Blodigaste dagen

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 5 januari 2005, 00:27

Lund var inte exeptionellt blodigt, visst dog det många, men exempel på slag där många fler stupat finns. Men på Bens redogörelse för första dagen vid Gettysburg, vilken jag inte är expert på, så låter det som att Lund innehöll fler döda.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 5 januari 2005, 00:44

Hmm...enligt "många" källor, stupade mellan 8000 och 9000 vid Lund. Alltså dog, skadade inte inräknade. Verkar osannolikt högt eftersom det skulle innebära nästan 50%-iga förluster på var sida.

Skulle det stämma, är det nästan precis i nivå med totala antalet döda vid Gettysburg. 8O

En bra dag-för-dag beskrivning om Gettysburg, förresten:
http://www.militaryhistoryonline.com/gettysburg/

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 5 januari 2005, 00:49

Sifforna för Lund är helt korrekta, svenskarna begravde 8993 stupade enligt fältmarskalk Ascheberg.
Förlusterna på båda sidor var extrema och utgör något av ett unikum i krigshistorien. Det stor antalet döda kan förklars dels med den förbittring med vilken striden fördes, dels med att kölden tog död på de sårade som blev kvar på slagfältet.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 5 januari 2005, 10:10

Första dagen på sommeoffensiven den 1 juli 1916 med nästintill 20 000 stupade britter. Lägg till en ungefär 8000 stupade tyskar samt ett antal fransmän också kommer vi väl upp i en ganska fruktansvärd siffra.

MVH

Hans

Den vackraste visan

Den vackraste visan om kärleken
kom aldrig på pränt.
Den blev kvar i en dröm på Montmarte
hos en fattig Parisstudent.

Den skulle ha lyst över länderna
och tvingat en vår på knä
och en värld skulle tryckt till sitt hjärta
en ny Musset.

Han skulle ha vandrat vid kajerna
med en blek liten blåögd Lucille
och diktat violer och kyssar
nu en natt i april.

Den vackraste visan om kärlen
kom aldrig på pränt.
Den begrovs i en massgrav i Flandern
med en fattig Parisstudent

Ture Nerman
(1886-1969)

testing1
Medlem

Inlägg av testing1 » 5 januari 2005, 21:34

Jag skulle vilja säga att slaget vid Cannae är en het kandidat här.

Uppgifterna varierar från 40.000 döda romare och uppåt, men men....

http://ancienthistory.about.com/cs/batt ... cannae.htm

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 6 januari 2005, 12:36

Jo, är också inne lite på de förhistoriska slagen... några av Alexanders slag ligger ju i den divisionen också. Det svåra med dem är ju att källorna är något vanskliga, siffrorna överdrivs av krönikörer.

Cannae är kanske inte fullt så osäkert.

Användarvisningsbild
zjukov
Medlem

Inlägg av zjukov » 6 januari 2005, 19:21

Några andra antika slag då?
Senast redigerad av 1 zjukov, redigerad totalt 6 gånger.

Användarvisningsbild
zjukov
Medlem

Inlägg av zjukov » 6 januari 2005, 19:27

Vidare hur mäter man blodighet? Antal stupade och sårade? eller procent stupade och sårade av antalet stridande? Rimmligtvis bör man göra en avvägning av dessa två räknesätt.

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 6 januari 2005, 19:56

zjukov skrev:Några andra antika slag då?
Slaget/slakten i Teutoburgerskogen/Kalkriessänkan kvalar nog in.
3st legioner, plus hjälpinfanteri och kavalleri på totalt c:a 18'000 man
som nedgjordes så gott som till sista man av Cheruskerna inom loppet av timmar.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 6 januari 2005, 20:11

Jag tror definitionen i just denna tråd var antal *döda* på *en* dag...sårade ej inräknat?

Teutoburgerskogen är måste ju kvala in iallafall...

Hur är det med Gaugamela?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 6 januari 2005, 20:29

Larsson skrev:
zjukov skrev:Några andra antika slag då?
Slaget/slakten i Teutoburgerskogen/Kalkriessänkan kvalar nog in.
3st legioner, plus hjälpinfanteri och kavalleri på totalt c:a 18'000 man
som nedgjordes så gott som till sista man av Cheruskerna inom loppet av timmar.
Slaget i Teutoburgerskogen utkämpades mig veterligen under flera dagar. F.ö. stupade väl fler romare i slag såsom Carrhae och Adrianopel. Så än en gång vill jag uppmärksamma hur totalt värdelösa de romerska legionärerna var, de har ett oförtjänt bra rykte

/Mikael

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 6 januari 2005, 21:03

HUGO genomfört pga missad ironi
/Daniel
Senast redigerad av 1 Kapten_Gars, redigerad totalt 6 gånger.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 6 januari 2005, 21:39

Kapten_Gars skrev:
Det där bland det mest överdrivna du skrivit Djingis, att med hänvisning till 3 slag döma ut en arme som "totalt värdelös" gör inget seriöst intryck. Särskilt inte då det rör sig om två olika armeer (Varus och Carrus legioner hade få likeheter med de vid Adrianopel ) Vidare visar det historiska källmaterialet tydligt visar på hur framgångsrika romarna var.
De romerska legionern skaffade sig sitt rykte på slagfält som Zama, Cynoscephalae, Beneventum, Metaurus, Alesia, Magnesia, Pynda och ett otal andra. De "värdelösa" legionerna lyckade sockså erövra all omkring liggande stormakter och upprätta ett imperium så hållit längre än något annant sedan dess.

Enligt den "principen" du för fram ovan så var den karolinska armen "totalt värdelös" pga att man förlorade vid Poltava.
Deutsche Afrika Korps förlroade vid 3:e El Alamein vilket tydligen bevisar att de måste ha varit ett av de sämsta förbanden någonsin.
Saladin har ansetts var en stor fältherre men han måste ju har varit en inkompetent noll då han fick stryk av Richard Cour de Lion vid Arsouf.
Und so weiter....

Nä du de blir allt HUGO på den "principen"
/Daniel
Nja alltså du missförstod mig, men det var mitt eget fel, jag skulle ha satt ut en ( :wink: ) för att uppmärksamma ironin. Om vi gör om inlägget så kanske det blir tydligare:
Slaget i Teutoburgerskogen utkämpades mig veterligen under flera dagar. F.ö. stupade väl fler romare i slag såsom Carrhae och Adrianopel. Så än en gång vill jag uppmärksamma hur totalt värdelösa de romerska legionärerna var, de har ett oförtjänt bra rykte :wink:
Ja det finns väl ingen armé som inte led nederlag. Mongolerna led flera nederlag - inte bara vid Ain Jalut som är mest uppmärksammat...

/Mikael

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 6 januari 2005, 22:00

Teutoburgerskogen är mer ett praktexempel på hur man anfaller kolonner i skog än ett bevis för legionernas stridsduglighet. Jag tror vem som helst hade fått stryk under de omständigheterna. Förhållandena liknar ju de i Karelen, och finnarna lärde sig ju hur man slåss på det sättet också..

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 6 januari 2005, 22:04

Djinghis Khan skrev: /Daniel
Nja alltså du missförstod mig, men det var mitt eget fel, jag skulle ha satt ut en ( :wink: ) för att uppmärksamma ironin. Om vi gör om inlägget så kanske det blir tydligare:
Slaget i Teutoburgerskogen utkämpades mig veterligen under flera dagar. F.ö. stupade väl fler romare i slag såsom Carrhae och Adrianopel. Så än en gång vill jag uppmärksamma hur totalt värdelösa de romerska legionärerna var, de har ett oförtjänt bra rykte :wink:
Ja det finns väl ingen armé som inte led nederlag. Mongolerna led flera nederlag - inte bara vid Ain Jalut som är mest uppmärksammat...

/Mikael[/quote]
Det blir en väldig skillnad på inlägget med och utan smiley 8O
Så jag har gjort bot och bättring genom att själv genomföra en HUGO på mitt inlägg :oops:

Mvh
Daniel

Skriv svar