Arbete om vikingar!

Hellberg88
Provmedlem

Arbete om vikingar!

Inlägg av Hellberg88 » 22 november 2004, 11:26

Tjenare tjenare! 8)
Håller på att skriva ett arbete om vikingarnas boende..

Ni verkar veta en hel del om vikingar, och jag undrar om ni skulle kunna hjälpa mig med lite fakta och bra länkar?

Tack på förhand

//Linus 8)

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 22 november 2004, 17:58

B Ambrosiani och H M Martell verkar vara författare att kolla upp.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Särimner
Medlem

Inlägg av Särimner » 24 november 2004, 12:10

Kolla gärna upp utgrävningarna på Fröjel på Gotland också. Kan dessutom rekommendera Fotevikens "vikingaby" där de har byggt hus och liknande. De borde kunna besvara alla dina frågor och om inte så har de garanterat tips på kontakter.

Lycka till med ditt arbete!

apanola
Medlem

Inlägg av apanola » 24 november 2004, 21:15

kan rekomendera "Danmarkshistorien-oldtiden" av Frank Birkebaek
Sesam förlag 1982, kolla in de två banden "Vikingatid", utmärkta texter och ännu bättre illustrationer då det gäller boende.

Du bör kunna beställa dom från ditt lokala bibliotek.

apanola
Medlem

Jag glömde...

Inlägg av apanola » 24 november 2004, 21:29

...lite nyttiga länkar...

http://www.historiska.se/

Dom hjälper dig mer än gärna, slå dom en signal, du kommer inte att bli besviken.

http://www.libris.kb.se/index.jsp

Sökmotor, där kan du säkert hitta relevant literatur

http://www.raa.se/

Riksantikvarieämbetet, slå dom en signal

http://www.hgo.se/nordark/

Kan oxå vara något

Användarvisningsbild
Three towns
Medlem

Inlägg av Three towns » 25 november 2004, 22:03

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 29 november 2004, 17:52

jag vore intresserad mer i detalj av källorna som generöst ges till denna förfragan. ger nagon enda av dem indikation pa att de som bebott bostäderna varit just vikingar?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 29 november 2004, 18:40

Menar du "folk som levde i Skandinavien under vikingatiden" eller "folk som gick ut i viking"?

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 29 november 2004, 19:52

det räcker med 1 enda person som dokumenterat varit viking.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 30 november 2004, 13:36

Inga sadana källor dök upp.

jag vill gärna aktualisera min tidigare standpunkt, att det för folkbildningen, respekten för vad historia är, försök till att halla en bra niva pa skalman mm, vore bra att särkilja vikingar och nordbor, och när det handlar om nordbor som inte varit vikingar (99%) man da skriver nordbor, och inte vikingar.

Detta gäller i synnerhet alla de som under inga förhallanden har varit vikingar, text vikingaväktare, kvinnliga bönder boende i skandinavien, manliga bönder boende i skandinavien som aldrig for ut pa viking, präster, munkar, husabymän, och deltagare i den kungliga ledungen, lagmän, tingsmän, och andra som sannolikt skulle bli djupt bedrövade om de fick veta att de idag kallas vikingar för att det later lite tuffare liksom.

Det kan inte vara rätt att kalla 99% av nagra som inte var vikingar för viking som möjligen 1% av befolkningen kan ha varit.

Motiveringen att forstätta detta felaktiga namnskick med att det är sa allmänt utbrett är inte ett godtagbart skäl, av samma anldening som att detta inte vore korrekt att kalla alla tyskar nazister, även om detta skulle ha varit ett utbrett namn pa tyskar av ett flertal människor.

Ett fel kan aldrig bli rätt bara för att det understödjs av ett flertal personer. En upprepad lögn, är ingenting annat än en upprepad lögn, den blir aldrig sanning bara för att den upprepas dagligen av ett flertal.

apanola
Medlem

Inlägg av apanola » 3 december 2004, 14:12

Postar länken om den sk garnisonen i Birka http://www.raa.se/birka/utgravning.asp

vad som framkommit vid grävningarna är mycket spännande. Det verkar som om Birka har haft en stående styrka med tungt beväpnade krigare, man har bla hittat järnlameller till harnesk.
Man får anta att gruppen med krigare nog kan betraktas som elitsoldater och handplockade till uppgiften att ingå i försvarstyrkan.
Och som sådana så får man förmoda att dom hade erfarenhet av krigståg inom och utom norden.

Kan också nämna att den stora hallen som krigarna hade brunnit ner och att arkeologerna hittat ett flertal pilspetsar som pekat in mot hallen.

Jag vill tolka det hela som en boplats för vikingar.

Sen är det en tolkningsfråga hur man ser på alla vapengravar från vikingatid är gravar från män som farit i viking eller inte.
En snabb titt i Holger Arbmans Birka I ,Die gräber fr 1930 visar att gravmaterial med svärd, spjut osv är vanligt förekommade.

apanola
Medlem

Inlägg av apanola » 3 december 2004, 14:27

Dan Koehl skrev: Detta gäller i synnerhet alla de som under inga förhallanden har varit vikingar, text vikingaväktare, kvinnliga bönder boende i skandinavien, manliga bönder boende i skandinavien som aldrig for ut pa viking, präster, munkar, husabymän, och deltagare i den kungliga ledungen, lagmän, tingsmän, och andra som sannolikt skulle bli djupt bedrövade om de fick veta att de idag kallas vikingar för att det later lite tuffare liksom..
Jag tror att det är ganska svårt att idag säga att den eller den "yrkesgruppen" inte varit i viking, visst, munkar går naturligtvis bort, men man ska nog inte dra för stora slutsatser om vilka som går ut i krig eller inte.
Sen kan vi inte veta om några som levde under yngre järnålder skulle ha blivit bedrövade att kallas för vikingar

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 3 december 2004, 16:16

apanola skrev:
Dan Koehl skrev:

Detta gäller i synnerhet alla de som under inga förhallanden har varit vikingar, text vikingaväktare, kvinnliga bönder boende i skandinavien, manliga bönder boende i skandinavien som aldrig for ut pa viking, präster, munkar, husabymän, och deltagare i den kungliga ledungen, lagmän, tingsmän, och andra som sannolikt skulle bli djupt bedrövade om de fick veta att de idag kallas vikingar för att det later lite tuffare liksom.

.
Jag tror att det är ganska svårt att idag säga att den eller den "yrkesgruppen" inte varit i viking, visst, munkar går naturligtvis bort, men man ska nog inte dra för stora slutsatser om vilka som går ut i krig eller inte.
Sen kan vi inte veta om några som levde under yngre järnålder skulle ha blivit bedrövade att kallas för vikingar
kanske Harald Harfager som med 150 skepp rensade fran vikingar varpa de överlevande utvandrade till island. Tror du att det krig han bekämpade mot vikingar kan kallas att vara viking?

Tror du att de flyende vikingarna kallade honom viking?

vad, och vilka, tror du Apanola, att försvarstyrkan pa Birka var avsedd för?

apanola
Medlem

Inlägg av apanola » 3 december 2004, 16:46

Vi kan omöjligt veta vilka kallade någon för vad, vi kan bara gissa, om dom kallade Harald Hårfager för viking är helt omöjligt att säga.

Styrkan på Birka hade som uppgift, gissar jag, att hävda kungens makt i staden, dom var förmodligen handplockade för uppgiften och då torde dom främsta krigarna varit dom som blev utvalda till uppgiften.
Att dom var stridserfarna är självklart, och vad det gäller förvärvandet av stridserfarenheten så kan man inte utesluta att den kom från vikingatåg.
Visst, en gissning, men inget talar för det motsatta heller för den delen.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 3 december 2004, 20:05

apanola skrev:Vi kan omöjligt veta vilka kallade någon för vad, vi kan bara gissa, om dom kallade Harald Hårfager för viking är helt omöjligt att säga.

Styrkan på Birka hade som uppgift, gissar jag, att hävda kungens makt i staden, dom var förmodligen handplockade för uppgiften och då torde dom främsta krigarna varit dom som blev utvalda till uppgiften.
Att dom var stridserfarna är självklart, och vad det gäller förvärvandet av stridserfarenheten så kan man inte utesluta att den kom från vikingatåg.
Visst, en gissning, men inget talar för det motsatta heller för den delen.
Visst ger dig rätt i att man inte skall bygga vattentäta skott mellan vilka som var i viking och inte. Trots detta hävdar jag bestämt att en soldatstyrka som bebodde den största byggnaden pa Birka, och tom hade skyddande "rustningar" inte bara hävdade kungens makt, jag tror mer att de garanterade viss säkerhet för köpmännen, enligt uppgift manga utländska, och deras varor. Salänge inte kungen kunde garantera denna säkerhet, för köpmännen kom de nog inte dit.

Hotet? Inget annat än potentiella atackerande vikingar, därav kedjor kring hamnen och stende här med platskydd?

Vore lustigt om vakterna mot vikingar skulle ha kallts vikingar?

och inte vakter eller liknande. Oavsett bakgrund.

men som sagt, spekulationer.

Skriv svar