Katapultstol
Oki det va ju också en variant. Men att gå igenom huvet är de smart ? Får man itne välldirg mycke splitter på sig ?
När man aktiverar sin raketstol så brukar de va för att planet är på väg att göra en stor fin gropp i marken . Så om man skjuter ut sig i mach 2 så tror ja man har strörre chans att överlever än att sitta kvar , Det finns väll ingen svenska plan som kan göra mach 2 ? det är väll bara F14-15 och några ryska som man göra de . Va ja vet i alla fall
När man aktiverar sin raketstol så brukar de va för att planet är på väg att göra en stor fin gropp i marken . Så om man skjuter ut sig i mach 2 så tror ja man har strörre chans att överlever än att sitta kvar , Det finns väll ingen svenska plan som kan göra mach 2 ? det är väll bara F14-15 och några ryska som man göra de . Va ja vet i alla fall
- J.K Nilsson
- Medlem
- J.K Nilsson
- Medlem
Om inte undantag finns så är det så.Hans skrev:Har inte moderna stolar förmågan att vända uppåt om utskjutningen sker åt sidan eller neråt?
MVH
Hans
Det handlar mest om hur skärmarna skall gå ut för att kunna rädda föraren, detta ger då en lägsta höjd att rädda sig från utsprång i ryggläge.
J.K Nilsson
- J.K Nilsson
- Medlem
Övertrycket i kabinen kommer att sträva efter låta flisorna gå ut i luften så stolen och flisorna rör sig åt samma håll. 39-huven slås sönder av spränglisten.leo2 skrev:Oki det va ju också en variant. Men att gå igenom huvet är de smart ? Får man itne välldirg mycke splitter på sig ?
Här syns spränglisten som ett streck på huven, denna list går också runt huvsargen. Spränglisten slår upp huven i bitar som luftkrafterna kommer att finfördela bitarna. Flisorna är inget större problem jämfört med fartvinden.
J.K Nilsson
Händer det så händer det... Enligt The Ejection Site så har en F-15E-pilot vid namn Brian Udell (Capt.) skjutit ut sig vid en hastighet på minst 1250 km/h på drygt 900 meters höjd, och överlevt. Dock omkom hans vapensystemofficer, så det är nog ingenting att rekommendera. Vill minnas att minst en Draken-pilot också gått igenom ljudvallen på egen hand och överlevt, men jag minns inte längre var jag läst det - antagligen i en gammal Flygets Årsbok.
- J.K Nilsson
- Medlem
Jag har också läst om drakenföraren, vilken skulle ha blivit svårt skadad av fartvinden. För att klara utskjuting i högre hastigheter måste man sitta i en skyddande kapsel.Sarvi skrev:Händer det så händer det... Enligt The Ejection Site så har en F-15E-pilot vid namn Brian Udell (Capt.) skjutit ut sig vid en hastighet på minst 1250 km/h på drygt 900 meters höjd, och överlevt. Dock omkom hans vapensystemofficer, så det är nog ingenting att rekommendera. Vill minnas att minst en Draken-pilot också gått igenom ljudvallen på egen hand och överlevt, men jag minns inte längre var jag läst det - antagligen i en gammal Flygets Årsbok.
J.K Nilsson
det ni pratar om hände 1967-11-28 och den var en J35 Draken från F13
här är vad som hände
här är vad som hände
Okontrollerat flygläge pga rodermomentbegränsningar? "Vi hade gjort en 'spiral' (halvroll i överljudsfart) och jag kunde inte komma ur den. Fpl fortsatte att rusa rakt ner mot vattnet. Jag jobbade för att få planet på rätt köl. Hann inte ens meddela min rotekamrat i radon om vad som hänt. Jag hoppades klara kärran. Men till slut förstod jag att jag måste ut ur den. Och det snabbt. Just då gick det undan ordentligt. Överljudsfart? Jaa, säkert! Katapultstolen fungerade och jag åkte i väg ut. Det kändes som om ansiktet skulle slitas sönder i vinddraget." Fpl störtade från 7.000-8.000 m höjd. Fsk-hopp på 800 m höjd. Ff i vattenfylld livbåt 1,5 tim i 4-5 m höga vågor och 3-4-gradigt vatten. Efter räddningen tvingades hkp att nödlanda pga det mycket dåliga vädret. Detta var det första lyckade fsk-hopp i överljudsfart i FV. (Exp,Se)
väldigt intresant film om den ryska Katapultstolen ,filmen är ca 1.4mb stor och 14sec lång
This test footage shows the Russian ejection seat in action, which Russians believe is one of the best in the world. The seat straps down the test pilots arms and legs and ejects them away from the jet with a force of 20 G's
länk till filmen
http://www.pbs.org/wgbh/nova/topgun/images/eject.mov
Oki de låter inte kul. Kan nog komma på roligare sätt att dö på . Finns de fler plan som kan skjuta ut hela cokpiten ?Sarvi skrev:Händer det så händer det... Enligt The Ejection Site så har en F-15E-pilot vid namn Brian Udell (Capt.) skjutit ut sig vid en hastighet på minst 1250 km/h på drygt 900 meters höjd, och överlevt. Dock omkom hans vapensystemofficer, så det är nog ingenting att rekommendera. Vill minnas att minst en Draken-pilot också gått igenom ljudvallen på egen hand och överlevt, men jag minns inte längre var jag läst det - antagligen i en gammal Flygets Årsbok.