Chrusjtjov, Nixon, Kosygin och Pepsi
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Re: Chrusjtjov, Nixon, Kosygin och Pepsi
Jo, men frågan var om den berömda bilden hjälpte till att göra Pepsi till ett världskänt märke, såsom författaren till boken jag har läst hävdar.varjag skrev:Jamen nog fanns ju Pepsi-Cola långt innan utställningen i Moskva!Solitaire skrev:Nej, Pepsi startades för att konkurrera med Coca-Cola.Martin Lundvall skrev: Är det sant att rivaliteten mellan de båda läskedrycksföretagen kan spåras till en händelse i Moskva?
Pepsi grundades redan runt förra sekelskiftet.
/Martin
Pepsi har alltid levt i skuggan av Coca-Cola. Pepsi var länge den dryck som serverades till vardags på baksidan av huset medan Coca-Cola var den dryck man skyltade med på verandan. Pepsi Co. fick nog av att vara 'Ful-cola' och startade en enorm media kampanj riktad mot ungomar med smarta produkt placeringar och mördande reklam eftersom de insåg att den äldre "coke" generationen var förlorad. Deras slogan är ju trots allt 'The choice of the new generation' medan Coca-Cola Co. spelar på nostalgi och den amerikanska drömmen.
Det skulle inte förvåna mig om ett visst företag betalat en hel del till en viss kampanjkassa för att få exklusiva exponeringsmöjligheter. Bilden väckte kanske nyfikenhet hos icke-amerikaner men den räcker inte ensamt som förklaringen till Pepsis stigande popularitet, säkerligen var dock publiciteten guld värd.
Det skulle inte förvåna mig om ett visst företag betalat en hel del till en viss kampanjkassa för att få exklusiva exponeringsmöjligheter. Bilden väckte kanske nyfikenhet hos icke-amerikaner men den räcker inte ensamt som förklaringen till Pepsis stigande popularitet, säkerligen var dock publiciteten guld värd.