För cirka tjugo år sedan på ungefär så kunde en taxichaufför "hålla käft" om han/hon hörde nån adress som vederbörande inte kunde knastrade i radion. Numera måste man kunna alla gator och i stort sett alla "institutioner" i en stad. För att utveckla det lite grann, i Stockholm, Göteborg och Malmö måste man kunna sin "region" utantill. Uppsala är den största staden i Sverige som man måste kunna alla gator eller rättare sagt allt. I de tre största städerna måste man kunna alla gator, alla institutioner i sin region och kunna hitta till alla delar, större sjukhus och nöjesställen utanför sin region.
Likaså är det med ambulansförare, förut räckte det den som körde bara hade körkort, numera måste han/hon vara utbildad till undersköterska. Allting har med yrkeskvalifieringen med att göra, effektiviseringen, visserligen är jag inte personligt emot detta, men detta gynnar bara en liten grupp personer.
Numera måste även taxichaufförer har någon form av utbildning i första hjälpen, det händer ganska så ofta att de kör föräldrar som är oroliga för sina barn. Det är krupp som jag tänker på, krupp är helt plötsligt andningsvårigheter hos barnen, många föräldrar har varit "tvungna" under natten fått åka med sina barn till sjukhuset. Det är svårt för en förälder att avgöra om dess barn har krupp eller inte, men det finns också tendenser till allvarligare fel också.
Vad jag ville säga med detta inlägg är att samhället hela tiden går framåt, utvecklingen går framåt och det ger både positiva och negativa följder.
Man får se vad som blir av med denna tråd.
Stefan