Top Gun, TV4, Söndag 16/1, 22.20

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Stompe
Medlem

Inlägg av Stompe » 17 januari 2005, 01:11

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 17 januari 2005, 08:26

Solitaire skrev:Kravet för att bli stridspilot är att man aldrig har haft några synfel, att operera sig hjälper mig veterligen ej.
Det stämmer tyvärr ja. Fan, efter att sett filmen, skrattat lite åt en del missar (som att Cruise bromsar genom att dra fram throtteln :lol:) ville man ju naturligtvis bli stridspilot igen... Trots att jag vet att chanserna att lyckas för mig är lika med noll.

Men vanlig flyglicense ska väl kunna gå och fixa, civilisterna tillåter väl vissa fysiska defekter?

/Tomas

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 17 januari 2005, 11:48

Kom och tänka på slutet i filmen, är det så lätt att bli placerad var man vill i USN?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 17 januari 2005, 12:01

Tomas Ibsen skrev:Kom och tänka på slutet i filmen, är det så lätt att bli placerad var man vill i USN?
Mig veterligen, nej. Jag har "alltid" sett det som en slags Hollywoodiserad slutknorr som "tack för insatsen" ungefär. Tveksamt om USN i verkligheten ger såna favörer till piloter som gör sitt jobb.

Sen är ju hela slutet en aning knäppt, det finns ju gott om piloter tillgängliga på CVW-er som redan finns utplacerade på hangarfartygen, varför vända sig till en bunt piloter på en flygskola? Sedan måste väl en 24-timmars responstid ses som världrekord eller nåt...

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 17 januari 2005, 13:13

Belisarius skrev:
Tomas Ibsen skrev:Kom och tänka på slutet i filmen, är det så lätt att bli placerad var man vill i USN?
Mig veterligen, nej. Jag har "alltid" sett det som en slags Hollywoodiserad slutknorr som "tack för insatsen" ungefär. Tveksamt om USN i verkligheten ger såna favörer till piloter som gör sitt jobb.

Sen är ju hela slutet en aning knäppt, det finns ju gott om piloter tillgängliga på CVW-er som redan finns utplacerade på hangarfartygen, varför vända sig till en bunt piloter på en flygskola? Sedan måste väl en 24-timmars responstid ses som världrekord eller nåt...
Jo, jag tänkte väl nästan det. För i början sa dom att kursettan kunde få chansen att bli Top Gun-instruktör, och det blev ju Iceman...

Det är en underhållande flygfilm, men vissa delar är lite för mycket Hollywood. Skulle dock vilja se en sån film om svenska piloter. Och Gula Divisionen räknas inte, mest p.g.a. sin ålder.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 17 januari 2005, 13:29

TopGun är helt enkelt en klassiker...nostalgi blir det av det hela också.

Angående svensk film med piloter, det finns ju en som heter "Älskar, Älskar inte" och som förvisso är en kärlekssnyftare, men där man åtminstone i början bränner omkring i viggenplan vill jag minnas, huvudrollsinehavaren är ju stridspilot, tills han bryter ryggraden i ett dyk på grunt vatten. Sedan är ju det i den nya filmen "Hotet" en hel del flygande med också...då med allas vår oslagbara JAS, som någon främmande makt försöker sno några hemligheter om. En del fräna manövrar och öronbedövande brummande :wink: .

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 17 januari 2005, 14:05

Jo, Hotet är det mycket Gripar i. Men ingen film som är i samma klass som Top Gun, som handlar enbart om stridspiloter. Det skulle vara rätt ballt att se en film om ett gäng svenska stridspiloter i t.ex. Kongo, eler kanske något modernare, så man får se våra älskade flygplan starta och landa i lite rock'n'roll. ^_^

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 17 januari 2005, 14:11

Det är väl överlag ont om svenska underhållningsfilmer i militär miljö. Jag kommer bara att tänka på komedier. Inget hederligt underhållningsvåld.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 17 januari 2005, 14:14

Utan tveken min med 8)

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 17 januari 2005, 14:30

Probstner skrev:Det är väl överlag ont om svenska underhållningsfilmer i militär miljö. Jag kommer bara att tänka på komedier. Inget hederligt underhållningsvåld.

/ Probstner
Tyvärr är det ju så, det är inte PK med sådana svenskproducerade filmer...

Dock skule det nog gå rätt bra intäktsmässigt. Ta några hunkiga svenska skådisar så tjejerna får nått att se och dregla på, och ett par maffiga helråa svensktillverkade Viggen och/eller Gripenplan så killarna får något att kolla på. :D

Varva det med massa rockmusik och närbilder på svenska flaggan så har vi en svensk flygfilm som heter duga. (Eller helt enkelt en svensk Top Gun. ;))

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 17 januari 2005, 15:30

Tomas Ibsen skrev:
Probstner skrev:Det är väl överlag ont om svenska underhållningsfilmer i militär miljö. Jag kommer bara att tänka på komedier. Inget hederligt underhållningsvåld.

/ Probstner

Dock skule det nog gå rätt bra intäktsmässigt. Ta några hunkiga svenska skådisar så tjejerna får nått att se och dregla på, och ett par maffiga helråa svensktillverkade Viggen och/eller Gripenplan så killarna får något att kolla på. :D

Varva det med massa rockmusik och närbilder på svenska flaggan så har vi en svensk flygfilm som heter duga. (Eller helt enkelt en svensk Top Gun. ;))
Gula Divisionen :D

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 17 januari 2005, 15:33

Wolfblitzer skrev:
Tomas Ibsen skrev:

/ Probstner

Gula Divisionen :D
Visst, bara att det skulle vara kul att se något som är yngre än 40-50 år. :)

/Tomas

*edit*

Känner att någon moderator snart kommer säga åt oss att återgå till ämnet. :)

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 19 januari 2005, 19:24

Per Andersson skrev:Jag har hört ett rykte om att filmbolaget frågade Flygvapnet om man händelsevis kunde få låna ett antal Viggen för filmen, då man var ute efter något som såg 'annorlunda' ut.
Vet någon om detta stämmer?
Nån som vet hur det ligger till`Eller är det bara ett rykte?

Satt just och tänkte på hur länge sen filmen gjordes. Snart 20 år sen. Usch vad tiden går...

/Tomas

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 20 januari 2005, 02:31

Jag vet däremot att ett utrangerat J-35 rekvierades för någon B-rulle och målades svart i slutet av 80-talet nån gång. Har sett den men kan för mitt liv inte komma på vad den heter...

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 20 januari 2005, 08:23

Det har varit uppe förut. Men kommer tyvärr inte ihåg i vilken tråd. :)

/Tomas

Skriv svar