Rysk vardag
-
pandersson
- Medlem
Martin Lundvall,
något som är mycket vanligt i Lettland är att folk undviker att se på andra. Blicken riktas mot marken när man går. Detta gäller främst de uppväxta under sovjettiden. Det låter som ett liknande bettende du talar om. Man skall självklart även se allvarlig ut, om man är nykter så finns det ingen anledning att le offentligt. Det kan jämföras med äldre foton där man aldrig ser någon le. Man skall vara allvarlig. Jag förmodar att Sverige var rätt likt för ca 50 år sedan.
Är det vanligt med plastkassar Moskva? Detta slog mig första gången i Lettland att så många använde plastkassar och inte väskor. Därtill så såldes plastkassar och man valde efter det motiv som man ansåg vara lämpligt, det fanns med andra ord en modemedvetenhet om hur plastkassen skulle se ut.
något som är mycket vanligt i Lettland är att folk undviker att se på andra. Blicken riktas mot marken när man går. Detta gäller främst de uppväxta under sovjettiden. Det låter som ett liknande bettende du talar om. Man skall självklart även se allvarlig ut, om man är nykter så finns det ingen anledning att le offentligt. Det kan jämföras med äldre foton där man aldrig ser någon le. Man skall vara allvarlig. Jag förmodar att Sverige var rätt likt för ca 50 år sedan.
Är det vanligt med plastkassar Moskva? Detta slog mig första gången i Lettland att så många använde plastkassar och inte väskor. Därtill så såldes plastkassar och man valde efter det motiv som man ansåg vara lämpligt, det fanns med andra ord en modemedvetenhet om hur plastkassen skulle se ut.
något jag observerade när jag åkte St Peterburgs tunnelbana var alla läsande ryssar. Det tycks vara ett läsande folk åtminstone på tunnelbanan, många stod och balanserade läsandes en bok utan något stöd och något som ska tilläggas st. Peterburgs tunnelbana gick fort och mycket ryckigt. De svenska turisterna var mycket imponerande (vi hade fullt sjå att veta vad vi skulle kliva av, annars såg och hörde vi mycket få turister i tunnelbanesystemet, vi blev mycket uttittade något som ej hände när vi var och flanerade på gatorna i de centrala delarna).Martin Lundvall skrev:Egill skrev:
Man ska ju givetvis inte generalisera alltfor mycket. Med tanke pa hur manga som sitter pa tunnelbanan ser buttra ut, laser eller sover sa skulle jag avsloja mig ratt direkt om jag till exempel skulle sitta och vara glad. Det finns ju givetvis ryssar som ar glada pa tunnelbanan ocksa, men om de sitter ensamma sa ar det betydligt vanligare att de ser buttra ut.
Jag vill havda att jag aldrig har sett nagon turist som har haft laderjacka (ratt kort) och en liten fjantig vaska med en rem. I vaksn far man i stort sett plats med ingenting (jag kan tyvarr inte benamna denna vaska da det inte ar ett sa smickrande ord. Mitt intryck ar ocksa att det ar vanligare med kortklippt har, an lite langre och oordnat. Fargvalet bland killar ar ofta svartaktigt. Tjejerna som pluggar pa universitet, atminstone de pa min fakultet, ar uppkladda som inga av svenskorna som ar har kommer i narheten av. Jag vill poangtera att alla ryssar inte ar kladda sa har, men jag har aldrig sett nagon utlanning i Ryssland kladd sa har. Sa nu har jag garderat mig fran eventuella atacker som kallar mig hemska saker.
/Martin
Vad gäller modet så det jag främst lade märke till var modet hos män. Loafers med en spetsig näbb på, skjortan var nedstucken i ett högt uppdragna gabardinbyxor, ej så snyggt kanske.
Snacka om att man stack ut från mängden. Irrandes omkring i en svart munkjacka, med tillhörande säckiga jeans och fötterna "skateskor" ackompanjerad med ett fånigt leende på läpparna pratandes något främmande tungomål som ingen kunde. Engelska- ha! Men visst fick man god kontakt med det kvinnliga könet, problemet var bara det att man aldrig riktigt visste om de var ute i "tjänsten" eller ej
En galen irländare sade: Ju bättre engelska de yngre tjejerna pratar dessto dyrare är de
-
pandersson
- Medlem
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Kanner igen allt det du skriver, aven om jag inte fruktar sarskilt mycket att ragga upp en som ar i tjanst. Jag vet var de haller till och det ar inte pa samma stallen dar jag haller till. 8)zjukov skrev:
något jag observerade när jag åkte St Peterburgs tunnelbana var alla läsande ryssar. Det tycks vara ett läsande folk åtminstone på tunnelbanan, många stod och balanserade läsandes en bok utan något stöd och något som ska tilläggas st. Peterburgs tunnelbana gick fort och mycket ryckigt. De svenska turisterna var mycket imponerande (vi hade fullt sjå att veta vad vi skulle kliva av, annars såg och hörde vi mycket få turister i tunnelbanesystemet, vi blev mycket uttittade något som ej hände när vi var och flanerade på gatorna i de centrala delarna).
Vad gäller modet så det jag främst lade märke till var modet hos män. Loafers med en spetsig näbb på, skjortan var nedstucken i ett högt uppdragna gabardinbyxor, ej så snyggt kanske.
Snacka om att man stack ut från mängden. Irrandes omkring i en svart munkjacka, med tillhörande säckiga jeans och fötterna "skateskor" ackompanjerad med ett fånigt leende på läpparna pratandes något främmande tungomål som ingen kunde. Engelska- ha! Men visst fick man god kontakt med det kvinnliga könet, problemet var bara det att man aldrig riktigt visste om de var ute i "tjänsten" eller ej![]()
En galen irländare sade: Ju bättre engelska de yngre tjejerna pratar dessto dyrare är de
pandersson:något som är mycket vanligt i Lettland är att folk undviker att se på andra. Blicken riktas mot marken när man går. Detta gäller främst de uppväxta under sovjettiden. Det låter som ett liknande bettende du talar om. Man skall självklart även se allvarlig ut, om man är nykter så finns det ingen anledning att le offentligt. Det kan jämföras med äldre foton där man aldrig ser någon le. Man skall vara allvarlig. Jag förmodar att Sverige var rätt likt för ca 50 år sedan.
Ocksa ratt vanligt i Ryssland, hur vanligt vet jag inte jag har inte gatt och tittat alla i ogonen for att uttrona om de tittar tillbaka eller ej.
Mycket, mycket vanligt. Jag forstar inte vad de ska ha alla till eller varfor man ska vara modemedveten nar man koper kassar. Jag har sett gamla gummor salja enbart kassar, hur manga maste hon inte slaja for att det ska vara lonsamt aven i Ryssland?Är det vanligt med plastkassar Moskva? Detta slog mig första gången i Lettland att så många använde plastkassar och inte väskor. Därtill så såldes plastkassar och man valde efter det motiv som man ansåg vara lämpligt, det fanns med andra ord en modemedvetenhet om hur plastkassen skulle se ut.
/Martin
-
pandersson
- Medlem
Jag läste hur en svensk upplevde det då han spelade bandy i Ryssland.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6
Det fanns några kulturskillnader. Tränaren skall vara mer auktoritär. Därtill så brukar det vara mycket mer vanligt med negativ kritik än positiv. Felen påpekas i en helt annan utsträckning (källa=fru).
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6
Det fanns några kulturskillnader. Tränaren skall vara mer auktoritär. Därtill så brukar det vara mycket mer vanligt med negativ kritik än positiv. Felen påpekas i en helt annan utsträckning (källa=fru).
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Ryska etniska problem
I helgen var jag pa forfest hos en kompis pa MGUMO (ett annat universitet), jag var dar tillsammans med tre tre andra svenskar (varav en bodde dar) och tva ryssar. Efter ungefar en timme kommer min kompis armeniska rumskamrat in med sina tva vanner, de ar bara inne och vander. Trots detta borjar ryssarna direkt efter att armenierna har lamnat rummet snacka skit om armenier. Om jag hade varit gast och vardens rumskamrat kommer in, hade jag definitivt inte borjat snacka skit om honom direkt efter jag hade traffat honom.
Senare pa kvallen nar vi ska forsoka komma in pa en klubb, sa kommer den ena av ryssen inte in pa klubben. Detta da han ser rysk ut. Efter en lite kaotisk bilfard till en ny klubb och ett lika kaotiskt klubbbesok, dar vi tappar bort ryssen (han som inte kom in pa den forsta klubben), drar vi tillbaka till den forsta klubben. Nu har vi inget problem att komma in pa klubben da vi alla ar utlanningar forutom den kvarvarande ryssen som ser ut som en utlanning.
Ryska tjerjer har daremot inte nagra problem att komma in. Ryssen som ar kvar hittar en tjej, men nar hon far reda pa att han inte ar tysk som hon trodde utan istallet ryss ar hon inte de minsta intresserad langre.
Jag tror detta ar ratt typiskt. Ryssarna gillar generellt sett inte sina sydliga grannar och de ar inte herrar i sitt eget land.
/Martin
I helgen var jag pa forfest hos en kompis pa MGUMO (ett annat universitet), jag var dar tillsammans med tre tre andra svenskar (varav en bodde dar) och tva ryssar. Efter ungefar en timme kommer min kompis armeniska rumskamrat in med sina tva vanner, de ar bara inne och vander. Trots detta borjar ryssarna direkt efter att armenierna har lamnat rummet snacka skit om armenier. Om jag hade varit gast och vardens rumskamrat kommer in, hade jag definitivt inte borjat snacka skit om honom direkt efter jag hade traffat honom.
Senare pa kvallen nar vi ska forsoka komma in pa en klubb, sa kommer den ena av ryssen inte in pa klubben. Detta da han ser rysk ut. Efter en lite kaotisk bilfard till en ny klubb och ett lika kaotiskt klubbbesok, dar vi tappar bort ryssen (han som inte kom in pa den forsta klubben), drar vi tillbaka till den forsta klubben. Nu har vi inget problem att komma in pa klubben da vi alla ar utlanningar forutom den kvarvarande ryssen som ser ut som en utlanning.
Ryska tjerjer har daremot inte nagra problem att komma in. Ryssen som ar kvar hittar en tjej, men nar hon far reda pa att han inte ar tysk som hon trodde utan istallet ryss ar hon inte de minsta intresserad langre.
Jag tror detta ar ratt typiskt. Ryssarna gillar generellt sett inte sina sydliga grannar och de ar inte herrar i sitt eget land.
/Martin
Jag tackar för Martins - och andras, Rysslandsbilder av dagens verklighet som jag funnit både roande och informativa. Förutom synnerligen välskrivna, med glimten i klarsynta ögon vilket tydligen uppskattas mycket av alla på forumet - inklusive denne läsare. Jag har aldrig varit i Ryssland - men en gång i Sovjetunionen, vet ej ens exakt var jag var - ngnstans utanför Archangelsk och utanför Murmansk anno 1956 - men bilden har ljusnat betydligt sedan dess.
Fortsätt gärna denna tråd - jag är en ivrig läsare!
Fortsätt gärna denna tråd - jag är en ivrig läsare!
HoaHoa - låt mig göra en liten korrektion - 'Flickan i Havanna' vinkade 'åt en karl', vilken som helst. Kuban eller svensk sjöman - spelade ingen roll, priset var $2.oo eller - om den stackars flickan var över 25 eller så, blev priset $1.oo - och om 'ringar' blev det aldrig frågan. Och nu talar jag om 1955 års valuta
- spektaklet av fattigländers kvinnor som i desperation säljer sina kroppar eller i desperata fall sin 'kärlek' i förhoppningen om ett bättre liv utanför deras, av politiker och mafiosos, utarmade länder - reser alltid raggen på mig.
- spektaklet av fattigländers kvinnor som i desperation säljer sina kroppar eller i desperata fall sin 'kärlek' i förhoppningen om ett bättre liv utanför deras, av politiker och mafiosos, utarmade länder - reser alltid raggen på mig.
Tack Varjag fö din lilla korrektion
Temats namn skulle bytas från Rysk vardag till Postsovjetisk BardAk. (bardAk= en fullständig oordning)
Vi bor i ett mångfalt samhälle ändå.
Så ska jag förtsätta
Typiska fördomar om Sverige, ursprungligen från fornsovjetiska tider, bland lågutbildade icke-språkkunniga människor som aldrig har varit på utland
En typisk svensk är en tvåmeterlång blåögad blondin, en högfärdig blaserad millionär, skittrött på livet. Aldrig skrattar han och bor helt ensam i sin trerummare utan att få kontakt med nån annan, och tänker ofta på självmord p g a sin perfektionism.
Dessutom finns det tre stående uttryck i språket
sjvedskaja stenka= svensk vägg - ett slags gymnastikredskap
sjvedskij stål= svenskt bord - smörgåsbord
sjvedskaja semjA = svensk familj - ett slags samhälle man kan observera i en sån film som Tillsammans.
Herre Gud vad jag hatar den sista! För de "lågutbildade icke-språkkunniga" mest taxiförare( jag brukar åka taxi varje morgon på jobbet) begriper den sista uttrycken som vanlig "swing" där paren samlas för att byta sina polare.
Att inte vara still och förklara alla fördomarna är allt jag kan göra i så fall, och det gör jag varje gång jag hör något idiotiskt om Sverige.
Hoppas att så småningom kan allting förandras en gång.
"Ja, varje gräns fungerar utmärkt som lins
Båda sidor ser man, monsterna finns"
- Roland von Malmborg, http://home.swipnet.se/rolandvonmalmborg/first.htm
http://www.mp.se/default.asp?mainframe= ... er_E_56225
Varför såna konstiga icke-europeiska kläder?
Klart som dag - kläder från H&M, Lindex, Kappahla blir svindyra och absolut otilgängliga för 80% rysslands invånare dess månadsinkomst är lagre än EU250 före skatt. Vill nån skratta?
På den här ekonomiska anledningen billigare kläder tas in från Turkiet, Kina, Polen. Jag hävdar det som ekonomist i ett företag som återsäljer skodon från Polen och jag vet bra vad jag säger.
Ja, kläder ger status och blir bla det visitkortet av en viss socialnivå man hör till. Somliga är tvungna att göra onödiga insättningar i sk "image". T.ex. vår cheffs sekreterare gifte sig och fick en ny mobil som present på bröllopp. Det var SonyEricsson 600-700... minns inte exakt, iaf med kamera. Nästa dag bytte två manager sina mobilar. Jag också fick ett påpekande
- Vill du inte byta din Nokia 3100?
- Nej tack, den fungerar bra.
- Men hon är sekreterare och har en dyrare grej än du ekonomist.
- Vad då?
- Vill du visa du är sämre?
Nej, allt beror på oss själva. Vad fan ska man bry sig om vad nån tänker eller säger. Man ska ha mod att va sig själv.
Jag bär gärna äkta svenska träskor och är stormbelåten.
Temats namn skulle bytas från Rysk vardag till Postsovjetisk BardAk. (bardAk= en fullständig oordning)
Vi bor i ett mångfalt samhälle ändå.
Så ska jag förtsätta
Typiska fördomar om Sverige, ursprungligen från fornsovjetiska tider, bland lågutbildade icke-språkkunniga människor som aldrig har varit på utland
En typisk svensk är en tvåmeterlång blåögad blondin, en högfärdig blaserad millionär, skittrött på livet. Aldrig skrattar han och bor helt ensam i sin trerummare utan att få kontakt med nån annan, och tänker ofta på självmord p g a sin perfektionism.
Dessutom finns det tre stående uttryck i språket
sjvedskaja stenka= svensk vägg - ett slags gymnastikredskap
sjvedskij stål= svenskt bord - smörgåsbord
sjvedskaja semjA = svensk familj - ett slags samhälle man kan observera i en sån film som Tillsammans.
Herre Gud vad jag hatar den sista! För de "lågutbildade icke-språkkunniga" mest taxiförare( jag brukar åka taxi varje morgon på jobbet) begriper den sista uttrycken som vanlig "swing" där paren samlas för att byta sina polare.
Att inte vara still och förklara alla fördomarna är allt jag kan göra i så fall, och det gör jag varje gång jag hör något idiotiskt om Sverige.
Hoppas att så småningom kan allting förandras en gång.
"Ja, varje gräns fungerar utmärkt som lins
Båda sidor ser man, monsterna finns"
- Roland von Malmborg, http://home.swipnet.se/rolandvonmalmborg/first.htm
http://www.mp.se/default.asp?mainframe= ... er_E_56225
Varför såna konstiga icke-europeiska kläder?
Klart som dag - kläder från H&M, Lindex, Kappahla blir svindyra och absolut otilgängliga för 80% rysslands invånare dess månadsinkomst är lagre än EU250 före skatt. Vill nån skratta?
På den här ekonomiska anledningen billigare kläder tas in från Turkiet, Kina, Polen. Jag hävdar det som ekonomist i ett företag som återsäljer skodon från Polen och jag vet bra vad jag säger.
Ja, kläder ger status och blir bla det visitkortet av en viss socialnivå man hör till. Somliga är tvungna att göra onödiga insättningar i sk "image". T.ex. vår cheffs sekreterare gifte sig och fick en ny mobil som present på bröllopp. Det var SonyEricsson 600-700... minns inte exakt, iaf med kamera. Nästa dag bytte två manager sina mobilar. Jag också fick ett påpekande
- Vill du inte byta din Nokia 3100?
- Nej tack, den fungerar bra.
- Men hon är sekreterare och har en dyrare grej än du ekonomist.
- Vad då?
- Vill du visa du är sämre?
Nej, allt beror på oss själva. Vad fan ska man bry sig om vad nån tänker eller säger. Man ska ha mod att va sig själv.
Jag bär gärna äkta svenska träskor och är stormbelåten.
Senast redigerad av 1 HoaHoa, redigerad totalt 2 gånger.
Fattar inte vilka problem med länkarna. Sidorna är inte rasistiska, bara människor uttalar sina åsikter, vad då? Man kan förbjuda att visa xenofobi, men xenofobi som det är kan ingen förbjuda. Xenofobi är en vanlig försvarkänsla. Att förbjuda något är först och främst att bevisa att man har inga argument. Ta då bort Markus inlägg också, det där med "ryska etniska problem", annars blir det ingen demokrati utan dubbelstandart. Se vilka fasserysse är!Marcus Wendel skrev:Ett inlägg från HoaHoa med länkar till olika rasistiska sidor har raderats.
/Marcus
Och vi svenskar är änglar med vita vingar.
Jag anser det som rent hets mot folkgrupp.
Senast redigerad av 1 HoaHoa, redigerad totalt 31 gånger.
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Hej Alla!
Har läst väldigt noga alla inlägg. Det är mycket imponerande att svenskar är så intresserade av rysk kultur land språk osv. Ett stort tack till Martin Lundvall som offrar sin tid och struntar i sin hälsa ( med tanke på nattlivet
för att framföra sina Kunskaper till svenska folket.
Om jag får lov vill jag gärna klämma in ett par kvinnliga (blonda) ord i ett manligt forum. Tyvärr bör jag konstatera att jag känner igen mitt land i dina opus/era kommentarer. Ni kan vara stensäkra på att vi, ryssar, inte är blinda utan väl medvetna om alla problem vi har. Frågan är om vi kan göra någonting åt dem. Precis som ni, svenskar, är medvetna om alla svårigheter som har funnits i ert land… and what? Vi kan skrika oss blå att Person/Putin är skitstövlar. Vem bryr sig?
Men det här är ett annat tema.
Det är sarkasm ni uttrycker er med och överdrivande som gör mig ledsen. Det lilla jag hade upplevt under 5 år jag bodde och arbetade i Sverige att ni var/är ett lojalt folk. Har det ändrats mycket under sista 2 år? Har ni blivit totalt ockuperade av immigranter? Är det små fattiga systrar ni har välkomnat in i EU som ändrat på lojaliteten? Så vit jag vet är risken inte stor att Ryssland blir EU medlem. Inte i dem närmaste 100 år i alla fall. Varför får vi, ryssar, sådana giftiga betraktelser?
Ska man bedöma alla svenska kvinnor efter Rosenlundsgatan och Malmskillnadsgatan eller allmänt utbildningsnivån efter gruvarbetare på Volvo som tror att Strindberg skrev ”Idiot” ?
Man kan ju plocka fram massor av negativa exempel för att måla allt i svarta färgen. Det gäller vilket land som helst.
Martin, jag försöker absolut inte anklaga dig. Det är ju DIN uppfattning från miljö DU har valt att befinna dig i. En mycket speciell miljö skulle jag kunna säga. Det verkar ju att du har hamnat på botten ( läs din beskrivning av tjejer, fest, uteliv) Utan att ha ett enda tanke att förnedra dig eller predika – you are a big boy – skulle jag vilja ge dig några råd. Tänk på vem du umgås med! Dra ner på kk- narkoman- alkoholist antalet bland dina bekanta. Försök komma in i glasögonormkrets istället. Mindre vodka – mer vatten ( ej från kran
).
Mån-fre: studier, böcker, museer, teatrar
Lör: uteliv
Sön: avkopplingen.
Efter några månader kommer du att prata och förstå ryska nästan flyttande, skaffar trevliga vänner , får mer objektiv och trovärdig uppfattning av Ryssland.
Välkommen och trevlig vistelse!
MVH Irina
Har läst väldigt noga alla inlägg. Det är mycket imponerande att svenskar är så intresserade av rysk kultur land språk osv. Ett stort tack till Martin Lundvall som offrar sin tid och struntar i sin hälsa ( med tanke på nattlivet
Om jag får lov vill jag gärna klämma in ett par kvinnliga (blonda) ord i ett manligt forum. Tyvärr bör jag konstatera att jag känner igen mitt land i dina opus/era kommentarer. Ni kan vara stensäkra på att vi, ryssar, inte är blinda utan väl medvetna om alla problem vi har. Frågan är om vi kan göra någonting åt dem. Precis som ni, svenskar, är medvetna om alla svårigheter som har funnits i ert land… and what? Vi kan skrika oss blå att Person/Putin är skitstövlar. Vem bryr sig?
Det är sarkasm ni uttrycker er med och överdrivande som gör mig ledsen. Det lilla jag hade upplevt under 5 år jag bodde och arbetade i Sverige att ni var/är ett lojalt folk. Har det ändrats mycket under sista 2 år? Har ni blivit totalt ockuperade av immigranter? Är det små fattiga systrar ni har välkomnat in i EU som ändrat på lojaliteten? Så vit jag vet är risken inte stor att Ryssland blir EU medlem. Inte i dem närmaste 100 år i alla fall. Varför får vi, ryssar, sådana giftiga betraktelser?
Ska man bedöma alla svenska kvinnor efter Rosenlundsgatan och Malmskillnadsgatan eller allmänt utbildningsnivån efter gruvarbetare på Volvo som tror att Strindberg skrev ”Idiot” ?
Man kan ju plocka fram massor av negativa exempel för att måla allt i svarta färgen. Det gäller vilket land som helst.
Martin, jag försöker absolut inte anklaga dig. Det är ju DIN uppfattning från miljö DU har valt att befinna dig i. En mycket speciell miljö skulle jag kunna säga. Det verkar ju att du har hamnat på botten ( läs din beskrivning av tjejer, fest, uteliv) Utan att ha ett enda tanke att förnedra dig eller predika – you are a big boy – skulle jag vilja ge dig några råd. Tänk på vem du umgås med! Dra ner på kk- narkoman- alkoholist antalet bland dina bekanta. Försök komma in i glasögonormkrets istället. Mindre vodka – mer vatten ( ej från kran
Mån-fre: studier, böcker, museer, teatrar
Lör: uteliv
Sön: avkopplingen.
Efter några månader kommer du att prata och förstå ryska nästan flyttande, skaffar trevliga vänner , får mer objektiv och trovärdig uppfattning av Ryssland.
Välkommen och trevlig vistelse!
MVH Irina