Mitt förra inlägg var menat att ytterligare försöka förklara den historiska bakgrunden till problemet med att många polska städers namn skrivs på tyska och inte på polska. Därmed utvecklade jag endast ditt (Stanislav) inlägg lite grann.
Själv anser jag bestämt att man skall använda sig av de polska stadsnamnen i stället för de tyska!!!
Okej! Då är jag med.
Artur, du tycker inte att du låter lite paranoid nu?
Kanske, men jag trodde i min enfald att detta var rätt Forum för just paranoia.
När jag tar upp en sådan här sak så gör jag det för att jag tror att ni bemöter mina inlägg med sansade argument. Det skulle inte gå att diskutera dessa saker någon annanstans, som på mitt jobb till exempel. På forumet tar jag mig intellektuella friheter som jag inte kan ta varken i min yrkesutövning eller mitt skrivande.
Så om jag verkar "konstig" i mina åsikter ibland så beror det på att Forumet är rätt plats för mina "utlopp".
Tycker du exempelvis att jag har en negativ syn på Brasilien, Grekland och Grönland för att jag kallar dem just Brasilien, Grekland och Grönland? Eller gäller det du skriver endast Polen?
Ja, kanske gäller det bara Polen på grund av den historiska bakgrunden.
Finns det verkligen inga förbehåll för att fortsätta med att använda tyska former på polska ortsnamn? Kan ni inte tänka in er i vad jag menar är faran med just detta?
A