Blodigaste dagen
- Perra
- Medlem
- Belisarius
- Medlem
Hmm...enligt "många" källor, stupade mellan 8000 och 9000 vid Lund. Alltså dog, skadade inte inräknade. Verkar osannolikt högt eftersom det skulle innebära nästan 50%-iga förluster på var sida.
Skulle det stämma, är det nästan precis i nivå med totala antalet döda vid Gettysburg.
En bra dag-för-dag beskrivning om Gettysburg, förresten:
http://www.militaryhistoryonline.com/gettysburg/
Skulle det stämma, är det nästan precis i nivå med totala antalet döda vid Gettysburg.
En bra dag-för-dag beskrivning om Gettysburg, förresten:
http://www.militaryhistoryonline.com/gettysburg/
- Kapten_Gars
- Medlem
Sifforna för Lund är helt korrekta, svenskarna begravde 8993 stupade enligt fältmarskalk Ascheberg.
Förlusterna på båda sidor var extrema och utgör något av ett unikum i krigshistorien. Det stor antalet döda kan förklars dels med den förbittring med vilken striden fördes, dels med att kölden tog död på de sårade som blev kvar på slagfältet.
Förlusterna på båda sidor var extrema och utgör något av ett unikum i krigshistorien. Det stor antalet döda kan förklars dels med den förbittring med vilken striden fördes, dels med att kölden tog död på de sårade som blev kvar på slagfältet.
Första dagen på sommeoffensiven den 1 juli 1916 med nästintill 20 000 stupade britter. Lägg till en ungefär 8000 stupade tyskar samt ett antal fransmän också kommer vi väl upp i en ganska fruktansvärd siffra.
MVH
Hans
Den vackraste visan
Den vackraste visan om kärleken
kom aldrig på pränt.
Den blev kvar i en dröm på Montmarte
hos en fattig Parisstudent.
Den skulle ha lyst över länderna
och tvingat en vår på knä
och en värld skulle tryckt till sitt hjärta
en ny Musset.
Han skulle ha vandrat vid kajerna
med en blek liten blåögd Lucille
och diktat violer och kyssar
nu en natt i april.
Den vackraste visan om kärlen
kom aldrig på pränt.
Den begrovs i en massgrav i Flandern
med en fattig Parisstudent
Ture Nerman
(1886-1969)
MVH
Hans
Den vackraste visan
Den vackraste visan om kärleken
kom aldrig på pränt.
Den blev kvar i en dröm på Montmarte
hos en fattig Parisstudent.
Den skulle ha lyst över länderna
och tvingat en vår på knä
och en värld skulle tryckt till sitt hjärta
en ny Musset.
Han skulle ha vandrat vid kajerna
med en blek liten blåögd Lucille
och diktat violer och kyssar
nu en natt i april.
Den vackraste visan om kärlen
kom aldrig på pränt.
Den begrovs i en massgrav i Flandern
med en fattig Parisstudent
Ture Nerman
(1886-1969)
Jag skulle vilja säga att slaget vid Cannae är en het kandidat här.
Uppgifterna varierar från 40.000 döda romare och uppåt, men men....
http://ancienthistory.about.com/cs/batt ... cannae.htm
Uppgifterna varierar från 40.000 döda romare och uppåt, men men....
http://ancienthistory.about.com/cs/batt ... cannae.htm
- Belisarius
- Medlem
- Olof Larsson
- Medlem
- Belisarius
- Medlem
- Djinghis Khan
- Medlem
Slaget i Teutoburgerskogen utkämpades mig veterligen under flera dagar. F.ö. stupade väl fler romare i slag såsom Carrhae och Adrianopel. Så än en gång vill jag uppmärksamma hur totalt värdelösa de romerska legionärerna var, de har ett oförtjänt bra rykteLarsson skrev:Slaget/slakten i Teutoburgerskogen/Kalkriessänkan kvalar nog in.zjukov skrev:Några andra antika slag då?
3st legioner, plus hjälpinfanteri och kavalleri på totalt c:a 18'000 man
som nedgjordes så gott som till sista man av Cheruskerna inom loppet av timmar.
/Mikael
- Kapten_Gars
- Medlem
HUGO genomfört pga missad ironi
/Daniel
/Daniel
Senast redigerad av 1 Kapten_Gars, redigerad totalt 6 gånger.
- Djinghis Khan
- Medlem
Nja alltså du missförstod mig, men det var mitt eget fel, jag skulle ha satt ut en (Kapten_Gars skrev:
Det där bland det mest överdrivna du skrivit Djingis, att med hänvisning till 3 slag döma ut en arme som "totalt värdelös" gör inget seriöst intryck. Särskilt inte då det rör sig om två olika armeer (Varus och Carrus legioner hade få likeheter med de vid Adrianopel ) Vidare visar det historiska källmaterialet tydligt visar på hur framgångsrika romarna var.
De romerska legionern skaffade sig sitt rykte på slagfält som Zama, Cynoscephalae, Beneventum, Metaurus, Alesia, Magnesia, Pynda och ett otal andra. De "värdelösa" legionerna lyckade sockså erövra all omkring liggande stormakter och upprätta ett imperium så hållit längre än något annant sedan dess.
Enligt den "principen" du för fram ovan så var den karolinska armen "totalt värdelös" pga att man förlorade vid Poltava.
Deutsche Afrika Korps förlroade vid 3:e El Alamein vilket tydligen bevisar att de måste ha varit ett av de sämsta förbanden någonsin.
Saladin har ansetts var en stor fältherre men han måste ju har varit en inkompetent noll då han fick stryk av Richard Cour de Lion vid Arsouf.
Und so weiter....
Nä du de blir allt HUGO på den "principen"
/Daniel
Ja det finns väl ingen armé som inte led nederlag. Mongolerna led flera nederlag - inte bara vid Ain Jalut som är mest uppmärksammat...Slaget i Teutoburgerskogen utkämpades mig veterligen under flera dagar. F.ö. stupade väl fler romare i slag såsom Carrhae och Adrianopel. Så än en gång vill jag uppmärksamma hur totalt värdelösa de romerska legionärerna var, de har ett oförtjänt bra rykte![]()
/Mikael
- Belisarius
- Medlem
- Kapten_Gars
- Medlem
Nja alltså du missförstod mig, men det var mitt eget fel, jag skulle ha satt ut en (Djinghis Khan skrev: /Daniel
Ja det finns väl ingen armé som inte led nederlag. Mongolerna led flera nederlag - inte bara vid Ain Jalut som är mest uppmärksammat...Slaget i Teutoburgerskogen utkämpades mig veterligen under flera dagar. F.ö. stupade väl fler romare i slag såsom Carrhae och Adrianopel. Så än en gång vill jag uppmärksamma hur totalt värdelösa de romerska legionärerna var, de har ett oförtjänt bra rykte![]()
/Mikael[/quote]
Det blir en väldig skillnad på inlägget med och utan smiley
Så jag har gjort bot och bättring genom att själv genomföra en HUGO på mitt inlägg
Mvh
Daniel