Varifrån kommer slaverna?

Låst
Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Inlägg av sibiriska tigern » 27 oktober 2004, 18:29

Bara en liten notering....

Sverige och svobodnij har samma etymologiska root och betyder "fria", så det är väl rimligt att svenskar har sitt ursprung från slaver; det måste väl vara högst orimligt att folkslagsbeteckningar sprider sig på annorlunda sätt. Detta eftersom suus - varifrån Sverige och svobodnij kommer ifrån - ursprungligen betecknar en slavisk folkgrupp.

:-)
Senast redigerad av 2 sibiriska tigern, redigerad totalt 28 gång.

Christer Samuelsson
Medlem

Inlägg av Christer Samuelsson » 27 oktober 2004, 19:45

elof skrev:Bara en liten notering....

Sverige och Свобо´дный (Svobodnij) har samma etymologiska root och betyder "fria",

Jag tycker nog att du skall underrätta oss om var man kan inhämta dessa kunskaper.
Christer Samuelsson.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 27 oktober 2004, 22:40

Att svobodnij betyder ungefär fri kan jag vidimera iaf. Det övriga, inklusive dessa intressanta krumelurer får Elof stå för. :)

testing1
Medlem

Inlägg av testing1 » 27 oktober 2004, 23:15

elof skrev:Bara en liten notering....

Sverige och Свобо´дный (Svobodnij) har samma etymologiska root och betyder "fria", så det är väl rimligt att svenskar har sitt ursprung från slaver; det måste väl vara högst orimligt att folkslagsbeteckningar sprider sig på annorlunda sätt. Detta eftersom suus, varifrån Sverige och Свобо´дный kommer ifrån, ursprungligen betecknar en slavisk folkgrupp.

Om ursprunget är slaviskt vet jag inte om man kan säga. Men rent generellt är det nog mer mångfasetterat. Tiderna står ju inte stilla.
http://www.geocities.com/forfader/alla.html

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Inlägg av sibiriska tigern » 27 oktober 2004, 23:17

Fri översätts till 'svobodnyj; volnyj', frihet till 'svoboda; volja' i min ordlista. Svensk etymologisk ordbok

http://www.lysator.liu.se/runeberg/svetym/1003.html

(liksom 2004 års utgåva av Ortnamnslexikon) används den vedertagna tolkning "de egna" och det måste väl vara samma som "fri"?

Hursomhelst, jag tror att följande länk är någorlunda korrekt, där de explicit förtäljer att svobod- och *s(w)e- har samma rötter:

http://www.lewrockwell.com/stromberg/stromberg14.html

edit; tog bort ryskan
Senast redigerad av 2 sibiriska tigern, redigerad totalt 28 gång.

testing1
Medlem

Inlägg av testing1 » 27 oktober 2004, 23:22

[quote="elof"]Fri översätts till 'Ñ

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Inlägg av sibiriska tigern » 27 oktober 2004, 23:39

testing1 skrev:Om ursprunget är slaviskt vet jag inte om man kan säga. Men rent generellt är det nog mer mångfasetterat. Tiderna står ju inte stilla.
Absolut, jag håller med.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 27 oktober 2004, 23:40

Runeberg hävdar att svear kommer från gammal indoeuropeiska, betydelsen "fri" bl.a., och LewRockwell-sidan hävdar att svoj-, svobodá har samma rot inom indoeuropeiskan som detta ord har.

Alltså inte att det ena kommer från det andra.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Inlägg av sibiriska tigern » 27 oktober 2004, 23:43

För att läsa mina meddelanden, välj UTF-8 som teckenkodning. Proceduren går till så att du går in på menyn "Innehåll" (eller dyligt), väljer "Teckenkodning" (eller dyligt) och sedan "Unicode (UTF-8 )" (eller dyligt, det ska dock vara UTF-8 ). Kanske någon moderator kan hjälpa mig fixa till detta? :-)

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Inlägg av sibiriska tigern » 27 oktober 2004, 23:46

Dûrion Annûndil skrev:Runeberg hävdar att svear kommer från gammal indoeuropeiska, betydelsen "fri" bl.a., och LewRockwell-sidan hävdar att svoj-, svobodá har samma rot inom indoeuropeiskan som detta ord har.

Det intressanta i sammanhanget är ju att grundformen suus ursprungligen titulerar en slavisk folkgrupp, därav min notering.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 28 oktober 2004, 17:22

Men det behöver ju inte betyda mer än att begrepp som vender (=slaver) och veneter (=människor från trakten av Venedig) språkligt har samma grund. Det är ju ingen som påstår att Venedig skulle vara grundat av slaver. Eller att venetare spreds i östra Europa.

Eller att walesare och valaker (i Rumänien) skulle ha något gemensamt, trots att folken benämns med samma namn.

Eller att Finnveden i Småland skulle vara koloniserad av finnar.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 28 oktober 2004, 19:31

elof skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Runeberg hävdar att svear kommer från gammal indoeuropeiska, betydelsen "fri" bl.a., och LewRockwell-sidan hävdar att svoj-, svobodá har samma rot inom indoeuropeiskan som detta ord har.

Det intressanta i sammanhanget är ju att grundformen suus ursprungligen titulerar en slavisk folkgrupp, därav min notering.
Påminn mig igen, vilken slavisk folkgrupp? Grundformen är inte suus, utan suus är latin som kommer från samma grundform som även suioner gör (liksom svoj-). Det finns alltså någon urgammal indoeuropeisk grundform som nu finns i alla indoeuropeiska språk, ända bort till Indien. Något annat står det inte på de sidor du hänvisade till. Det stod väl att s(w)e var den grundformen?:
*S(w)e- is the basis of most reflexive and many third-person possessive pronouns in the Indo-European languages, including Latin, se, suus, sua, suum, Spanish su, and Slavic svoj-.
Mvh -Dan

Christer Samuelsson
Medlem

Inlägg av Christer Samuelsson » 28 oktober 2004, 20:31

liksom 2004 års utgåva av Ortnamnslexikon) används den vedertagna tolkning "de egna" och det måste väl vara samma som "fri"?
Nonsens, de egna bland trälar, kan knappast betyda fri!
Du fiskar i grumliga vatten och är ute efter något som du inte vågar föra till torgs.
Vad är det du egentligen söker påvisa???
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
barzam
Medlem

Inlägg av barzam » 28 oktober 2004, 20:39

Betydelsen av 'de egna' betyder ingenting annat än att man uppfattar sin egen folkstam som annorlunda än de andra. Det har inget att göra med fri eller ofri.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 29 oktober 2004, 00:08

Christer Samuelsson skrev: Du fiskar i grumliga vatten och är ute efter något som du inte vågar föra till torgs.
Vad är det du egentligen söker påvisa???
Christer Samuelsson.
Vad tror Du? Jag har funderat, men går liksom vilse i tanken.

/ Probstner

Låst