Rasism/antisemitism

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Bobbo
Ny medlem

Rasism/antisemitism

Inlägg av Bobbo » 1 december 2004, 17:40

Tjena!

Vi ska skriva en uppsats i skolan och ämnet är rasism/antisemetism
Min fråga är om någon har en händelse, vändpunkt eller liknande som är intressant som man kan skriva om. Koncentrationslägrerna behöver ni inte tipsa om.

Tack
Bobbo

Användarvisningsbild
Fiskebat
Medlem

Inlägg av Fiskebat » 1 december 2004, 18:51

Hur uppstod antisemitismen egentligen?
Har de me jeusu/judas att göra eller med semiternas "isolering" liknande zigenarnas?

/Max

Calypze
Medlem

Inlägg av Calypze » 1 december 2004, 19:25

Lite OT, men en sak jag har tänkt på är att det är konstigt att kalla t.ex Hamas för anti-semiter då araber är ett semitiskt folk. :?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 1 december 2004, 19:34

Judestjärnan; att tvinga judar att bära en särskild, väl synlig symbol är en idé som är äldre än tredje riket. Minns inte när det lär ha gjorts första gången men det var tidigare än 1900-talet.

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 1 december 2004, 20:03

Judendomen och kristendomen var rivaliserande religioner tiden innan kristendomen blev statsreligion i romarriket. Efter att detta skedde började kristna ledare använda statsapparaten till att klämma åt sina judiska fiender. Således skapades med tiden ghettona och andra antisemitiska lagar som hindrade judar från att integrera sig med resten av samhället.
Pga av att kristna var förbjudna av kyrkan att ägna sig åt penningautlåning under medeltiden blev en del judar rika (några av dem extremt) på bankverksamhet. Detta spädde på antisemitismen ytterligare eftersom de hatade judarna nu fick ökad ekonomisk makt att värja sig med och eftersom penningutlånare inte är så populära bland sina kunder när det är dags att betala tillbaka; kombinerat med det faktum att alla penningutlånare under en viss tid var judar gav det oss nidbilden av den girige juden. Det kan tänkas att en och annan progrom anstiftas av mäktiga men skuldsatta män som ville se sina skulder "gå upp i rök" så att säga.
En annan faktor i antisemitismens uppkomst var att judarna har en självständig tanketradition, eget språk osv., vilket nog var förhatligt för den despot som vill kontrollera allt och alla.
I det spåret kan man nämna att en del judar såg kommunismen med dess löfte om att med tiden upplösa alla religiösa institutioner och barriärer mellan folk som en lösning som därigenom skulle göra slut på antisemitismen. Detta ledde naturligtvis till ilska bland konsverativa och religiösa krafter och la till nidbilden av den girige kapitalistjuden, nidbilden av juden som den amoraliske kommunistrevolutionären.

..har jag för mig.

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 1 december 2004, 20:05

En viktig vändpunkt i antisemitismens/rasismens historia är när även judar och muslimer som konverterat till kristendomen fördrivas från Spanien på 1500-talet. Man kan säga att det är då det övergår ifrån religiösa förföljelser till rasistiska förföljelser.

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 1 december 2004, 20:06

Hexmaster skrev:Judestjärnan; att tvinga judar att bära en särskild, väl synlig symbol är en idé som är äldre än tredje riket. Minns inte när det lär ha gjorts första gången men det var tidigare än 1900-talet.
Medeltiden enl. wikipedia:
The Fourth Lateran Council in 1215 was the first to proclaim the requirement for Jews to wear something that distinguished them as Jews. It could be a colored piece of cloth in the shape of a star or circle or square, a hat, or a robe. This practice has its origins in the Islamic world where it was common for various religions to wear badges of faith. In many localities, members of the medieval society wore badges to distinguish their social status. Some badges (such as guild members) were prestigious, while others ostracized outcasts such as lepers, reformed heretics and prostitutes. Jews sought to evade the badges by paying what amounted to bribes in the form of temporary "exemptions" to kings, which were revoked and re-paid for whenever the king needed to raise funds.
http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-semitism#Badges

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 1 december 2004, 20:12

LasseMaja skrev:En viktig vändpunkt i antisemitismens/rasismens historia är när även judar och muslimer som konverterat till kristendomen fördrivas från Spanien på 1500-talet. Man kan säga att det är då det övergår ifrån religiösa förföljelser till rasistiska förföljelser.
En till grej man kan nämna är att fram till Andra världskrigets slut var antisemitismen riktad både mot judar och muslimer; de sågs båda som onda orientaler, samma sorts karikatyrer med stora näsor ritades av dem i västerländsk press osv. "Semit" betecknar ju en person från Mellanöstern.

Användarvisningsbild
Zero
Medlem

Inlägg av Zero » 1 december 2004, 20:18

Calypze skrev:Lite OT, men en sak jag har tänkt på är att det är konstigt att kalla t.ex Hamas för anti-semiter då araber är ett semitiskt folk. :?
Antisemitism är en term som avser judehat specifikt och inte att man hatar alla semititer. Dessutom avser benämningen "semit" en språkgrupp och inte en ras eller ett folk. Därför ligger det inget märkligt i att kalla Hamas för antisemiter.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 1 december 2004, 20:22

Solitaire skrev:En till grej man kan nämna är att fram till Andra världskrigets slut var antisemitismen riktad både mot judar och muslimer; de sågs båda som onda orientaler, samma sorts karikatyrer med stora näsor ritades av dem i västerländsk press osv. "Semit" betecknar ju en person från Mellanöstern.
Nu blandar du ihop ordet muslim med arab. Gör inte det ty det är inte samma sak.

Dessutom tror jag knappast att man kan hävda att antisemitismen i Tyskland under Tredje riket riktades både mot judar och muslimer (eller araber för den delen). Det stämmer inte.

mvh/ Daniel

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 1 december 2004, 21:05

D. Löwenhamn skrev:
Solitaire skrev:En till grej man kan nämna är att fram till Andra världskrigets slut var antisemitismen riktad både mot judar och muslimer; de sågs båda som onda orientaler, samma sorts karikatyrer med stora näsor ritades av dem i västerländsk press osv. "Semit" betecknar ju en person från Mellanöstern.
Nu blandar du ihop ordet muslim med arab. Gör inte det ty det är inte samma sak.

Dessutom tror jag knappast att man kan hävda att antisemitismen i Tyskland under Tredje riket riktades både mot judar och muslimer (eller araber för den delen). Det stämmer inte.

mvh/ Daniel
Rätt så, araber ska det vara, inte muslimer. Med tanke på hur lite araber det fanns i västvärlden drabbade detta mest judarna. Det är sant att den extrema antisemitismen i Tyskland på 30- och 40-talet främst var inriktad mot judar, men Tyskland hade heller inga kolonier osv i Mellanöstern så de hade ingen orsak till konflikt med araber heller.
Men i t ex Frankrike, som vid tiden för befrielsen från tyskarna massakerade tusentals algerier så är situationen annorlunda. En bred tankeströmning så som antisemitismen ser inte likadan ut överallt.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 1 december 2004, 23:22

Solitaire skrev:Men i t ex Frankrike, som vid tiden för befrielsen från tyskarna massakerade tusentals algerier så är situationen annorlunda. En bred tankeströmning så som antisemitismen ser inte likadan ut överallt.
Jag antar att du refererar till det algeriska upproret vid Setif. Vad har du för källa till att det franska nedbrytandet av upproret hade anti-semitiska förtecken?

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 1 december 2004, 23:35

borde inte det mer handla om Frankrikes fåfänga idé att krampaktigt hålla kvar sina kolonier, de visade samma beteende i indokina, som är tämligen tomt på semiter.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 2 december 2004, 01:53

Solitaire skrev:
D. Löwenhamn skrev:

mvh/ Daniel
Rätt så, araber ska det vara, inte muslimer. Med tanke på hur lite araber det fanns i västvärlden drabbade detta mest judarna. Det är sant att den extrema antisemitismen i Tyskland på 30- och 40-talet främst var inriktad mot judar, men Tyskland hade heller inga kolonier osv i Mellanöstern så de hade ingen orsak till konflikt med araber heller.
Men i t ex Frankrike, som vid tiden för befrielsen från tyskarna massakerade tusentals algerier så är situationen annorlunda. En bred tankeströmning så som antisemitismen ser inte likadan ut överallt.
Rätt, och fel ack så fel.

Du förutsätter i din kommentar att antisemitismen (och judehatet) skulle på något sätt vara förenat med de tyska kolonierna, eftersom annars skulle också araberna vara med? NÄH, antisemitism är en efterkrigsvariant som generaliseraar och skrapar över själva kärnan i motståndet - judehatet. Och för att vara ärlig fanns det en viss orsak till misstänksamheten eftersom det finns få samfund i Europa som är så tätt sammansvetsade och dessutom så högt utbildade som judarna.

Inte undra på att de genom historien blivit slagpåse för allmänt hat, speciellt som Kyrkan kunna måna på saken i och med att det, de facto, var judar som beordrade Jesus avrättning.... att det sedan inte blivit mycket kristendom utan just den avrättningen är väl en bit av logik som gått de flesta kristna förbi men, hey, irrationellt argumenterande i Kristenhetens sak är väl inget nytt under solen.

För att ytterligare skyla på debatten, kan man säga att det fortfarande är skillnad på judar och Judar...de är inte själva guds godaste folk om man säger så. Läs Wladyslaw Szpilmans "Pianisten", eller se filmen. Vad jag slogs av var att, trots allt armod och hot mot själva livet, var så många
besatta av sin status och materiella tillvaro. Och jag har kompisar som ferieknäcker som biträden på judiska ålderdomshem (med överlevande från lägrena) och de säger att det är precis likadant nu. Har du fin titel eller egenom är du Någon - annars inte. Det är väl iofs. en central del i den judiska filosofin att man ska gå ut i världen och berika den, men det är fel att se det som nåt slags "Humanism" i miniformat.

Ooops, lite offtopic, men vad jag menade var att judarna "i allmänhet" i västeuropa var en ganska välbärgad grupp, och dessutom sluten på kuppen. Inte undra på att hatet för "folkets armod" vreds mot de som inte kunde försvara sig - med mycket tillgångar och klara grupp-gränser - Judarna. Inte för att förringa deras lidande, men det är ju inte en slump att nazisterna även specifikt utmålade frimurare som "statens fiender" eftesom även de hade ett sekteristiskt samfund likt Judarna.

I sammanfattning: NEJ, det handlar inte om ursprung det handlar om tydligt urskiljbara grupper som kan göras till syndabockar för allmänhetens lidande. Tänk på det även idag, för det är fortfarande aktuellt även om det kanske inte handlar om just Judar.

edit: läste just igenom min post och jag borde lära mig att inte posta kl 02:00 efter en kväll på krogen. men själva poängen håller jag kvar vid även om den är lite lösryckt. Läs första och sista stycket för att få ett vettigt svar till föregående post. Resten är mina egna osammanhängande påståenden..

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 2 december 2004, 09:19

Med antisemitism brukar man i allmänhet mena förakt mot judar, förakt mot andra semiter brukar inte gå under den beteckningen, där brukar man använda termen rasism.

Skriv svar