Etik och moral

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Etik och moral

Inlägg av Hexmaster » 11 december 2004, 13:41

Vid något tillfälle nämnde Jan Guillou att den slentrianmässigt använda frasen "etik och moral" i själva verket är två ord för samma sak; "etik" härstammar från grekiskan och "moral" från latinet, men det är också den enda skillnaden - enligt JG.

När jag slår upp orden så verkar skillnaderna mellan begreppen onekligen lite långsökta och artificiella, snarare ett resultat av akademiska behov av exakta termer än någon naturlig process. Eftersom 99% av de som talar om "etik och moral" inte för sitt liv skulle kunna klargöra skillnaden så skulle det alltså vara en tautologi i dagligt tal, om än kanske inte i en idéhistorisk uppsats.

...Några kommentarer?

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 11 december 2004, 14:01

Jag dyker in i försvarsmaktens tegelsten: Pedagogiska grunder 2001.

Sidan 25: Etik betyder moralfilosofi, läran om moralen. Taget ur NE. Moralen är vår inre kompass, o.s.v.

Något tillkrystat. Jag gillade hela harangen JG fick ur sig, vilka påhopp på KDS dåvarande partiledare. :D

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 11 december 2004, 15:42

Så... vad sade Guillou, ordagrant?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 11 december 2004, 22:17

Nilsson hade tydligen bättre koll på uttalandet än jag själv, det enda jag mindes var just det här med att etik och moral bara skulle vara olika ord för samma sak. Tycker själv att det är intressantare än vad han haft att säga om Affe, men det är en annan sak :)

Användarvisningsbild
medundersåte
Medlem

Inlägg av medundersåte » 11 december 2004, 23:45

Skillnaderna behöver väl egentligen inte vara långsökta, även om båda orden betyder sedvänja. Oftast så används begreppen synonymt, även inom akademiska kretsar. Det kan dock finnas anledning till att man väljer att göra skillnad på etik och moral. Det gäller att definiera sitt eget synsätt och att kunna argumentera för det. Jag ser det inte heller som omöjligt att en och samma person i ett sammanhang väljer att ha dem som synonymer och i ett annat väljer att ha olika betydelser för etik och moral. Ett vanligt sätt att särskilja dem är att låta moral stå för den praktiska sidan, alltså själva handlingarna, medan etik då får stå för teorin och det etiska studiet av handlingar. Jag har även hört ett annat sätt att skilja dessa från varandra, nämligen att etik är allmängiltigt och något som gäller alla medan moral är begränsat till att gälla en viss grupp människor.

/Kristofer

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem

Inlägg av Halifírien » 12 december 2004, 13:58

Det håller jag inte med om, oftast när man pratar om avgränsade områden (en viss grupp människor) så tycker jag att man använder begreppet etik, exempelvis jaktetik, golfetik osv. Moral ser jag mer som ett allmänt begrepp på hur man förhåller sig till livet i allmänhet; hurpass "god" människa man är eller hur man nu ska uttrycka det.

Alltså vad jag menar är att etik åär ett praktiskt begrepp hur man beter sig, "vett och etikett", medan moral handlar om människans grundläggande värderingar. Det är så jag alltid har uppfattat begreppen.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 12 december 2004, 18:29

I åtminstone mer populär litteratur i ämnet används oftast ordet etik som synonym för morlafilosofi, medan moral oftare reserveras för det personliga (och ofta på känslor grundade) ställningstagandet. Jag tror att exempelvis Torbjörn Tännsjö använder orden på det sättet - att ett sätt att handla kan vara rimligt i ljuset av det ena eller andra etiska ramverket, men att den enskilda människan ändå värjer sig för en sådan handling om den inte upplevs som moraliskt försvarbar.

När jag höll på med moralfilosofi på universitetet störde jag mig ofta på att folk inte tycktes fatta att orden etik och moral betyder samma sak (etymologiskt). Men tycks ju faktiskt vara så att de flesta läser in olika nyanser i begreppet. Däremot kan jag hålla med om att frasen "etik och moral" ger rysningar längs ryggraden.

OT, men visst är det lustigt hur engelskans ord för "(strids)anda" under de senaste decennierna nästan konsekvent översätts till moral. Typ "SS-trupperna hade en utomordentlig moral".

/ Probstner

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 13 december 2004, 11:23

Vilket sammanträffande! Råkade just slöbläddra i jurist-magasinet Legally yours (jodå, den är på svenska) och hittade en intervju med åsiktsmaskinen himself:
Inom filosofin, säger Alexander Bard, är etik och moral två motsatta begrepp:

- Det går tillbaka till Spinoza på 1600-talet. Man hör ofta företagsledare prata om att det är viktigt med "etik och moral" i deras organisation. De vet inte vad de pratar om. Det är antingen eller. Moral är värderingar grundade i att det finns en utomstående domare som bedömer allting. Religion är alltid moralisk. I moraliska sammanhang finns alltid en gud eller en fadersgestalt med i bilden, någon som ska bedöma det jag gör. Det här har varit ett effektivt sätt att styra människor.

Alexander Bard hämtar andan.

- Med etik kommer man aldrig så billigt undan. Där finns bara orsak och verkan. Ingen fadersgestalt, ingen domare. Där moralen opererar efter parametrarna gott och ont är etikens motsvarigheter konstruktiva och destruktiva intentioner. En människa kan ju ha haft goda intentioner och så blev det ändå helt fel. En annan kan ha haft destruktiva intentioner men så blev ändå allt toppen för alla inblandade.
(Markeringarna är mina.)

Vad sa ni nu? Jag har visserligen ingen koll på vad Spinoza säger och inte säger, men en liten ilning i ryggraden, tillsammans med tidigare inlägg i denna tråd, ger mig en föraning om att hr Bard nog är ute och cyklar, och det på rätt djupt vatten dessutom.

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 13 december 2004, 12:06

Etiken är ju namnet på Spinozas främsta verk som rymmer hela hans filosofi. Filosofin är ett försök att med matematisk logik förklara hela tillvaron, allt ifrån själva materien, människan, gud, känslor, ja rubbet. Den är mycket svårläst, bevisföringen är deduktiv, hela boken består näst intill av "formler" som bevisar olika saker i tillvaron.

Användarvisningsbild
medundersåte
Medlem

Inlägg av medundersåte » 13 december 2004, 14:34

Halifírien skrev:Det håller jag inte med om, oftast när man pratar om avgränsade områden (en viss grupp människor) så tycker jag att man använder begreppet etik, exempelvis jaktetik, golfetik osv. Moral ser jag mer som ett allmänt begrepp på hur man förhåller sig till livet i allmänhet; hurpass "god" människa man är eller hur man nu ska uttrycka det.
Exemplet som jag hörde om gruppen av människor gällde ett rövarband vars medlemmar är bundna av bandets egen moral. Sett till detta så kanske man kan säga att det finns en särskild golfetik som gäller alla som spelar golf, men att medlemmarna i en specifik golfklubb kan ha en egen moral.

/Kristofer

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 13 december 2004, 14:58

Skoj med en tråd som hinner till Alexander Bard och Jan Guillou innan någon tråkmåns försöker döda diskussionen medelst snusförnuftigt NE-citerande. :P :D
NE skrev:Etik och moral uppfattas ibland som synonymer, men här avses med moral människors praktiska handlande och därmed förbundna, inte alltid klart uttryckta värderingar. En persons eller grupps moral visar sig i vad den gör eller underlåter att göra. Med etik avses den teoretiska reflexionen över moralen och dess grund.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 13 december 2004, 17:46

Sarvi skrev:Så... vad sade Guillou, ordagrant?
JG: "&%¤* [svordom] jag sade etik och moral. Det är bara Alf Svensson som inte förstår att det inte är någon skillnad, det ena är grekiska och det andra är latin, han har ju bara sex års folkskola".

J.K Nilsson

Skriv svar