gott, jag som missade det inlägget...Larsson skrev:Jag får väl citera mig själv:
Mvh / Olof LarssonHur som helst så tycker jag att det ser respektingivande och värdigt ut när de sakta makar sig framåt.
Spanska främlingslegionen
- Ghillieman
- Medlem
http://www.lalegion.com handlar om spanska legionen, man skall tydligen vara spansk medborgare eller utlänning med uppehållstillstånd i Spanien, vad det betyder i dessa EU-tider vet jag inte...
FF Legionen marcherar 88 steg/min, inget annat! http://www.info-france-usa.org/atoz/legion/unif.asp
FF Legionen marcherar 88 steg/min, inget annat! http://www.info-france-usa.org/atoz/legion/unif.asp
Spanska Främlingslegionen
Hejsan. Ursäkta att jag lägger mig i diskussionen, men jag var sergant där i början på 1970-talet. Jag är nu 60 år, men jag kan nog stå till tjänst med ytterligare information om ni så önskar. Mvh Hans
spanska legionen
Jag återkommer under helgen med info, just nu är jag på väg bort. På återseende
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Marockanerna hade sina egna enheter de s.k. Fuerzas Regulares och utgjorde inte del av Legionen.Buffeln skrev:Förresten, var det inte väldigt många marockaner som stred i den spanska främlingslegionen under spanska inbördeskriget? Skrev en uppsats om Franco och Spanska inbördeskriget innan påsk och fick för mig det när jag samlade litteratur. Kommer inte ihåg var jag läste det, men jag är ganska säker på att Franco föredrog utländska, helst nordafrikanska, soldater. Framförallt när han "pacifiserade" Asturien efter att ha krossat arbetarupproren där 1934... har för mig att han inte kände att han kunde lita på de spanska värnpliktiga, som rimligtvis inte sett den sortens krigsföring (om man nu kan kalla det det?) förr. Franco fick smeknamnet Slaktaren efter den episoden för övrigt...
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Legionen har de senaste åren varit involverad i flera fredsbevarande uppdrag främst i bosnien och Kosovo. 1992 blidades av personal från legionens fyra regementen Agrupación Tactica "Málaga" för tjänstgöring vid UNPROFOR. Löjtnanten vid Legionen Arturo Muñoz Castellanos var härvid den förste legionären och spanska soldat överhuvudtaget som stupade under en fredbevarande oparation.
1995 bildades Legionsbrigaden "Rey Alfonso XIII" (BRILEG) av 3. och 4. regementena, en artillerigrupp, en sappörenhet, en logistikgrupp och en stabsbandera (Bandera är beteckningen på Legionens bataljoner i stället för det brukliga Batallon). Redan året därefter utgjorde brigaden SPABRI III eller Brigada "Almeria" i SFOR. 1997 sändes ett detachment kallat Grupo Tactico "Serrania de Ronda" till Albanien för en humanitär mission.
1999 Verkade Grupo Tactico "Valenzuela" - organiserad av BRILEG och döpt efter Legionens befälhavare överstelöjtnant Rafael de Valenzuela Urzais stupad i Marocko 5 juni 1923 - vid KFOR i Kosovo. Enheter har också varit baserade i Macedonien.
1995 bildades Legionsbrigaden "Rey Alfonso XIII" (BRILEG) av 3. och 4. regementena, en artillerigrupp, en sappörenhet, en logistikgrupp och en stabsbandera (Bandera är beteckningen på Legionens bataljoner i stället för det brukliga Batallon). Redan året därefter utgjorde brigaden SPABRI III eller Brigada "Almeria" i SFOR. 1997 sändes ett detachment kallat Grupo Tactico "Serrania de Ronda" till Albanien för en humanitär mission.
1999 Verkade Grupo Tactico "Valenzuela" - organiserad av BRILEG och döpt efter Legionens befälhavare överstelöjtnant Rafael de Valenzuela Urzais stupad i Marocko 5 juni 1923 - vid KFOR i Kosovo. Enheter har också varit baserade i Macedonien.