Folket utan land, men med eget fotbollslag.

Christer Samuelsson
Medlem

Folket utan land, men med eget fotbollslag.

Inlägg av Christer Samuelsson » 8 november 2004, 22:38

Assyriska fotbollsklubben kommer nästa år att spela i allsvenskan. För våra assyriska svenskar måste det vara symboliskt tungt. Jag undrar om t.ex. turkiska lag spelar mot fotbollslaget från Södertälje.

I en allt mer globaliserad värld, blir det utomordentligt intrssant.
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 8 november 2004, 22:59

Ska bli intressant, de verkar spela en positiv fotboll. Hoppas de får ordning på allt runt klubben, de verkar ha en del problem med fans och annat.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 8 november 2004, 23:03

Misstänker att det kommer att lallas så mycket med Assyriska föreningen i pressen att jag kommer behöva spy. Mona Sahlin kommer att prata om det mångkulturella Sverige där även invandrarfotbollslag har en plats i den högsta serien, Lagrell har väl officiellt gått ut med att Assyriska vore en "färgklick" i Allsvenskan och frågan är om SvFF verkligen underkänt ÖSK:s ekonomiska situation om det vore så att Friska Viljor eller IK Brage hade varit nästa lag på tur... Frågan är vad som kommer hända när spelarna i Assyriska blir mordhotade och utsatta för brandattentat om och om igen, kommer man gulla lika mycket då?

Saxat ur en av flera gull-artiklar:
Tifobanderollen rullas ut, spelarna trampar ut och tusentals fans vrålar.
– Jag tog med en stor bomb. En sådan fyrverkeripjäs och gav till dem. Jag gick bara in med den. Det var ingen som frågade. Här behöver de inte det, säger Josef.
– Det är inte som en Djurgårdsmatch, säger Jacob.

[...]

Matchen börjar och stämningen är hög. ”Heja, heja AFF”, skanderas på läktaren innan de fortsätter med: ”Hata, hata, hata Göteborg”.

[...]

Det finns en hel del svenskar på läktaren, men de flesta är assyrier.
Det märks.
Som när hela läktaren skriker: ”Nakuo, nakuo Örgryte”. Assyriska som ordagrannt betyder: ”Knulla, knulla Örgryte”.
– Men vi tänker på dem. Vi sjunger så de inte förstår och kan ta illa vid. Men det har inte riktigt så kraftig betydelse på assyriska heller, säger Josef.
Källa: Aftonbladet

Hade det överhuvudtaget varit möjligt att skriva en sån här artikel om något annat lag? Vilket ramaskri det hade blivit! Missförstå mig inte, jag har inget emot Assyriska som klubb, eller invandrare för den delen heller, men jag misstänker att Assyriska aldrig kommer att passa in i Allsvenskan. Jag hoppas att jag har fel.

/Johan

Christer Samuelsson
Medlem

Inlägg av Christer Samuelsson » 8 november 2004, 23:38

Johan Elisson skrev:Misstänker att det kommer att lallas så mycket med Assyriska föreningen i pressen att jag kommer behöva spy. Mona Sahlin kommer att prata om det mångkulturella Sverige där även invandrarfotbollslag har en plats i den högsta serien, Lagrell har väl officiellt gått ut med att Assyriska vore en "färgklick" i Allsvenskan och frågan är om SvFF verkligen underkänt ÖSK:s ekonomiska situation om det vore så att Friska Viljor eller IK Brage hade varit nästa lag på tur... Frågan är vad som kommer hända när spelarna i Assyriska blir mordhotade och utsatta för brandattentat om och om igen, kommer man gulla lika mycket då?

Saxat ur en av flera gull-artiklar:
Tifobanderollen rullas ut, spelarna trampar ut och tusentals fans vrålar.
– Jag tog med en stor bomb. En sådan fyrverkeripjäs och gav till dem. Jag gick bara in med den. Det var ingen som frågade. Här behöver de inte det, säger Josef.
– Det är inte som en Djurgårdsmatch, säger Jacob.

[...]

Matchen börjar och stämningen är hög. ”Heja, heja AFF”, skanderas på läktaren innan de fortsätter med: ”Hata, hata, hata Göteborg”.

[...]

Det märks.
Som när hela läktaren skriker: ”Nakuo, nakuo Örgryte”. Assyriska som ordagrannt betyder: ”Knulla, knulla Örgryte”.
– Men vi tänker på dem. Vi sjunger så de inte förstår och kan ta illa vid. Men det har inte riktigt så kraftig betydelse på assyriska heller, säger Josef.
Källa: Aftonbladet

Hade det överhuvudtaget varit möjligt att skriva en sån här artikel om något annat lag? Vilket ramaskri det hade blivit! Missförstå mig inte, jag har inget emot Assyriska som klubb, eller invandrare för den delen heller, men jag misstänker att Assyriska aldrig kommer att passa in i Allsvenskan. Jag hoppas att jag har fel.

/Johan
Visst kan man se det så, om man nu bara bortser från vad olika fans skränar om på läktarna.
Annars är det är m.a.o. politiskt korrekt att Assyriska skall spela i Allsvenskan. Det torde dock finnas fler bottnar i detta.
Hälsningar
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 9 november 2004, 02:30

Det märks.
Så när hejarklacken sjunger och skriker något på assyriska så ska man utgå från att...? :?

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Orlando
Medlem

Inlägg av Orlando » 9 november 2004, 08:49

Den korrekta benämningen på folket är "Syrianer", "Assyrier" är en mer nostalgisk benämning.

Frågan man dom själva kan vissa hävda att det finns både Syrianer och Assyrier. Det finns dock ingen direkt skillnad utan det beror ofta på i vilken nation eller by de eller deras föräldrar bodde i innan dom flyttade till Sverige.

Kuriosa: En klassiker är att vissa hävdar att det lättaste sättet att skilja en syrian från en assyrier är genom att syrianen har en större näsa.

De Syrianer som bor i Sverige kommer ofta från länder som Turkiet, Syrien, Libanon och är ortodox kristna.

Större delen av Syrianerna i Sverige består av andra generationens invandrare dvs. de räknas inte som invandrare i statistiken.

Johan Elisson: Det är synd att du mår så dåligt av det mångkulturella Sverige.

Användarvisningsbild
Zero
Medlem

Inlägg av Zero » 9 november 2004, 09:48

Orlando skrev:Den korrekta benämningen på folket är "Syrianer", "Assyrier" är en mer nostalgisk benämning.

Frågan man dom själva kan vissa hävda att det finns både Syrianer och Assyrier. Det finns dock ingen direkt skillnad utan det beror ofta på i vilken nation eller by de eller deras föräldrar bodde i innan dom flyttade till Sverige.

Kuriosa: En klassiker är att vissa hävdar att det lättaste sättet att skilja en syrian från en assyrier är genom att syrianen har en större näsa.

De Syrianer som bor i Sverige kommer ofta från länder som Turkiet, Syrien, Libanon och är ortodox kristna.

Större delen av Syrianerna i Sverige består av andra generationens invandrare dvs. de räknas inte som invandrare i statistiken.

Johan Elisson: Det är synd att du mår så dåligt av det mångkulturella Sverige.
1. Jag tror inte att Johan mår dåligt av det mångkulturella Sverige utan mer över att det gullas så mycket med assyriska vilket det faktsiskt gör.
Nu kan man också fråga sig varför de beslutade att just Assyriska skulle ta en plats i allsvenskan och inte AIK. Visserligen ser jag hellre Assyriska i allsvenskan men underligt är det allt.

2. Jag pratade med en Syrian/Assyrier som påstod att ena gruppen (assyrier?) talade arabiska och Syrianer talade suryoye. Kan det vara så?

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 9 november 2004, 10:10

Zero skrev:Nu kan man också fråga sig varför de beslutade att just Assyriska skulle ta en plats i allsvenskan och inte AIK. Visserligen ser jag hellre Assyriska i allsvenskan men underligt är det allt.
Här kan man inte se någon konspiration. Både inom fotboll och inom andra lagidrotter har man haft som grundprincip att om ett lag utgår ur en serie så erbjuds den vakanta platsen i första hand till det lag som stod närmast till för uppflyttning.

Vi har en parallell från Bandy där VP drog sig ur allsvenskan i år. Då erbjöds i första hand Västanfors att ta över den vakanta platsen (vilket de accepterade). Inte Sirius som flyttats ned.

Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem

Inlägg av Mikael Eklund » 9 november 2004, 11:26

Nu råkar jag själv vara gnagare och tycker att assyriska skall ha denna plats iom att dom spelade kvalet. Dock tycker jag det är underligt att man väntat med detta beslut tills dess att kvalet har spelats. Man borde nog ha skickat ned Örebro dan efter säsongsavslutningen. Då tycker jag att AIK och assyriska skulle spelat kvalet istället. Men jag är ju som sagt ganska så färgad kan man lugnt påstå. Och sedan när det gäller Anrell och bomber och tifo osv så har mannen ett antal gånger skrivit om hur underbart det är i Italien med dess tifo och ljus shower med bengaler och dylikt. Sedan sitter samme man och skriver skit i sin tidning om alla supportrar här hemma som gör samma sak. Risken är tyvärr stor att assyriskas fans kommer att "få" bete sig på ett lite mer vilt sätt än andra supportra här hemma. Det är lite mer PK så. Men jag önskar dom lycka till ändå. Det är inte deras fel att den svenska sportjournalist kåren suger hårt.

Micke

Användarvisningsbild
Zero
Medlem

Inlägg av Zero » 9 november 2004, 12:09

Donkeyman skrev:
Zero skrev:Nu kan man också fråga sig varför de beslutade att just Assyriska skulle ta en plats i allsvenskan och inte AIK. Visserligen ser jag hellre Assyriska i allsvenskan men underligt är det allt.
Här kan man inte se någon konspiration. Både inom fotboll och inom andra lagidrotter har man haft som grundprincip att om ett lag utgår ur en serie så erbjuds den vakanta platsen i första hand till det lag som stod närmast till för uppflyttning.

Vi har en parallell från Bandy där VP drog sig ur allsvenskan i år. Då erbjöds i första hand Västanfors att ta över den vakanta platsen (vilket de accepterade). Inte Sirius som flyttats ned.
Vem har pratat om konspiration? Jag och många andra tycker det är underligt såsom man har resonerat. Isåfall borde det lag som kom på fjärdeplats fått den allsvenska platsen alternativt att man inte väntat med beslutet efter kvalet och att då både Örgryte och Assyriska fått en allsvensk plats.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 9 november 2004, 12:41

Zero skrev:Vem har pratat om konspiration? Jag och många andra tycker det är underligt såsom man har resonerat. Isåfall borde det lag som kom på fjärdeplats fått den allsvenska platsen alternativt att man inte väntat med beslutet efter kvalet och att då både Örgryte och Assyriska fått en allsvensk plats.
Men detta finns det en praxis för sedan massor av år. Inom seriesystemet sker det gång på gång att lag försvinner av olika skäl (oftast längre ned i pyramiden) och man har alltid fyllt på nedifrån med det lag som varit närmast uppflyttning. Och där kan det väl inte råda något tvivel. Assyriska var det superettalag som var närmast uppflyttning.

Det lag som flyttats ned erbjuds aldrig en räddningsplanka. Om Assyriska hade tackat nej skulle platsen gått till fyran, sedan till femman etc. Skulle man ha erbjudit AIK en chans att hänga kvar så hade man gått tvärt emot den tradition för att lösa sådana här problem som har byggts upp under hela 1900-talet.

Användarvisningsbild
Orlando
Medlem

Inlägg av Orlando » 9 november 2004, 13:27

Zero skrev:2. Jag pratade med en Syrian/Assyrier som påstod att ena gruppen (assyrier?) talade arabiska och Syrianer talade suryoye. Kan det vara så?
Min erfarnehet är att detta är vädigt blandat. Jag känner bara en Syrian/Asyrier som studerat arabiska på högstadiet och han kallade sig Syrian.

I mitt område talade alla suryoye, arabiska lästes endast av vissa och då mer som skriftspråk.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 9 november 2004, 13:30

Zero skrev:2. Jag pratade med en Syrian/Assyrier som påstod att ena gruppen (assyrier?) talade arabiska och Syrianer talade suryoye. Kan det vara så?
Syrisk-ortodoxa kyrkan har sitt huvudsäte i Damaskus. Men det finns också andra kyrkor i Mellanöstern (t ex de numera i media ibland förekommande kaldéerna i Irak). De som i Sverige väljer att kalla sig assyrier menar att att alla kristna i Mellanöstern har samma ursprung och att de ytterst är arvtagare till antikens assyrier. De som föredrar nationsbeteckningen syrianer har inga sådana anspråk. I Södertälje har de olika (politisk-historiska) falangerna var sin biskop.

Suryoye ("syrianska") är ett arameiskt språk som används som liturgiskt språk inom den syrisk-ortodoxa kyrkan. I delar av turkiet är suryoye också den syrisk-ortodoxa befolkningens vardagsspråk. Men det finns syrisk-ortodoxa både i Turkiet och i arabisktalande grannländer som talar arabiska till vardags. En del (i Turkiet) talar bara turkiska - sannolikt effekterna av 1900-talets assimilationspolitik.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 9 november 2004, 16:35

Christer Samuelsson skrev:Annars är det är m.a.o. politiskt korrekt att Assyriska skall spela i Allsvenskan.
Ungefär så, ja.
Det torde dock finnas fler bottnar i detta.
Naturligtvis finns det det.
Orlando skrev:Johan Elisson: Det är synd att du mår så dåligt av det mångkulturella Sverige.
Ja, för du känner ju verkligen mig och vet vad jag tycker. Läs mitt inlägg igen och träffa mig sedan i verkligheten. kan du bilda dig en uppfattning om min personlighet. Innan dess kan du skita i att skriva saker som du tror om mig. Jag blir så less.

Det handlar inte om fotboll längre... Assyriskas marknadschef säger i en intervju att de vill "stå för det nya, mångkulturella Sverige". Jaha? Vad är det i Allsvenskan som inte redan är mångkulturellt? Vart och varannat lag har ju en brasse nuförtiden, i princip varje lag har en i utländsk eller invandrad spelare som kugge och läktarkulturen börjar mer och mer likna den i utlandet. Vad är det som blir så mycket bättre av att Allsvenskan blir "mångkulturell"? Blir den bättre? Knappast. Blir den sämre? Knappast det heller. Vad spelar det då för roll? Politik ska inte styra vilka lag vi har i Allsvenskan! Vad är det som skiljer invandrargruppen från t ex överklassen eller arbetarklassen? Hade medierna blivit jublande glada om t ex Proletären FF gått upp i Allsvenskan (och deras marknadschef deklarerat att de vill "stå för det nya, politiskt medvetna Sverige") för att vi äntligen fått en Allsvenska där alla samhällsklasser finns representerade? Vad är det som gör att det är så speciellt att ett lag startat av invandrare röner så mycket uppmärksamhet? Är det inte lika viktigt att Gävle får ett lag där i Allsvenskan för första gången på 20 år och att Norrland representeras av två lag i Allsvenskan för första gången någonsin (så vitt jag kunnat finna)? Tydligen är SvFF mer intresserade av att vara politiskt korrekta, än att sprida fotbollen i Sverige.

/Johan
Senast redigerad av 1 Johan Elisson, redigerad totalt 9 gånger.

Användarvisningsbild
Orlando
Medlem

Inlägg av Orlando » 9 november 2004, 16:36

Det också viktigt att komma ihåg att Syrier och Syrianer inte är samma sak. En Syrian kan komma från Syrien och blir därmed både Syrian och Syrier.

Rörigt? ;)

Skriv svar