Quiz: Andra världskriget
Jag har hämtat uppgiften om september ur Zaloga-Sarson: T-34/76 (i Ospreys New Vanguard-serie), kan inte bedöma källorna mot varandra. Hur som helst blev jag överraskad att de höll på så länge. Johan Elisson och MD650 får väl skriva ikapp för att se vem som hinner klämma dit nästa fråga först.
/ Probstner
/ Probstner
- Johan Elisson
- Medlem
Ett bra förslga men jag brukar passa i syfte att få flera som ställer frågor.Battler skrev:Hmm.... vi får många Quiz-stopp, kontinuiteten blir lidande. Kanske dags för en tillägsregel: Inget svar på en fråga förrän en man har en ny fråga i "pipeline".....
Förslag på åtgärder för att få en bättre driftstabilitet i Quizen emotses![]()
MVH
Vlasovs ryska f d krigsfångar i tysk uniform hjälpte tjeckerna under upproret i Prag i maj 1945. En av anledningarna var säkert att få omvärlden att se med mildare ögon på deras öde. Innan Röda armén hann jaga ifatt dem tågade de mot sydväst från Prag, i riktning mot demarkationslinjen och amerikanarna i Pilsen med onmejd. Amerikanarna var ju redan framme och satt och väntade på att kriget skulle ta slut. Vlasov och hans soldater nådde "gränsbommen" i en liten stad - den jag vill ha namnet på. Men amerikanarna ville inte ta emot dem, så de blev bortmotade och så småningom ihopsamlade av ryssarna. Vlasovsoldaternas vidare öden kan Du ju föreställa Dig...
I svensk litteratur om Andra världskriget har jag oftast sett den lilla stadens tyska namnform användas, trots att den låg i Protektoratet. Jag godtar naturligtvis båda språken. Stadens tyska namn har samband med stadsvapnet:

Bry Dig emellertid inte om fisken.
/ Probstner
I svensk litteratur om Andra världskriget har jag oftast sett den lilla stadens tyska namnform användas, trots att den låg i Protektoratet. Jag godtar naturligtvis båda språken. Stadens tyska namn har samband med stadsvapnet:

Bry Dig emellertid inte om fisken.
/ Probstner
- Johan Elisson
- Medlem
- Johan Elisson
- Medlem
Helt rätt. Har tyvärr inga diakritiska tecken hemma, men utan dem stavas orten Lnáre på tjeckiska.Johan Elisson skrev:Schlüsselburg?
Tänk vilken fackidiot man är. Jag trodde först frågan var för lätt. Å andra sidan brukar jag bara vara ett frågetecken på de quiz som handlar om pistol- och raketsorter och sånt...
Jetz Du, Johann.
/ Probstner
- Johan Elisson
- Medlem