Blodigaste dagen

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Blodigaste dagen

Inlägg av Panzerschreck » 3 januari 2005, 15:08

Det är en liten fortsättning på Blodigaste slaget tråden, men här behandlas flest dödade under en dag i ett konvensionellt slag (dvs inte en terrorbombning på städer eller kärnvapen). Och sen flest DÖDA under en dag säger vi också för att undvika den eviga förlust diskutionen.

Waterloo och Somme är väl dom som snabbast kommer upp i huvet, men fortsätt ni!

Mvh John

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 3 januari 2005, 16:05

När amerikanska flygplan fällde atombomber över Hiroshima och Nagasaki 1945. Flygbombinfernot över Dresden som krävde minst 140 000 människors liv.

Den där tråden är likvärdig som jag har startat i samma forum.

Stefan

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 3 januari 2005, 17:26

Förlusterna under bombningen av Dresden var inte i närheten av 140.000, det är en siffra som uppfunnits och sprids av nazister. De verkliga förlusterna låg på ca 25.000-40.000.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 3 januari 2005, 17:32

Bombningen av Tokyo krävde däremot 100 000 dödsoffer

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 3 januari 2005, 21:41

Kapten Gars;
Är du säker på att det är 25-40 000? Jag har också hört ca 100 000 nämligen, det minns jag att jag hört eftersom det är samma siffra (i runda slängar) som Tokyobombning som sagt. 40 000 är väl lika många som det gick åt i Hamburg? Och Dresden var väl värre! Var det inte också runt 40 000 som föll offer för blitzen över Storbritanniens alla städer tillsammans? Var jag hört/läst det minns jag ej, men att det var lite i jämförelse med vad tyskarna sedan fick utstå kommer jag ihåg att jag tyckte. Finns det beräkningar på hur många som bombplanen över Stalingrad tog? Det måste vara otroligt svårt att räkna ut förvisso, men eftersom jag nu äntligen har kommit igång med just boken stalingrad (ja det är på tiden jag vet 8) ) så undrar jag? Det släpptes mer bomber än över hela Storbrittanien åtminstone vill jag minnas att jag läste. Nu är jag nog Ot.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 3 januari 2005, 21:58

Ja, se en annan tråd om Taylors bok om Dresden bombningarna. Finns gott om information på http://forum.axishistory.com
Taylor also addresses the issue of how many people were actually killed in the Dresden raids. He points out that a 1952 book by Axel Rodenberger named a figure of 350,000 to 400,000 dead in Dresden allegedly recorded by a local official of the Propaganda Ministry in a report to Berlin. Although Rodenberger describes this man as sitting down and dictating to his secretary, and claims to quote this report "word for word" (wörtlich), no such document has ever been discovered, and it is unclear how Rodenberger could have gained access to it in the first place.

In 1955 the Communist politician Max Seydewitz's The Unconquerable City (Die Unbesiegare Stadt) was published with the East German Government's full weight behind it. Seydewitz quoted the official figure of 35,000 dead, while allowing that it might have been a few thousand more.

p.443

Taylor points out that the Rodenberger figures resurfaced when David Irvings' 1963 book on Dresden quoted 135,000. [It should be noted that Irving's treatment of the Dresden figures was a major issue in the lawsuit he brought against Prof Deborah Lipstadt and Penguin Books in 2000. The presiding judge agreed with the defense that Irving had lied and manipulated the figures and had relied on known forgeries as evidence.]

Eventually, Taylor points out, after the collapse of communism documents from the municipal cemetary office were found in the Dresden City Archive. Based on those records Friedrich Reichert of the Dresden City Museum estimates that around twenty-five thousand people died in the bombing of Dresden. [It should be noted that this is far less than the figures for Hamburg in 1943 where about 46,000 perished.]

Taylor concludes that the "fairest" estimates lie between 25,000 and 40,000.

Taylor concludes this discussion this way:

None of this is to minimize the appalling reality of such a vast number of dead, so horribly snatched from this life within the space of a few hours, or to forget that most of them were women, children, and the elderly. Wild guesstimates- especially those exploited for political gain- neither dignify nor do justice to what must count, by any standards, as one of the most terrible single actions of the Second World War.

http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... or+dresden

/Daniel

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 4 januari 2005, 12:19

:lol: flest dödade under en dag i ett konvensionellt slag (dvs inte en terrorbombning på städer eller kärnvapen).

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem

Inlägg av Halifírien » 4 januari 2005, 16:12

Tog inte lång tid för denna tråd att gå off-topic. :)

Waterloo borde som sagt vara en het kandidat. Hur många var det som dog där, ungefär?

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 4 januari 2005, 16:43

Casualties:
The British, Belgians, Dutch and Germans lost 15,000 casualties or 1 in 4 engaged. The Prussians lost 7,000. The casualties of the French army are estimated at 25,000 dead and wounded, 8,000 prisoners and 220 guns lost.

Enligt http://www.britishbattles.com

Men det säger inte så mycket om döda mest "casualties", men man brukar dra av en tredjedel så har man antal döda ur förlust siffran.
Säg ca 25000-35000.

Sen har vi väl Gettysburg också!

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem

Inlägg av Halifírien » 4 januari 2005, 17:01

Tog inte lång tid för denna tråd att gå off-topic. :)

Waterloo borde som sagt vara en het kandidat. Hur många var det som dog där, ungefär?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 4 januari 2005, 17:02

Jo, men förlusterna i Gettysburg fördelas ju på tre dagar, vilket väl inte var frågan i tråden...blodigaste förlusterna på EN dag?

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 4 januari 2005, 17:22

Belisarius skrev:Jo, men förlusterna i Gettysburg fördelas ju på tre dagar, vilket väl inte var frågan i tråden...blodigaste förlusterna på EN dag?
Såklart :oops:

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 4 januari 2005, 19:28

Borodino 1812 torde ha varit blodigare än Waterloo.
Towton 1461 under de sk Rosornas krig utmärket sig som en av de blodigaste medeltida slagen. På en dag dog det troligen fler engelsmän än det dog britter under första dagen av Somme slaget.
Och dödandet skedde med pil och båge samt kallt stål i närstrid, inte med reptergevär, kulsprutor och snabbskjutande artilleri.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 4 januari 2005, 20:17

Panzerschreck skrev:
Belisarius skrev:Jo, men förlusterna i Gettysburg fördelas ju på tre dagar, vilket väl inte var frågan i tråden...blodigaste förlusterna på EN dag?
Såklart :oops:
Fast första dagen av slaget vid Gettysburg kan inte jämföras med de andra båda. Striderna den dagen var förhållandevis måttliga och det handlade mest om att de båda armérna började samla sig.

Och sedan var antalet döda förhållandevis "måttligt" trots allt. Något över 3 000 stupade för nordsidan och förmodligen något fler för sydsidan. Det stora antalet sårade kan vilseleda en hel del.

Sannolikt var dödssiffrorna högre vid Leipzig 1813, även om det måste vara svårt att analysera fram ett slutresultat uppdelat på tre dagar.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 4 januari 2005, 23:58

Frågan är väl i det avseendet (Gettysburg) om inte tillochmed slaget vid Lund 1676 var blodigare...? 8O

Skriv svar