Människorna som flydde från DDR ....

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 20 januari 2005, 16:09

Det var inte bara vanliga personer som flydde över till väst-Berlin, utan det var också DDR:s egna soldater, livvakter och poliser som passade på när de hade bevakningsrundan att fly över gränsen. Det finns en bild när en DDR-soldat hoppade över taggtrådet när han hade vakten.

Stefan

Användarvisningsbild
Kn Korrekt
Medlem

Inlägg av Kn Korrekt » 21 januari 2005, 08:44

Sonnenflieger skrev:
thonil skrev: Såvitt jag minns erkända aldrig FR Tyskland DDR som en självständig stat. Det var ett himla halloj när Erich Honecker besökte Västtyskland och kansler Kohl i slutet av 80-talet, då mottagningsorkestern spelade DDRs nationalsång, "precis som vid ett riktigt statsbesök". DDR och FR Tyskland hade aldrig ambassader i varandras länder, utan istället "Ständige Vertretungen", permanenta representationer.

Det som hände i slutet av 60-talet och början av 70-talet och som möjliggjorde båda tyska staters medlemskap i FN var att FR Tyskland avskaffade den sk Hallenstein-doktrinen. Den innebar kort att FR Tyskland drog bort sina ambassadörer från de stater som erkände DDR. Man fick helt enkelt välja vilket som var "det riktiga Tyskland" och var man skulle ha sina ambassadörer, antingen FR Tyskland och Bonn eller DDR och Östberlin. När doktrinen avskaffades var det fritt fram att erkänna båda stater - även om de aldrig erkände varandra!

/thonil
Aha, tackar för det klargörandet. Jag vet att det var liknande problem inom flyget på 50-talet då de båda länderna skulle starta igång sin civila flygtrafik igen efter kriget. Fram till 1960-61 fanns det två Deutsche Lufthansa som båda ansåg sig vara det "riktiga" Lufthansa. Det orsakade enorm förvirring i flygvärlden och till slut gick, om jag inte minns fel, ICAO in och beordrade en namnändring på något av bolagen.

Det slutade med att östtyska Lufthansa bytte namn till Internationale Gesellschaft für Flugverkehr, eller förkortat Interflug, som flög fram till april 1991 då det lades ner.
I väst kallade man ju gärna DDR i media och även halvofficiellt för "det så kallade DDR". Skön omskrivning tycker jag.

varjag
Saknad medlem †

Re: Människorna som flydde från DDR ....

Inlägg av varjag » 22 januari 2005, 12:07

Superfinne skrev:Människorna som flydde från DDR,vad hände med dom i väst-berlin då,alltså hamnade dom hämta nationalitet osv.och scikade man nån tillbaka till DDR?

//Martin
En del hittades ju som lik - då DDR's enda svar på kommunismens bristsamhälle var att på fläcken skjuta ihjäl alla hugade emigranter som tröttnat på eländet. En fattigdomens 'emigrationspolitik' - där kommunismen slagit ned nya milstolpar i mänsklighetens historia.

Skriv svar