Halmstads regemente

Skriv svar
Connor Macmagnus
Ny medlem

Halmstads regemente

Inlägg av Connor Macmagnus » 18 oktober 2004, 13:32

Har några knappar/medaljer hemma föreställandes ett lejon med svansen mellan benen...
Har fått för mig att Halmstads/Hallands regemente just fick detta som symbol efter att ha flytt ett fältslag...
Kan detta stämma, intreserad om någon vet något mer.
/Tack på förhand.

Användarvisningsbild
Kahalani
Medlem

Inlägg av Kahalani » 17 november 2004, 15:52

De bytte sida i slaget vid Lund.

/K

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 17 november 2004, 18:49

Det ställer jag mig väldigt tveksam till. Hallands regemente existerade inte 1676, däremot fanns föregångaren Västgöta-Dals regemente. Att detta svenska regemente skulle ha bytt sida i slaget vid Lund verkar ytterst märkligt och ännu märkligare vore väl då att låta arvtagaren Hallands regemente ha "Lund 1676" som segernamn på fanan.

Hela teorin om att ett regemente skulle tilldelats en skamfläck på fanan för att det flytt i ett fältslag verkar ytterst underlig. Vilken signal skulle det exempelvis sända till de officerare som placerades där? Hela regementet skulle framstå som löjligt för all framtid och ingen skulle vilja förknippas med det.

Användarvisningsbild
CRS
Medlem
Kontakt:

Inlägg av CRS » 22 november 2004, 17:05

Ben skrev:Det ställer jag mig väldigt tveksam till. Hallands regemente existerade inte 1676, däremot fanns föregångaren Västgöta-Dals regemente. Att detta svenska regemente skulle ha bytt sida i slaget vid Lund verkar ytterst märkligt och ännu märkligare vore väl då att låta arvtagaren Hallands regemente ha "Lund 1676" som segernamn på fanan.

Hela teorin om att ett regemente skulle tilldelats en skamfläck på fanan för att det flytt i ett fältslag verkar ytterst underlig. Vilken signal skulle det exempelvis sända till de officerare som placerades där? Hela regementet skulle framstå som löjligt för all framtid och ingen skulle vilja förknippas med det.
Vilket regemente var det som hade devisen "har för egen del aldrig tappat eller vikit" (eller nåt liknande). Det skulle tydligen syfta på slaget vid Villmanstrand där det sprungit av fältet tillsammans med övriga inblandade svenska förband.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem

Inlägg av Göstring » 22 november 2004, 17:30

Västerbottens.
Det var Gustaf III som vid något tillfälle under kriget 1788-90 sa något i stil med "de hava aldrig svikit eller för egen del tappat"

Skriv svar