närmast rättslösa...
Man säger ju ofta att tidigare sågs barn som små vuxna. Det tycks inte stämma riktigt. Läste för något år sedan en artikel, eller hörde radioprogram, minns ej så noga.
Kontentan var iaf att man har kunnat spåra att barn var barn iaf till 8-9 års ålder, då det ansågs som naturligt att de lekte, sprang fritt omkring, var kamrater med andra barn osv. Börja arbeta mer på allvar gjorde de först nånstans i 10-års åldern.
Vill påminna också om de tidigmedeltida lagarna som citeras ofta om behandling av lekare, dvs vandrande yrkesmusikanter.
Citaten visar ju att de hade låg status och var närmast rättslösa, men det är också tydligt ATT de fanns och var inte ovanliga.
Nåja, främlingen är ju nästan alltid utsatt - utom i dagens Thailand - så det är inte alls något överraskande att de sågs som närmast rättslösa...
Han levde visserligen på 1500-talet, men Brueghel har målat en känd tavla med en massa lekande barn; rena encyclopedin. Hittade den på holländska wikipedian:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Buiten_spelen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Buiten_spelen
- Olof Ekström
- Medlem
Bok om Spel på medeltiden
Jag hittade idag en bok en bok i min bokhylla som jag inte kom ihåg att jag hade. Det är mera ett häfte men heter Spel & Dobbel under medeltiden. DEn är på två språk, svenska och engelska och det var Medeltidsmuseete i Stockholm som har givit ut den. det var i samband med en utställning där. Den är från 1999 och har Isbn numret: 91-85239-15-1Där i omnämns några spel som man hade då. Och det kan antas att en del stammar från längre tid tillbaka.
Det är bara med Kubb beskrivningen som jag inte överens stämmer så riktigt. De skriver att de tyska handelsmännen kanske tåg hit spelet och Gutarna tyckte den var kul. Med den historien som ägde rum här på Gotland tror jag inte att några Gutar var glada för att anama några spel från handelsmännen. Och om man ser närmare på saken så är det också troligt att materialet fanns hellre på en gård än i ett fint hus i stan. Så där tror jag nog att de har fel. Och varför ska allting komma från tyskland hit, varför inte tvärrtom?
Det är bara med Kubb beskrivningen som jag inte överens stämmer så riktigt. De skriver att de tyska handelsmännen kanske tåg hit spelet och Gutarna tyckte den var kul. Med den historien som ägde rum här på Gotland tror jag inte att några Gutar var glada för att anama några spel från handelsmännen. Och om man ser närmare på saken så är det också troligt att materialet fanns hellre på en gård än i ett fint hus i stan. Så där tror jag nog att de har fel. Och varför ska allting komma från tyskland hit, varför inte tvärrtom?
Lekar på 1100-talet tror jag hade två betydelser; dels tävlingar av mer lekfull/snällare art, och dels det som vi idag kallar sådana lekar som de yngre barnen ägnar sig åt.
Jmf t.ex. norskans "Olympiske leker"
Exempel på det första är sådana grenar man kan se på Stångaspelen varje sommar på Gotland.
De olika grenarna
Vår kära Stangbo bor på platsen, kanske hon kan fråga ngn i den anordnande föreningen om de vet ngt ytterligare om lekar på 1100-tal.
Jmf t.ex. norskans "Olympiske leker"
Exempel på det första är sådana grenar man kan se på Stångaspelen varje sommar på Gotland.
De olika grenarna
Vår kära Stangbo bor på platsen, kanske hon kan fråga ngn i den anordnande föreningen om de vet ngt ytterligare om lekar på 1100-tal.
Jag tar den utmaningen på alvar. Hittills har jag ringt tre samtal och fick inte tag i den människa som eventuell vet mera. vad jag fick veta än så länge att det troligen inte finns mera än det som Stångaspelen håller på med och det som händer i Rone varje år. Nämligen Kubb, som också är ett gammalt spel. Jag har skrivit lite om det i mitt inlägg längre upp. Men efter 12 får jag prata med en kille som är ordförande i Föreningen Gutniska Laikar som en gång startarte Stånga spelen. Jag hänger i där.
- Olof Ekström
- Medlem
När jag skrev Wikipedias artikel om kubb försökte jag få spelets historicitet bekräftad, men det visade sig svårare än jag trott, och den nuvarande artikeln säger (inte min text, andra har skrivit det stycket) att spelet inte finns belagt före 1900 - över huvud taget. Om någon har en tillförlitlig källa med belägg för spelets historia bortom sent 1900-tal vill jag gärna veta:-)