Tysklands östgräns
Tysklands östgräns
Jag läste någonstans att Västmakterna och CCCP hade kommit överens då man delade Tyskland att lösningen endast var temporär, odh att då man enade öst- och västtyskland igen så skulle Tyskland återfå Pommern och Schlesien som nu ligger i Polen.
Det lär till och med ha stått i den västtyska grundlagen att om (eller snarare när) västtyskland skulle enas med östtyskland så skulle man också kräva de polska områdena tillbaka, så man tvingades av USA och Ryssland att stryka den paragrafen i grundlagen då Tyskland enades 1989.
Har ett svagt minne av att jag har hört att det var Willy Brandt som släppte kravet på att återfå Pommer och Schlesien och accepterade Oder-Neisse linjen. Kan någon ge mig mer info eller bekräfta uppgifterna?
Det lär till och med ha stått i den västtyska grundlagen att om (eller snarare när) västtyskland skulle enas med östtyskland så skulle man också kräva de polska områdena tillbaka, så man tvingades av USA och Ryssland att stryka den paragrafen i grundlagen då Tyskland enades 1989.
Har ett svagt minne av att jag har hört att det var Willy Brandt som släppte kravet på att återfå Pommer och Schlesien och accepterade Oder-Neisse linjen. Kan någon ge mig mer info eller bekräfta uppgifterna?
-
Gutekrigaren
- Medlem
Fast östtyskarna själva accepterade aldrig namnet Östtyskland. DDR (Deutsche Demokratische Republik) var det enda namn som tolererades, och mitt intryck är att även "mannen på gatan" ogärna använde begreppet Östtyskland. I Förbundsrepubliken sade man länge Sowjetische Besatzungszone - Östtyskland låg ju (före Brandt) i Polen och Sovjet. På kartor fram till 1970-talet kan man läsa Zur Zeit unter polnische (resp Sowjetische) Verwaltung, sv "för närvarande under polsk förvaltning" på de områden som efter Andra världskriget införlivades med Polen och Sovjetunionen.
/ Probstner
/ Probstner
-
Gutekrigaren
- Medlem
"Fast östtyskarna själva accepterade aldrig namnet Östtyskland. DDR (Deutsche Demokratische Republik) var det enda namn som tolererades, och mitt intryck är att även "mannen på gatan" ogärna använde begreppet Östtyskland. I Förbundsrepubliken sade man länge Sowjetische Besatzungszone"
För att kommentera detta var ju det ett uttalat mål av ryssarna tt utplåna den tyska kulturen. Därför uppmuntrades inte användadet av ordet "Deutschland" eller "Deutsch" över huvud taget, det var därför som man använde bokstavsförkortningen DDR istället för att någonsin uttala orden "Tyskland" eller "tysk". Östtyskarna skulle betrakta sig som tysktalande ryssar, enligt Kreml.
För att kommentera detta var ju det ett uttalat mål av ryssarna tt utplåna den tyska kulturen. Därför uppmuntrades inte användadet av ordet "Deutschland" eller "Deutsch" över huvud taget, det var därför som man använde bokstavsförkortningen DDR istället för att någonsin uttala orden "Tyskland" eller "tysk". Östtyskarna skulle betrakta sig som tysktalande ryssar, enligt Kreml.
Det där har jag aldrig hört talas om förut. Mitt intryck är snarare att man i DDR var mån om att se sig som det humanistiska (och så småningom antinazistiska) Tysklands sanna arvtagare. En lite lustig bieffekt av det i DDR bevarades fler gamla symboler för det historiskt tyska än i Förbundsrepubliken. Till exempel att järnvägarna behöll namnet Deutsche Reichsbahn eller att uniformen i DDR:s Volksarmee i allt väsentligt var en vidareutveckling av gamla preussiska traditioner (hjälmen, kragspeglarna etc - rena rama Wehrmacht m 44). Och det mässingskapell iförda pickelhuvor som spelade Fehrbelliner Reitermarsch utanför en ölstuga i närheten av Alexanderplatz i mitten av 80-talet hade varit svårare att tänka sig i Förbundsrepubliken.Hogland skrev:För att kommentera detta var ju det ett uttalat mål av ryssarna tt utplåna den tyska kulturen.
/ Probstner
Det kanske tidvis har funnits sådana tankar också, men det var ju främst tyskarna i väst som utsattes för omskolning - till medborgare i en demokratisk rättsstat. I öst var det nog mer angeläget att framhålla valda ("snälla") delar ur den tyska historien och konstruera en känsla av kontinuitet. Det verkliga, goda Tyskland som kulminerar i DDR.Hogland skrev:Intressant!
Annars har mer mitt intryck varit att "tyskheten" skulle tvätas bort och tyskarna skulle omskolas.
- Mathias Forsberg
- Medlem
Oder-Neisselinjen reglerades slutligen i 2+4-avtalet 1990, där DDR/BRD och de fyra ockupationsmakterna enades om vissa förutsättningar för ett enat Tyskland. Bl a fick Tyskland inte ha kärnvapen och man blev tvungen att erkänna Oder-Neisselinjen. Man hade indirekt erkänt denna redan 1975 genom Helsingforsdeklarationens princip om Europas okränkbara gränser sedan 1945.
Jag är osäker på om Willy Brandts närmande mot DDR och övriga östblocket även innebar ett reviderande av de tyska territoriella kraven. I princip gjorde BRD anspråk på 1939 års gränser. En av anledningarna till att bl a Mitterand ansträngde sig så för att bevara DDR var just att man befarade en "snöbollseffekt" och åter ett starkt Tyskland och ett Östeuropa med de gamla 1930-talskraven åter blommandes till ytan (likt fd Jugoslavien)
/Forsberg
Jag är osäker på om Willy Brandts närmande mot DDR och övriga östblocket även innebar ett reviderande av de tyska territoriella kraven. I princip gjorde BRD anspråk på 1939 års gränser. En av anledningarna till att bl a Mitterand ansträngde sig så för att bevara DDR var just att man befarade en "snöbollseffekt" och åter ett starkt Tyskland och ett Östeuropa med de gamla 1930-talskraven åter blommandes till ytan (likt fd Jugoslavien)
/Forsberg
En sak som jag funderat på lite utanför ämnet men ändå är att nu är ju både Polen och Tjeckien med i EU.
Då är det väll i princip möjligt för Tyskar att flytta (återvända) till de gamla Tyska områdena i dessa länder. Främst gäller det väll gamla Tyskar som som barn flydde???
Finns det då en möjlighet/risk att områdena ånyo blir (i alla fall delvis) Tyskspråkiga igen?
Diskuteras detta i de berörda länderna ?
Hasseman
Då är det väll i princip möjligt för Tyskar att flytta (återvända) till de gamla Tyska områdena i dessa länder. Främst gäller det väll gamla Tyskar som som barn flydde???
Finns det då en möjlighet/risk att områdena ånyo blir (i alla fall delvis) Tyskspråkiga igen?
Diskuteras detta i de berörda länderna ?
Hasseman
Det pratas rätt mycket om det som Hasseman nämner. Huvudfrågan är naturligtvis den lagliga rätten till konfiskerad egendom, och den frågan diskuteras ganska ingående i andra trådar. Men oavsett hur det går med det så finns det naturligtvis en och annan ättling till fördrivna som köper hus i släktens gamla hemby (det gick inte före EU-inträdet). Min gissning är att tyska språkets ställning kan komma att stärkas i f a Polen, eftersom det i landet finns en ganska talrik tvåspråkig befolkning, vilket är en av orsakerna till att olika polska folkräkningar ger så olika siffror med avseende på etnisk tillhörighet. Flest personer som behärskar tyska i Polen bor i Oberschlesien (runt Katowice), alltså utanför Tyskland enligt 1937 års gräns. Det är väl i den trakten man kan tänka sig att det med tiden blir vanligare att tyska språket kommer ut ur garderoben.
/ Probstner
/ Probstner
- Mathias Forsberg
- Medlem