Örlogsmän... en fråga för er
Örlogsmän... en fråga för er
Efter marinplan 60 var det ju slut med herrskapsfartyg i flottan (kryssare, jagare mm) men vet ni om det finns några intressanta projekt eller planer för svenska örlogsfartyg från säg mitten av 60-talet till mitten av 90-talet som aldrig blev av, tex fregatter, ersättare till jagarna, tidigare robobotbåtar mm
- J.K Nilsson
- Medlem
- Inlägg: 2406
- Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
- Ort: Frösön
- Olof Larsson
- Medlem
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
- Ort: Östergötland
Det enda som jag vet om de jagare som planerades efter Halland och Småland
var att de var tänkta att använda en ny 12cm-kanon.
Denna kanon skulle användas i enkeltorn och
ha dubbla pendlar till laddningen.
Jag tror att 12cm Akan M/50 hade enkelpendel.
Eldhastigheten kunde därför höjas per eldrör
från 42-45 granater per minut och eldrör för Akan M/50
till 75 granater per minut och eldrör för den tänkta ersättaren.
Den totala eldhastigheten per torn skulle därvid självfallet
ha minskat eftersom man skulle gå från dubbel till enkeltorn,
men det torde det ha varit värt p.g.a. viktbesparingen.
Om det är samma fartyg som omnämns i boken "Jagare",
vilket ter sig rimligt då både kanon och fartyg avbeställdes 1958
så skulle de ha hetat Lappland och Värmland
och ha varit modifierade Halland-jagare.
Således torde bestyckningen ha utgjorts av 1-3st 12cm akan,
med en placerad på samma plats som Hallands förliga dubbeltorn,
eventuellt ett på samma plats som Hallands dubbel 57:a*
och eventuellt en på samma plats som Halland aktra dubbeltorn.**
12 cm Luftvärnsautomatkanon 4501
12cm Akan M/50
TAK 120 L/46
Jag vill bara förtydliga följande:
12 cm Luftvärnsautomatkanon 4501 - En 40mm Bofors uppskalad 3ggr.
TAK 120 L/46 - p.s.s. Lvakan 4501 fast för fartyg.
Var ej avsedd för Lappland eller Värmland, men kan ha varit aktuell
för lättare svenska fartyg. Turunmaa och Karjala försågs ju med dessa pjäser.
(*) "Colombiajagarna" försågs ju med dubbeltolvor på samma plats.
(**) Om man ville förbättra hkp-förmågan så borde det utesluta
placering av 12cm-vapen akteröver.
var att de var tänkta att använda en ny 12cm-kanon.
Denna kanon skulle användas i enkeltorn och
ha dubbla pendlar till laddningen.
Jag tror att 12cm Akan M/50 hade enkelpendel.
Eldhastigheten kunde därför höjas per eldrör
från 42-45 granater per minut och eldrör för Akan M/50
till 75 granater per minut och eldrör för den tänkta ersättaren.
Den totala eldhastigheten per torn skulle därvid självfallet
ha minskat eftersom man skulle gå från dubbel till enkeltorn,
men det torde det ha varit värt p.g.a. viktbesparingen.
Om det är samma fartyg som omnämns i boken "Jagare",
vilket ter sig rimligt då både kanon och fartyg avbeställdes 1958
så skulle de ha hetat Lappland och Värmland
och ha varit modifierade Halland-jagare.
Således torde bestyckningen ha utgjorts av 1-3st 12cm akan,
med en placerad på samma plats som Hallands förliga dubbeltorn,
eventuellt ett på samma plats som Hallands dubbel 57:a*
och eventuellt en på samma plats som Halland aktra dubbeltorn.**
12 cm Luftvärnsautomatkanon 4501
12cm Akan M/50
TAK 120 L/46
Jag vill bara förtydliga följande:
12 cm Luftvärnsautomatkanon 4501 - En 40mm Bofors uppskalad 3ggr.
TAK 120 L/46 - p.s.s. Lvakan 4501 fast för fartyg.
Var ej avsedd för Lappland eller Värmland, men kan ha varit aktuell
för lättare svenska fartyg. Turunmaa och Karjala försågs ju med dessa pjäser.
(*) "Colombiajagarna" försågs ju med dubbeltolvor på samma plats.
(**) Om man ville förbättra hkp-förmågan så borde det utesluta
placering av 12cm-vapen akteröver.
Information om YSS och YSM frågade jag efter här på Skalman för något år sedan, tyvärr utan att få något svar den gången. Jag har inte hittat någon mer utförlig info om dom än det som står i broshyren för YS2000, dvs i stort sett ingenting.
Hur långt skridna blev projekten var för sig innan dom slogs ihop till YS2000? Man hann väl ta fram Smyge som gemensam testplattform innan ihopslagningen så man borde rimligen ha kommit en rätt bra bit med YSS och YSM.
Hur långt skridna blev projekten var för sig innan dom slogs ihop till YS2000? Man hann väl ta fram Smyge som gemensam testplattform innan ihopslagningen så man borde rimligen ha kommit en rätt bra bit med YSS och YSM.
...och om jag samtidigt med mitt ovanstående inlägg ska bidra lite till tråden så kanjag bidra med följande. Jag har en bok från 1961 som heter "Skeppet", skriven av Björn Landström. I denna nämns detta (jag citerar):
"Under byggnad i Sverige är en farkost av ny typ, en bepansrad motorkanonbåt på ungefär 100 ton, bestyckad med 7,5 cm och 40 cm kanoner, och förmodligen även försedd med robotar för sjömål."
Finns en liten ritat bild också på ett fartyg som ser ut som ett mellanting mellan en MTB och en patrullbåt typ Hugin. 40 cm-kanonen sitter i aktern och 7,5 cm framme på backen.
Detta var alltså skrivet i en bok från 1961. Plejadbåtarna var redan levererade och Spicabåtarna som kom några år senare har ett dubbelt så högt deplacement. Patrullbåtarna började levereras 1978 och har ett deplacement som överensstämmer ungefär men som i övrigt skiljer sig rätt mycket från beskrivningen.
Edit: och Stockholmskorvetterna kan det väl knappast vara tal om heller. Dom har ett deplacement på över 300 ton och det kan väl inte ha tagit långt över 20 år att projektera ett fartyg som i grunden bara är en vidareutvecklad Spica.
"Under byggnad i Sverige är en farkost av ny typ, en bepansrad motorkanonbåt på ungefär 100 ton, bestyckad med 7,5 cm och 40 cm kanoner, och förmodligen även försedd med robotar för sjömål."
Finns en liten ritat bild också på ett fartyg som ser ut som ett mellanting mellan en MTB och en patrullbåt typ Hugin. 40 cm-kanonen sitter i aktern och 7,5 cm framme på backen.
Detta var alltså skrivet i en bok från 1961. Plejadbåtarna var redan levererade och Spicabåtarna som kom några år senare har ett dubbelt så högt deplacement. Patrullbåtarna började levereras 1978 och har ett deplacement som överensstämmer ungefär men som i övrigt skiljer sig rätt mycket från beskrivningen.
Edit: och Stockholmskorvetterna kan det väl knappast vara tal om heller. Dom har ett deplacement på över 300 ton och det kan väl inte ha tagit långt över 20 år att projektera ett fartyg som i grunden bara är en vidareutvecklad Spica.
Senast redigerad av 1 Thullan, redigerad totalt 18 gånger.
Ja backen är fram, baken är bak. Det jag ville ha sagt var att det var den mindre pjäsen som satt fram (på backen) medan den större satt akter om överbyggnaden. Iom att jag först inte reflekterade över att det omöjligen kan ha varit en 40 cm så skrev jag först att 7,5 cm satt på backen, eftersom den då varit den mindre av de två. Det skulle ha varit 40 mm på backen, 7,5 cm i aktern.
Du är väldigt nära!Thullan skrev: Detta var alltså skrivet i en bok från 1961. Plejadbåtarna var redan levererade och Spicabåtarna som kom några år senare har ett dubbelt så högt deplacement. Patrullbåtarna började levereras 1978 och har ett deplacement som överensstämmer ungefär men som i övrigt skiljer sig rätt mycket från beskrivningen.
Norska kanonbåtar med Bofors 76mm och en 40'a byggdes under första halvan av sextiotalet. Sedan dumpade man 76'an och ersattes med pingviner. Dvs Patrullisarna.
Vi ville ju ha Svenska kopior av Turunmaa och Karjala som flottiljledarfartyg men så mycket mer vet jag inte.
Psilander
Jag har inget framme men dels gamla marinkalendrar och om du orkar fördjupa dig totalt i Flottans stolta traditioner under sextiotalet så föreslår jag att försöka hitta några årgångar av föreningen Sveriges flottas tidning eller Tidskrift i Sjöväsende.
Håll den tretungade högt !
/John T.
Längst gånga var ju jagarna Lappland och Värmland (Sverioges TSR2) som skrotades på sliparna efter marinplan 60.
Det fanns ett projekt att ha Rb08 på backen på Plejaderna durken i Hytt 1, (förlåt manskapshytten längst förut).
Den kanpon som det talas för "fregatter" såldes sedan till finland och Siam tror jag och satt bla på nämnda Karjala korvetterna.
Kunde varit en intressant pjäs att utnyttjat för livstids förlängning av statsjagarna som Visby och Sundsvall fick.
Det fanns även ett projekt att bygga om Rbb til ubj-fartyg under det glada 80-talet, nån som vet mer?
Det fanns ett projekt att ha Rb08 på backen på Plejaderna durken i Hytt 1, (förlåt manskapshytten längst förut).
Den kanpon som det talas för "fregatter" såldes sedan till finland och Siam tror jag och satt bla på nämnda Karjala korvetterna.
Kunde varit en intressant pjäs att utnyttjat för livstids förlängning av statsjagarna som Visby och Sundsvall fick.
Det fanns även ett projekt att bygga om Rbb til ubj-fartyg under det glada 80-talet, nån som vet mer?