Folket utan land, men med eget fotbollslag.
- Johan Elisson
- Medlem
För att klargöra min ståndpunkt för de som inte riktigt förstått:
Det jag vänder mig emot är SvFF:s och medias agerande. Inte bara rörande Assyriska utan det mesta som hänt under och efter säsongen. Fotbollen håller på att urarta. Media kallade det fotbollens död när det var bråkigt på norra stå i derbyt AIK-Bajen. Jag skulle påstå att det är fotbollens död när SvFF avgör Allsvenskan en vecka efter att den sista matchen spelats och när fredliga supportrar får stryk av hormonstinna ordningsvakter anställda av fotbollsklubbarna.
/Johan
Det jag vänder mig emot är SvFF:s och medias agerande. Inte bara rörande Assyriska utan det mesta som hänt under och efter säsongen. Fotbollen håller på att urarta. Media kallade det fotbollens död när det var bråkigt på norra stå i derbyt AIK-Bajen. Jag skulle påstå att det är fotbollens död när SvFF avgör Allsvenskan en vecka efter att den sista matchen spelats och när fredliga supportrar får stryk av hormonstinna ordningsvakter anställda av fotbollsklubbarna.
/Johan
-
Christer Samuelsson
- Medlem
SvFF är ståndet ur svenska demokratiska traditioner och har sina regler och för all del även hormonstinna ordningsvakter. Emedan vi alla får de ledare vi förtjänar, så är det upp till dej att att söka jobba i Sv FF och ställa saker och ting till rätta. Annars får man faktiskt finna sig i sakernas tillstånd.Johan Elisson skrev:För att klargöra min ståndpunkt för de som inte riktigt förstått:
/Johan
Jag trodde detta forum var något mera förståndigt och moget och kunde diskutera denna sak i ett perspektiv som är befriat från fåniga hulliganåsikter.
Det är fullt möjligt att Assyriska i diverse cup spel kan möta t.e.x. Galatasarya (stavningen) och i Turkiet är varje Assyrier att betrakta som en terrorist. Vad blir det av det???
Jag älskar fotboll, även om jag en gång, inte var en superbra fotbollsspelare, så är det en företeelse som står mej nära. För mej känns det tungt.
Det är faktiskt en realitet och gud bevare oss, om det skall föreställa vara ett vittnesmål över att idrotten förenar.
Mitt första inlägg var inte riktat mot något eller för någonting i fotbollsvärlden, inte under några som helst omständigheter. Svenska fotbollsförbundet bestämmer, vare sig du tycker om det eller inte. Jag för min del hoppas bara, att inte fotbollen skall stå för en tragisk historisk svensk händelse. Det är ju historia vi diskuterar här.
Hälsningar
Christer Samuelsson.
- Johan Elisson
- Medlem
- Johan Elisson
- Medlem
Svårt med tanke på att jag stödjer dem så fort jag går på en IFK-match.jj skrev:Klart du kan bojkotta SvFF. Låt bli att gå på deras matcher, eller köp lanslagströjor o. dyl.
Jaja, det har ju egentligen inte något med tråden att göra, så tillbaka till huvudämnet.
/Johan
-
Christer Samuelsson
- Medlem
OK Marcus rent generellt så diskuterar inte jag historia här, utan framtiden, vilket ju är en helt annan sak. Jag ångrar nu att jag tog upp saken, men jag är så fascinerad av det hela, att jag är förblindad och det är olyckligt.Marcus Wendel skrev:Om inte denna tråd ska låsas så förväntar jag mig se att diskussionerna i fortsättningen håller en historisk inriktning, inte en politisk/sportslig.
/Marcus
Man får väl anse att det är tämligen omöjligt att diskutera historia när man i själva verket diskuterar framtiden.
Hälsningar
Christer Samuelsson.
- Andreas #1
- Medlem
-
Christer Samuelsson
- Medlem
Uppenbarligen har man kokat en ganska rejäl soppa. På ena sidan måste man visa trovärdighet när det gäller kraven på ekonomi för att få elitlicens. Men så är det tydligen diskutabelt om ÖSK:s ekonomi verkligen är så dålig att de skall flyttas ned. Och om man räddar ÖSK så är det svårt att säga nej till Assyriska sedan de en gång flyttats upp.
Enligt en del blänkare i pressen verkar det som om man inom förbundet i så fall överväger att flytta upp ytterligare ett lag så att man får 16 lag i allsvenskan........................
Enligt en del blänkare i pressen verkar det som om man inom förbundet i så fall överväger att flytta upp ytterligare ett lag så att man får 16 lag i allsvenskan........................
Deras hetaste derby är mot syrianer. Ett derby som ofta slutat med bråk, så skillnade är nog mer än nostalgisk.Orlando skrev:Den korrekta benämningen på folket är "Syrianer", "Assyrier" är en mer nostalgisk benämning.
Frågan man dom själva kan vissa hävda att det finns både Syrianer och Assyrier. Det finns dock ingen direkt skillnad utan det beror ofta på i vilken nation eller by de eller deras föräldrar bodde i innan dom flyttade till Sverige.
Kuriosa: En klassiker är att vissa hävdar att det lättaste sättet att skilja en syrian från en assyrier är genom att syrianen har en större näsa.
De Syrianer som bor i Sverige kommer ofta från länder som Turkiet, Syrien, Libanon och är ortodox kristna.
Större delen av Syrianerna i Sverige består av andra generationens invandrare dvs. de räknas inte som invandrare i statistiken.
Johan Elisson: Det är synd att du mår så dåligt av det mångkulturella Sverige.
Sedan tillkommer att Väsby köpte in sig i eliten. Inte så konstigt kanske då man beaktar alla deras kval. Och innefolket - antagligen en mer homogen folkgrupp än assyrier och syrianer - kom ju inte till Cafe Operas matcher... Sedan att svensk elitfotboll börjar likna italiensk dito är ju inte direkt positivt.
Vidare så jag hålla med föregående talares (skrivares?) inlägg om vissa problem med media och politikers inställning till invandrare och fotboll. Bara för att en kille som lirar boll har svart hår och inte i första hand är långdistanslöpare så skrivs det käckt och glatt om 'osvensk spelstil'. Det hela blir lite fånigt då man utgår från personens rötter när man bedömer deras förmåga och karaktär som fotbollspelare. Även om en fördom är nåt positivt så är det fortfarande en fördom.
Vidare så jag hålla med föregående talares (skrivares?) inlägg om vissa problem med media och politikers inställning till invandrare och fotboll. Bara för att en kille som lirar boll har svart hår och inte i första hand är långdistanslöpare så skrivs det käckt och glatt om 'osvensk spelstil'. Det hela blir lite fånigt då man utgår från personens rötter när man bedömer deras förmåga och karaktär som fotbollspelare. Även om en fördom är nåt positivt så är det fortfarande en fördom.