Foo-Fighters

Tillägnad vår saknade medlem varjag
überjunge
Medlem

Re: Foo-fighters

Inlägg av überjunge » 26 juli 2002, 00:45

Richard R skrev:Boken -som jag inte läst färdigt ännu - behandlar egentligen anti-gravitation och hur långt människan har kommit.
Hmm, låter ingtressant med tanke på att människan inte vet vad gravitation är för något... ännu. :?

Användarvisningsbild
Hooka-Hey
Medlem

Foo-fighters

Inlägg av Hooka-Hey » 26 juli 2002, 10:47

I Eugen Semitjovs "De otroliga tefaten" från 1974 så tas bl a s.k. foo-fighters upp. Detta fenomen upplevdes både piloter från båda sidor. I januari 1945 sammankallades en grupp vetenskapsmän av den amerikanska underättelsetjänsten för att lösa mysteriet. Även brittiska experter förelades samma uppgift. De kom fram till samma resultat: att foo-fighters inte kunde vara annat än s.k. Sant Elmseld - ett elektriskt ljusfenomen som förekommer på kyrktorn, åskledare och fartygsmaster, särskilt vid åskväder. Det kallas även stötjonisation. Eldbollarna skulle alltså ha orsakats av statisk elektricitet som flygplanen laddades upp med av luftfriktionen.

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Kontakt:

Inlägg av cicero » 26 juli 2002, 17:18

Hm, jag bytte nyss och hoppas det inte blir några "hard feelings" för vi har samma. Byter snart igen.
Helt ok.
Magnus

Användarvisningsbild
Hans Rosenberg
Medlem

Sanningen

Inlägg av Hans Rosenberg » 27 juli 2002, 12:32

Jag trodde att det var allmänt känt att tyskarna var tidigt ute med avancerade farkoster:
The Germans landed on the Moon as early as probably 1942, utilizing their larger exoatmospheric rocket saucers of the Miethe and Schriever type. The Miethe rocket craft was built in diameters of 15 and 50 meters, and the Schriever Walter turbine powered craft was designed as an interplanetary exploration vehicle. It had a diameter of 60 meters, had 10 stories of crew compartments, and stood 45 meters high . . .

Ever since their first day of landing on the Moon, the Germans started boring and tunneling under the surface, and by the end of the war there was a small Nazi research base on the Moon. The free energy tachyon drive craft of the Haunibu-1 and 2 type were used after 1944 to haul people," materiel and the first robots to the construction site on the Moon. When Russians and Americans secretly landed jointly on the Moon in the early fifties with their own saucers, they spent their first night there as guests of the .... Nazi underground base . . .
Skämt åsido, artikeln på den här sidan tycks vara en tämligen seriös genomgång av fenomenet (även om jag bara skummat igenom delar av texten):

http://www.magonia.demon.co.uk/abwatch/ ... iufo1.html

Alfa Romeo
Medlem

Foo..

Inlägg av Alfa Romeo » 28 juli 2002, 00:46

Amerikanska flygvapnet har tydligen fortfarande problem med Foo Fighters.

" Två F 16 plan sändes i fredagskväll upp över Washington sedan ett oidentifierat föremål siktats på radar. Men föremålet försvann under jakten.....Wahingtonbon Renny Rogers berättar för tidningen Washington Post att han hade sett "ett ljusblått föremål" som färdades oerhört snabbt med ett stridsflygplan efter sig. -Jag sade till min granne att de där planen jagar ett UFO."

http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/ ... __,00.html

Ingmar
Medlem

Inlägg av Ingmar » 28 juli 2002, 01:01

Har faktiskt aldrig hört talas om "Foo fighters". Man tycker det borde finnas foton på dessa (?) eller var det bara piloter som observerade dem?

mvh ingmar

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 28 juli 2002, 01:18

Bild på vad som påstås vara foofighter över Manchuriet:

Bild

Ingmar
Medlem

Inlägg av Ingmar » 28 juli 2002, 01:34

Inget vidare fotobevis :(

Kan vara en medicinboll fäst i en lina. Kan också vara helt fejk.

mvh ingmar

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 28 juli 2002, 01:52

Tja, vad hade du väntat dig av något "semi" övernaturligt.
De flesta bildbevisen på "övernaturliga" företelser - i alla fall vad jag känner till - är oftast tvetydiga och högst tvivelaktiga. :aliengray

Det e väl därför de kalla övernaturliga... 8O

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 28 juli 2002, 12:46

Patrik skrev:Bild på vad som påstås vara foofighter över Manchuriet:

Bild
Va? jag tycker det ser precis ut som ett bombflygplan av ngt slag??? :)

koshet
Ny medlem

Inlägg av koshet » 29 juli 2002, 01:44

Jag har för mig att "foo-fighters" kallades "spökflygare" i Sverige.

Olov
Medlem

Inlägg av Olov » 29 juli 2002, 08:26

koshet skrev:Jag har för mig att "foo-fighters" kallades "spökflygare" i Sverige.
...inte riktigt.
Begreppet "Spökflygare" myntades i mitten av 1930-talen (alltså några år innan "Foo-fighters") och var väl mer eller mindre iaktagelser av diverse främmande UFO.

ALLA i hela Sverige såg nog en "Spökflygare" runt åren 1933-34.

Olov

Användarvisningsbild
Hans John
Medlem

Inlägg av Hans John » 29 juli 2002, 09:24

Ett annat intressant begrepp är spökraketerna som uppträdde i stor skala 1946-48. Dåvarande ÖB:n hade själv sett sådana och det var han inte ensam om.
Titta på länken http://hem.passagen.se/gjsson/sr46/

Skriv svar