1905 - svenskar i Norge och norrmän i Sverige
1905 - svenskar i Norge och norrmän i Sverige
Vad hände med de svenskar som var i Norge och de norrmän som var i Sverige i samband med unionsupplösningen? Slängdes några ut, hölls de extra under övervakning (spionrisk) eller vad hände?
MVH
Hans
MVH
Hans
-
Oceanic815
- Tidigare medlem
-
Gutekrigaren
- Medlem
Nja, det blev inga våldsamheter. Men visst var läget potentiellt farligt. Spänningar fanns och försiktighetsåtgärde vidtogs åtminstone på den svenska sidan med trupper i Värmland i högre beredskap och liknande.Bedrettin skrev:Det var väl ingen dramatisk upplösning?
Som väl är gick allt lugnt till till slut.
Mvh Petter
Gutekrigaren skrev:Nja, det blev inga våldsamheter. Men visst var läget potentiellt farligt. Spänningar fanns och försiktighetsåtgärde vidtogs åtminstone på den svenska sidan med trupper i Värmland i högre beredskap och liknande.Bedrettin skrev:Det var väl ingen dramatisk upplösning?
Som väl är gick allt lugnt till till slut.
Mvh Petter

Jeg tror det gikk stille og rolig for seg på alle vis, men som du ser ble det litt rabalder i perioden juni til september 1905. Jeg mener at noen militære avdelinger, fortrinnsvis fra Vestlandet, ble flyttet til grensen og satt i høy beredskap, men noe annet var vel ikke å forvente. Det hadde også vært en viss rustning ov utrustning av forsvarsverker mot Sverige siden slutten av 1800-tallet, uten at jeg helt vet hvordan man fikk til dette uten svensk innblanding eller protest.
Heldigvis hadde Sverige lagt de fleste av sine stormaktsambisjoner bak seg.
Som kuriosa kan jeg nevne at min bedre halvdel er direkte etterkommer av en av de 500 (ca?) personer i hele Norge som stemte FOR unionen! (men hun har formildende karaktertrekk så det ble bryllup allikevel)
-
Gutekrigaren
- Medlem
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Godt over 2 mill. nordmenn i 1905.Tomas Ibsen skrev:Hur stor var Norges befolkning 1905? Har för mig 1% röstade att unionen skulle vara kvar. Så det är bara att dra fram miniräknarn och börja kalkylera.
/Tomas
Jeg har kontrollert fasit, og 368 208 nordmenn stemte ja, mens 184 stemte nei, det blir ca. 0,04%.
Frode
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Noe sånt har jeg aldri lest, men det var en massiv agitasjon FOR oppløsningen og ikke enkelt å stå i mot. Videre så ble det vedtatt noen "mellanrikslagar" (sp?) rundt 1895 som i praksis tok livet av de tradisjonelle, konservative unionstilhengerne i Norge. Man skal ikke se bort fra at tiden rett og slett var moden for en oppløsning.Tomas Ibsen skrev:Usch, dumma mig... 0,04%... Det är rätt lite. Var det inte så att de som röstade ja var mutade? Eller är även detta fel?
/Tomas
Jeg har plukket noen skann fra 1905, håper det er av interesse: