Missbrukande politiker

gurgel
Ny medlem

Missbrukande politiker

Inlägg av gurgel » 7 december 2004, 10:46

Jag håller på och skriver en avhandling om politiker (och andra förtroendevalda) som missbrukat sin position på något sätt. Ett klassisk exempel är Mona Sahlin och kontokorten.

Det jag vill göra är att göra en jämförelse med 70- och 80-talet, men på mediearkivet.se finns det väldigt dåligt med material från den tiden. 90-talet och fram till idag har mängder med stoff, men jag måste ha lite mer historisk data.

Är det någon här som ur tomma luften kan plocka ett par namn och ge mig så jag har nåt att söka på?

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 7 december 2004, 11:22

Makt har alltid missbrukats. :) Ett namn som poppar upp i min skalle är Ove Rainer, justitieminister 1982-83. Han fick avgå efter något slags affärer som då ansågs skumma men som ingen idag höjt ett ögonbryn för...

Rent generellt är rätt många av "skandalerna" storm i vattenglas, Mona hade oturen att vara först. Ser man till vad hon gjorde och jämför med en del annat fick hon rätt mycket skit för två Toblerone... :)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 7 december 2004, 11:30

En relevant fråga i sammanhanget är väl om maktmissbruket har ökat eller om toleransen mot maktmissbruk minskat. Och vad det i så fall skulle bero på.

/ Probstner

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 7 december 2004, 11:33

Jag tror toleransen är lika liten som förut. Men det fokuseras på trams som sjukanmälningar i riksdagen och lägenhetsaffärer varenda människa skulle göra om de fick chansen, inte på verkligt maktmissbruk. Men det är min åsikt. :)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 7 december 2004, 11:40

En annan är ju den s.k. bordellhärvan för ca. trettio år sedan, en hel del politiker skulle varit inblandade. Det kom ut en bok om detta för inte så länge sedan kommer dock inte i håg vad den hette tror det var något med männen, makten och mörkläggningen eller något sådant.

Riktigt långt tillbaka (1930-talet) har vi ju statsminister Carl Gustaf Ekman. Han var ledare för frisinnade folkpartiet och statsminister i två omgångar 1. 7 juni 1926 till 2 dec. 1928 och 2. 7 juni 1930 till 6 augusti 1932. Ekman tvingades avgå sedan det uppdagats att han å partiets vägnar mottagit stora penningbelopp från Ivar Kreuger. Ekman förnekade att så var fallet men tvingades att avgå och hans parti sammanslogs drygt två år senare med liberalerna till Folkpartiet. Han avled i Stockholm den 15 juni 1945.

//MK

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 7 december 2004, 11:43

Gutekrigaren skrev:Men det fokuseras på trams som sjukanmälningar i riksdagen och lägenhetsaffärer varenda människa skulle göra om de fick chansen, inte på verkligt maktmissbruk.
Kanske ingen slump när det under den senaste tiden hamnat allt större journalistiskt fokus på vad man menar är ett utbrett missbruk av Sveriges socialförsäkringssystemen. Att det då blir mer känsligt med politiker som agerar enligt samma iofs rationella bevekelsegrunder som deras väljare.

Det finns ju ett mer eller mindre outtalat krav på att politiker och andra makthavare skall föregå med gott exempel. Ove Rainer t ex som Du nämner ovan begick om jag minns rätt inga olagligheter. Men hans trixande sågs som osocialdemokratiskt. Laila Freivalds var väl samma problem.

/ Probstner

gurgel
Ny medlem

Inlägg av gurgel » 7 december 2004, 11:58

Probstner skrev:En relevant fråga i sammanhanget är väl om maktmissbruket har ökat eller om toleransen mot maktmissbruk minskat. Och vad det i så fall skulle bero på.
Det är just det jag försöker utreda i min avhandling. Försöka hitta en sorts röd tråd att jämföra med förr och nu.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 7 december 2004, 12:00

Självfallet. :) Det är när det blir löjeväckande granskning som inte avslöjar några verkliga skandaler utan snarare någon sorts småaktigt utpekande som man kan fråga sig om det är skandaler.

Lägligt nog:http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=2

Medborgarnas uppfattning är att politiker fuskar medvetet och systematiskt men fakta ser inte riktigt ut så...

Mvh Petter

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 7 december 2004, 12:01

Politik sägs vara världens näst äldsta yrke. Jag har kommit till insikt om att det har stora likheter med världens äldsta......

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 7 december 2004, 12:07

varjag skrev:Politik sägs vara världens näst äldsta yrke. Jag har kommit till insikt om att det har stora likheter med världens äldsta......
När medierna utmålar riksdagsledamöter och ministrar som giriga fuskare för att de råkat glömma ett kryss på en blankett och därmed tjänat hiskeliga 90 spänn eller avstått från sjukanmälan för att de läser in utredningar trots sjukdom vill jag nog inte göra den jämförelsen. För varje människa som på ett seriöst vis satt sig in i vilket arbete en riksdagsledamot utför står det klart att det inte är ett arbete där ledig tid är prioriterad. Det är en stor arbetsbörda, mycket stor. Trots det hinner inte ledamöterna sätta sig in i allt de skulle behöva göra. Det är häpnadsväckande att det finns de som vill förminska riksdagens storlek (och därmed fördubbla antalet väljare per ledamot och därmed öka avståndet till väljarna) eller motsatte sig reformen med en sekreterare per ledamot (tidigare delade två på en sekreterare).

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 7 december 2004, 12:56

Gutekrigaren skrev:Ser man till vad hon gjorde och jämför med en del annat fick hon rätt mycket skit för två Toblerone... :)
Hon använde regeringens kontokort för privata utgifter - taxi, resor, diverse inköp. Minns inte hur mycket pengar det var, 50.000? Att hon nämnde just chokladen i en presskonferens var givetvis ett knep för att få det att framstå som något obetydligare än så, något som uppenbarligen lyckats...

Det har jämförts (och nu blir jag lite mindre OT, och lite mer T, eller vad man säger) med när Nixon nämnde hunden Checkers i ett tal till nationen - där, gurgel, har du ett förträffligt exempel på hur en politiker lyckas slingra sig ur en potentiellt förödande skandal på ett mästerligt sätt. Det var visserligen på 50-talet, långt före Watergate, men ändå.

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 7 december 2004, 13:00

Först och främst bör man se på frågan i ett bredare perspektiv, jämför dagens fuskande svenska politiker med politiker i andra länder och gör gärna en historisk jämförelse, var det bättre på 30-talet, på 1700-talet eller under antiken?

Sedan bör man nog också titta på dagens politikerförakt. Det är inte längre accepterat (i de flesta kretsar) att förakta "utlänningar" eller homosexuella, men politiker är det mer eller mindre regel att man skall tycka illa om. Påverkar politikerföraktet vår syn att de svenska politikerna är ett fuskande släkte eller är politikerföraktet ett resultat av politikernas beteende?

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 7 december 2004, 13:27

Hexmaster skrev:Hon använde regeringens kontokort för privata utgifter - taxi, resor, diverse inköp. Minns inte hur mycket pengar det var, 50.000? Att hon nämnde just chokladen i en presskonferens var givetvis ett knep för att få det att framstå som något obetydligare än så, något som uppenbarligen lyckats...
Jag vet att det var mer än chokladen, därav smileyn. Men jämfört med senare skandaler var det väl inte lika mycket? Björn Rosengren la väl ut nästan samma summa på den famösa porrklubbskvällen? Belöningen blev en ministerportfölj...

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 7 december 2004, 13:46

Gutekrigaren skrev:Men jämfört med senare skandaler var det väl inte lika mycket? Björn Rosengren la väl ut nästan samma summa på den famösa porrklubbskvällen?
Femti papp är väl ungefär lagom för en kväll där, vill jag minnas... Eller minns inte alls, vid närmare eftertanke.

(Nu är den här tråden som gjord för att slinka iväg och handla om fel grejor, innan jag bidrar till förvirringen så vill jag bara nämna något jag hört: När Apotekets dåvarande VD avgick fick han en fallskärm på 90 miljoner, vilket var mycket pengar på den tiden. I blåsvädret efteråt anlitade han folk som letade reda på någon politiker som gjort något som kunde dra uppmärksamheten från honom, och det var då man hittade Monas kontokortsräkningar, och i det perspektivet ter det sig faktiskt som en skitsak. Sant eller inte? Vet ej.)

Användarvisningsbild
affe
Medlem

Inlägg av affe » 7 december 2004, 13:47

tyskaorden skrev: Riktigt långt tillbaka (1930-talet) har vi ju statsminister Carl Gustaf Ekman. Han var ledare för frisinnade folkpartiet och statsminister i två omgångar 1. 7 juni 1926 till 2 dec. 1928 och 2. 7 juni 1930 till 6 augusti 1932. Ekman tvingades avgå sedan det uppdagats att han å partiets vägnar mottagit stora penningbelopp från Ivar Kreuger. Ekman förnekade att så var fallet men tvingades att avgå och hans parti sammanslogs drygt två år senare med liberalerna till Folkpartiet. Han avled i Stockholm den 15 juni 1945.

//MK
Mmm, Ekmanaffären är intressant eftersom den knyter än en ännu större "affär", dvs. Kreugeraffären, både den kring Ivar och sedemera den kring Torsten - just Torsten Kreuger affären uppvisar ju en häpnansväckande mängde mer eller mindre korrupta politiker/poliser/jurister/näringlsivsmänniskor, väl värd att titta närmare på för den som gillar riktigt smaskiga konspirationsteorier och vill få in insyn i människors småaktighet...
Sen kan man fråga sig om det verkligen var så att Ekman faktiskt tog emot pengarna eller om det bara var en snygg (elere osnygg) kupp för att bli av med den borgerliga ministären, finns en del indicier som tyder på att det faktiskt kunde vara så att Ekman talade sanning...

/a

Skriv svar