Året 2004
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Året 2004
Greklands skrällseger i fotbolls-EM
Läget förvärrades hela tiden i Irak
Snack om missförtroende mot regeringen.
Bush sitter kvar ytterligare fyra år.
Dubbelspåret blev färdigt mellan Uppsala-Svartbäcken.
Det är händelser som jag kör i kortform just nu.
Fler kanske kommer
Stefan
Läget förvärrades hela tiden i Irak
Snack om missförtroende mot regeringen.
Bush sitter kvar ytterligare fyra år.
Dubbelspåret blev färdigt mellan Uppsala-Svartbäcken.
Det är händelser som jag kör i kortform just nu.
Fler kanske kommer
Stefan
Re: Året 2004
Parat med ett i sista minuten välorganiserat OS gjorde min vardag.... intressantStefan Lundgren skrev:Greklands skrällseger i fotbolls-EM
MVH
Hans
- Perra
- Medlem
Händelserikt år har det varit. Lanseringen av "maktskifte 06" påbörjades väl i år också. Att Bush är kvar får väl ses som en av de mer betydelsefulla sakerna. Vem kommer ihåg att sverige var i vm-final i hockey efter ett gastkramande fotbollsem? (varför kunde inte en straff till slunkit in?) eller den katastrofala misären world cup utgjorde. Förutom de redan nämnda sakerna om grekernas sportår med emguld och os har också följande, lite mer allvarliga saker inträffat.
Terrorattentaten i spanien i mars, kaoset i irak, gisslandramat i ryssland, valturbulensen i ukraina, Arafats död och svenska försvarets nedmontering.
Mycket har hänt...inte minst vann äntligen Stefan Holm OS-guld och det på ett ytterst dramatiskt vis
.
Rent sportsligt glömmer vi lulefans snabbt hösten 04.
Terrorattentaten i spanien i mars, kaoset i irak, gisslandramat i ryssland, valturbulensen i ukraina, Arafats död och svenska försvarets nedmontering.
Mycket har hänt...inte minst vann äntligen Stefan Holm OS-guld och det på ett ytterst dramatiskt vis
Rent sportsligt glömmer vi lulefans snabbt hösten 04.
Jag tycker att den från myndighetshåll och i media alltmer vädrade oron för tillväxten och framtiden har varit påtaglig (som tendens snarare än som händelse) - förtidspensioner och sjukskrivningar, försäkringskassans roll, arbetsmoralfrågor inkl fackliga konflikter (letterna i Vaxholm), köttberget, antalet improduktiva vuxna etc. Samtidigt som moderaterna har kantrat över mot mer välfärdsretorik. Intressant att se hur det kommer att utvecklas.
/ Probstner
/ Probstner
-Junilistan fick 14% av röster i EP valen i juni
-UD och egyptierna
-Regeringen gjordes om
-Israeil drar sina trupper från Gaza? Likud o Arbetarpartiet bildar regeringen?
-Det andra inhemska språket blev frivilligt i stundetexamen, men förblir tillsvidare obligatoriskt i högstadiet o gymnasien o högskolor( i finland)
-1.1.2004 trädde Språklagen i kraft i Finland
-Systembolagets mutskandal
-Finland sänkte sin alkoholskatt
-Eu fick 10 nya medlemsländer
-Eu:s nya grundlag skrevs på i Rom
-De borgerliga partierna lanserade "maktskifte 06" inför valen -06 i syfte att vinna valen via en allians
-Per Nuder: " 40 talisterna- köttberg?"
-Jens Ohlback förliknade homosexuella med hästar?
-UD och egyptierna
-Regeringen gjordes om
-Israeil drar sina trupper från Gaza? Likud o Arbetarpartiet bildar regeringen?
-Det andra inhemska språket blev frivilligt i stundetexamen, men förblir tillsvidare obligatoriskt i högstadiet o gymnasien o högskolor( i finland)
-1.1.2004 trädde Språklagen i kraft i Finland
-Systembolagets mutskandal
-Finland sänkte sin alkoholskatt
-Eu fick 10 nya medlemsländer
-Eu:s nya grundlag skrevs på i Rom
-De borgerliga partierna lanserade "maktskifte 06" inför valen -06 i syfte att vinna valen via en allians
-Per Nuder: " 40 talisterna- köttberg?"
-Jens Ohlback förliknade homosexuella med hästar?
- Som utlandssvensk upplevde jag en av de mest förödmjukande besvikelser jag över huvud taget har varit med om en kväll i September när Sverige blev totalt krossat i World Cup i hockey. Fy f*** ett sådant nedköp. Hade kunnat acceptera en förlust - men så som det skedde......
- Och så har vi Irak där det inte verkar finnas någon förnuftig lösning. Det blir kontinuerligt värre.
- Och så har vi Palestina där det inte heller finns någon lösning.
- Men så har vi den positiva sidan med 10 nya medlemsland i EU.
- Och så kan man bara förvåna sig över hur den inhemska politiken vänds helt upp och ned. De organisationer som för 25 år sedan stod för utveckling och framsteg (vpk, sossar, LO med fler) är i dag de mest konservativa, som över huvud taget inte vill ha någon förändring på något som helst. Medan de som för 25 år sedan var konservativa (moderaterna, arbetsgivarföreningen med fler) plötsligt är de som är anpassade till tiden och står för framsteg och utveckling. Snacka om "ur led är tiden".
- Och så har vi Irak där det inte verkar finnas någon förnuftig lösning. Det blir kontinuerligt värre.
- Och så har vi Palestina där det inte heller finns någon lösning.
- Men så har vi den positiva sidan med 10 nya medlemsland i EU.
- Och så kan man bara förvåna sig över hur den inhemska politiken vänds helt upp och ned. De organisationer som för 25 år sedan stod för utveckling och framsteg (vpk, sossar, LO med fler) är i dag de mest konservativa, som över huvud taget inte vill ha någon förändring på något som helst. Medan de som för 25 år sedan var konservativa (moderaterna, arbetsgivarföreningen med fler) plötsligt är de som är anpassade till tiden och står för framsteg och utveckling. Snacka om "ur led är tiden".
- Wolfblitzer
- Medlem
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Dagwood rapporterar för 26. 12.04
Förödande jordskalv i Thailand och Bengaliska Viken. Tusentals omkomna, varav några svenskar.
Vidrigt avslut på en sådan här jul!
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Re: Dagwood rapporterar för 26. 12.04
Va? Jordskalv? Nej! Då blev det ju ingen god jul alls ju... börjar jag bli lite orolig om det hänt någonjag känner något... (Det är en Thailändare som var utbytesstudent här förra året.)Dagwood D. Dusseldorf skrev:Förödande jordskalv i Thailand och Bengaliska Viken. Tusentals omkomna, varav några svenskar.
Det minskar naturligtvis inte min oro för alla andra tusentals människor som drabbats. Man är glad att man bor i en geografiskt stabil del av världen alltså.
Till en mer... Rolig(?) del av ddet gågna året: Gävlebocken brinner upp för, vilekt år, i rad. Sen om man tycker det är roligt är väl upp till var och en. Jag tycker det är rätt kul att man inte kan lyckas bevaka en sån sak från att bli uppbränd år efter år. Dock tycker jag det är fel att bränna upp den.
/Tomas
22 000 döda i tsunamis är det senste från Sydostasien. Fy vilken avsluting på året! 
Cynisk kommentar: anledningen till att det fått sådan uppmärksamhet här i Sverige är ju att det fanns många svenskar (en del siffror säger 15 000) i Thailand över Jul/Nyår.
Dock kanske hjälpen kommer fran snabbare nu...
Cynisk kommentar: anledningen till att det fått sådan uppmärksamhet här i Sverige är ju att det fanns många svenskar (en del siffror säger 15 000) i Thailand över Jul/Nyår.
Dock kanske hjälpen kommer fran snabbare nu...
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Mille !
Anledningen är att jag tog med dubbelspåret mellan Uppsala-Svartbäcken var att det har dragit ut på tiden lite.
Ja, flodvågen i Asien kom lite olägligt......Jag undrar hur många svenskar som egentligen blev drabbade, jag hoppas att det är så lite som möjligt, det är inte så kul att fira nyåret nu när det har hänt. Men jag tror ännu att firandet kommer att gå som vanligt.
Stefan
Anledningen är att jag tog med dubbelspåret mellan Uppsala-Svartbäcken var att det har dragit ut på tiden lite.
Ja, flodvågen i Asien kom lite olägligt......Jag undrar hur många svenskar som egentligen blev drabbade, jag hoppas att det är så lite som möjligt, det är inte så kul att fira nyåret nu när det har hänt. Men jag tror ännu att firandet kommer att gå som vanligt.
Stefan
AIK åkte ur allsvenskan.