Da Vinci-koden

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 31 december 2004, 13:03

Det som mest utmärker DVK är (som Widsith påpekat) reaktionerna från religiöst folk som verkar tro att folk tar boken på allvar. Om de verkligen gör det är en annan femma; om det möjligen är sådana som tar allt på allvar som verkar tillräckligt spännande, ja, så kanske det är.

Sen var det en annan tanke som slog mig...

Här har vi en person - Jesus - som enligt källorna kan gå på vattnet, uppväcka döda, förvandla vatten till vin, bota blindhet, driva ut demoner (alt. bota epilepsi), språka med den onde i öknen, utfodra tusentals människor med en dagsranson och fixa lyckat fiske och många andra ting, och som på tredje dagen efter sin död vaknar till liv igen.

Vad är det då för mystisk hemlighet som katolska kyrkan försökt att dölja under alla sekler?

Han hade ett fruntimmer!

:D

Skanke
Provmedlem

Inlägg av Skanke » 3 januari 2005, 09:21

Verkar finnas en del som har läst DVK och sågar den totalt. Dock måste jag säga att detta är en god bok - den skapar ett underlag för diskussion.

Vad gäller trovärdighet etc. kan sedan disskuteras, men jag tror att man gör ett misstag om man avvfärdar allt det som lagts fram, bakom varje lögn finns en sanning.

Jag kan rekommendera en ganska trevlig bok "The Templar Revelation" av Lynn Picknett och Clive Prince. Jag har för mig att detta är en av de böcker som Brown hänvisar till i DVK.
Picknett och Prince har gjort en ganska imponerande research - men man får nog precis som med alla böcker läsa den med lite distans, källkritik är aldrig fel.

Per Beskows kritik tar jag, precis som jag gör med DVK, med en nypa salt. Jag har svårt att se att någon som recenserar åt Newmaninstituet skulle ha en "neutral" syn på DVK.

Med tanke på t.ex. Dödahavsrullarna, och de Gnostiska evangelierna så har jag svårt att tro att det inte finns mer information eller "sanningar" som kyrkan gör vad den kan för att dölja eller misskreditera.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 4 januari 2005, 08:40

Skanke skrev:bakom varje lögn finns en sanning
Vad menas?

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 4 januari 2005, 09:48

Widsith skrev:En liten påminnelse till Hexmaster:
Du läste väl den engelska versionen som jag rekommenderade? Den svenska är lika spännande som, tja, en deklarationsblankett.
Ett annat skönlitterärt verk med religiösa förtecken är Mel Gibsons film "The Passion of the Christ". Här kan det vara intressant att jämföra en storsäljare med en annan. Filmen är rikligt kryddad med felaktigheter, men har ändå inte råkat ut för samma kritikerstorm som "Da Vinci-koden". Något har jag dock lyckats hitta:
http://www.abc.net.au/news/newsitems/s1052700.htm
Den texten du länkade innehåller ganska märklig kritik. T.ex:
The mistakes, experts say, did not stop with the wrong language, which Professor Crossan, who speaks Latin, said was so badly pronounced in the film that it was almost incomprehensible.
Hur kan man veta hur det skulle uttalas? Vilket språk som talades mellan dessa måste vara oerhört svårt att avgöra.
"He has a long-haired Jesus ... Jesus didn't have long hair," said physical anthropologist Joe Zias, who has studied hundreds of skeletons found in archaeological digs in Jerusalem.
"Jewish men back in antiquity did not have long hair."
"The Jewish texts ridiculed long hair as something Roman or Greek," said New York University's Lawrence Schiffman.
Samson hade långt hår. Jesus kan ha valt det för att visa sin närhet till Gud, likväl som hans avbildare har gjort.

Om man ska ifrågasätta filmens autencitet ska istället ge sig på evangelierna som filmen bygger på (inte för att evangelierna ger svar på exemplen ovan).

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 11 januari 2005, 00:06

Lewis Perdue, en amerikansk författare, har stämt Dan Brown för plagiarism. Han hävdar att Dan Brown stulit story likväl som direkta textstycken ur två böcker: The DaVinci Legacy och Daughter of God. Den senare håller jag på att läsa nu.
http://www.davincilegacy.com/Infringeme ... /i/-.shtml

Angående en långhårig Jesus:
http://bz.llano.net/baptist/jesuslonghair.htm

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 11 januari 2005, 07:57

En bok till som han påstås ha plagierat från. Eller har kanske de som stämmer honom för plagiering i själva verket plagierat varandra?

http://tv4.se/visa/?ID=361008
TV4 skrev: Teserna i Holy Blood, Holy Grail har hårt kritiserats av både forskare och kristna grupper ända sedan den kom 1982. Kritiken har flyttats över till Da Vinci-koden och för den som är intresserad av den är det bara att använda en sökmotor på Internet.

Vid sidan av uppenbara stolligheter finns det dock en hel del fakta som tyder på att Prieuré de Sion aldrig existerat, åtminstone inte i den form som beskrivs i de båda böckerna. Det hemliga sällskapet registrerades av franska myndigheter så sent som 1956. En av grundarna har sagt till BBC att det bara handlade om fyra män som ville ha lite kul. Namnet tog man från ett berg i södra Frankrike.
Holy shit...

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 11 januari 2005, 08:51

Widsith skrev:
Angående en långhårig Jesus:
http://bz.llano.net/baptist/jesuslonghair.htm
Intressant. Tack för länken.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 11 januari 2005, 12:20

Hexmaster skrev:En bok till som han påstås ha plagierat från. Eller har kanske de som stämmer honom för plagiering i själva verket plagierat varandra?

http://tv4.se/visa/?ID=361008
TV4 skrev: Teserna i Holy Blood, Holy Grail har hårt kritiserats av både forskare och kristna grupper ända sedan den kom 1982. Kritiken har flyttats över till Da Vinci-koden och för den som är intresserad av den är det bara att använda en sökmotor på Internet.

Vid sidan av uppenbara stolligheter finns det dock en hel del fakta som tyder på att Prieuré de Sion aldrig existerat, åtminstone inte i den form som beskrivs i de båda böckerna. Det hemliga sällskapet registrerades av franska myndigheter så sent som 1956. En av grundarna har sagt till BBC att det bara handlade om fyra män som ville ha lite kul. Namnet tog man från ett berg i södra Frankrike.
Holy shit...
Det kände jag redan till...
Widsith skrev:Tack tryggve för länken. Denna uppställning av påståenden ur Dan Browns bok och "experternas" svar på dem har jag sett förut, senast i en artikel i Metro för ett litet tag sedan.

Det är väldigt synd att man inte hänvisar till någon namngiven "expert" utan bara säger: "De flesta religiösa experter är ense om" och "De flesta konstexperter anser".

Prieuré du Sion är med största säkerhet grundat först 1956. En av grundarna, André Bonhomme, gjorde följande uttalande i BBC 1996:
The Priory of Sion doesn't exist anymore. We were never involved in any activities of a political nature. It was four friends who came together to have fun. We called ourselves the Priory of Sion because there was a mountain by the same name close-by. I haven't seen Pierre Plantard in over 20 years and I don't know what he's up to but he always had a great imagination. I don't know why people try to make such a big thing out of nothing.
En annan fantasifull person som gjort sitt bästa för att öka mystifikationen runt Prieuré du Sion över åren är Lionel Fanthorpe. Varning för honom!

Men:
Order de Sion existerade före Prieuré du Sion. Det finns ingenting som direkt länkar Godfroi de Bouillion till denna tidigare orden, inte heller da Vinci et consortes. Order de Sion nämns i påvliga dekret från 1100-talet, och hade tydligen som sin moderkyrka Notre Dame de Sion på berget Sion i Jerusalem. Orden hade andra kloster och kyrkor i Palestina, i Calabria i södra Italien samt i Frankrike. 1291 förlorade man sin moderkyrka. Efter det finns inga säkra uppgifter om orden.

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 25 januari 2005, 09:58

Ny artikel i SvD (av Per Beskow) om myterna bakom Da Vinci-koden och hur dessa vuxit fram:
http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_8977831.asp

Henrik

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 25 januari 2005, 11:53

Henke skrev:Ny artikel i SvD (av Per Beskow) om myterna bakom Da Vinci-koden och hur dessa vuxit fram:
http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_8977831.asp

Henrik
Äsch, där var det ju försent att kommentera artikeln...den publicerades redan den 21 januari. Annars skulle jag rekommenderat läsning av "Daughter of God" och "The da Vinci Legacy", samt kommenterat Beskows faktafel.

Thomas M
Ny medlem

davinci koden svar till bla, "Lindir"

Inlägg av Thomas M » 25 januari 2005, 18:42

Hallå !! Hur stor är din värld ?Du kallar Per Beskow en av" Sveriges ledande experter på både tidigkristen kyrkohistoria/litteratur",,,Hallå han är ju för f** katolsk religionshistoriker och som sådan ej kapabel att på ett opartiskt sätt resensera något alls överhuvudtaget,
Men bara att han/signum recenserar boken stärker den, vaför skulle dom bry sig för om det bara var en roman ?? Det är 1000ggr mer sanning i den än i den bok ni kallar bibeln det är helt klart,, men som dom skrev på DN's kultursida " det bästa med allt är att nu har många troende i alla fall läst två böcker, och det är ju sant,

That's all
thomas

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Re: davinci koden svar till bla, "Lindir"

Inlägg av Hexmaster » 25 januari 2005, 19:39

Thomas M skrev:vaför skulle dom bry sig för om det bara var en roman ??
Främst för att det är så många andra som inte förstått att det är en roman. Widsith tycker att den får mer uppmärksamhet av religiösa än den förtjänar, håller med till viss del.

Thomas M
Ny medlem

Rubrik: Re: davinci koden "svar på hexmaster's inlägg&q

Inlägg av Thomas M » 26 januari 2005, 18:31

Att det finns många som inte förstått att det är en romanskriver du,
Ja men är det en roman ???.
Om det bara var det så skulle "dom rättrogna" ej reagera som dom gör,, nej ja tror att det finns mer sanning i boken än vad man tror + att nu på 2000 talet är första gången i historien som en vanlig gräsrot kan skaffa sig kunskap på egen hand, mycket tack vare internet,,
Tacka Internet Folk !!. Kolla bara för 100 år sedan,, hur många kunde läsa? vilka hade tillgång till böcker? m.m. svaret på många av frågorna är prästerna, och eftersom kunskap är makt så användes den så klart av dom som hade den, Du skall inte ro att det är en slump att
katolikerna införde bikten (alla berättar alla sina hemligheter för prästen) och det var/är ej frivilligt, Som sagt Kunskap Är Makt !

Nej jag tror att dom är rädda, rädda och osäkra, det finns t.o.m. dom som tvekar på sin tro, och det är unikt i historien, plus att om man nu skall kalla den "nya" historia som boken bygger upp för "den alternativa storyn" så är ju den 100ggr bättre än bibelns, bärrte, mer spännande, mer historiskt rätt, och mer logisk, en annan sak, mycket handlar om att "trycka ner" kvinnor och dom har gjort ett bra jobb, jag rekomenderar Birgitta Onsell's böcker "galna gudar och glömda gudinnor" & " Efter tusen år av tystnad", hon väcker tankar som man borde tänkt för länge sedan.

Jag kan skriva i timmar men jag slutar nu.

mvh
thomas

Widsith tycker att den får mer uppmärksamhet av religiösa än den förtjänar,

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 27 januari 2005, 13:18

Tacka Internet Folk !!. Kolla bara för 100 år sedan,, hur många kunde läsa? vilka hade tillgång till böcker? m.m. svaret på många av frågorna är prästerna, och eftersom kunskap
Mitt inlägg är lite OT men ändå:

vad är det vi ska tacka internet folket för? Kunskap? Internet är bra till mycket, men någon källa till kunskap är den inte. Jag lär mina elever att ställa oerhört högra krav på en hemsida innan de använder den som källa.

Och för hundra år sedan var läskunnigheten förvånansvärt utbredd.
Tillgången till böcker må ha varit begränsad, men inte så som du utmålar det, tyvärr.

MvH
Artur

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 27 januari 2005, 16:11

Jag tror han avser hur det var för 1000 år sedan. Det är åtminstone närmare sanningen. Lite.

Skriv svar