Tillägnad vår saknade medlem varjag
-
Parlour
- Tidigare medlem
Mr x skrev:
Ser absolut inget fel i att lägga blommor på en grav där någon har kämpat för något som han/hon trodde på så mycket att han gav sitt liv för den saken.
Om det är en nazist/antisemit eller någon som med stor sannolikhet utfört grymheter mot civilbefolkning så avstår i alla fall jag.
Tycker att det är hedrande att det finns personer som är villiga att ge sitt liv för något.
Måste man ge sitt liv för något så korkat som krig för att man ska hedras? Jag tycker inte det finns så mycket heder bland soldaterna på östfronten t ex som drog ut folk i snön och lät dom frysa ihjäl eller röda armén som våldtog unga flickor tills de avled. Man kanske ska akta sig för att ha en romantisk bild av krig.
Må de soldater som stred under kriget få vila ifred och låt oss alla hoppas att det inte blir något till världskrig.
Må de som utfört illdåd brinna i helvetet, och ja, låt oss slippa krig i framtiden.
-
Ostmark
- Medlem
LuNk4n skrev:När jag redan postat ett inlägg om gravar så kan
jag lika gärna fortsätta. Denna gång gäller det
pansaresset Michael Wittmann, vars grav man
hittar i La Cambe - Frankrike.
När jag senast var där hade någon lagt en fin
blommbukett på hans grav, och tänt ett ljus.
Det är inget anmärkningsvärt i det iofs. Men
när jag prata med lite vänner som också varit
i La Cambe visar det sig att blommor funnits
på hans grav även vid deras besök. Sammanlagt
har vi besökt Normandie 3 gånger det senaste
halvåret, och varje gång har där funnits blommor.
Därför kan man anta att det inte är hans efterlevande,
för hur älskad han än var, så tror jag inte att
släktingarna besöker honom varannan månad.
Någon som vågar gissa hur det hela hänger ihop?
Igentligen är det inte så konstigt. Jag placerade blommor vid minnesmärken och soldatgravar denna sommar i Österrike för de Tyska stupade och försvunna soldater/civla. Och för ett par år sedan placerade jag blommor och gravlyktor på en kyrkogård i Flandern för Tyska, Engelska, Belgiska och Franska soldater från första världskriget.
Jag är inte heller unik, det finns många som mig. Så att det är välvårdat vid minnesmärkena och gravarna inte alls konstigt, speciellt inte då deras anhöriga, kamratförbund och ortsbefolkningen - precis som Wien skrev - även känner en plikt att visa sin vördnad.
-
Mako
- Medlem
Mr x skrev:Ser absolut inget fel i att lägga blommor på en grav där någon har kämpat för något som han/hon trodde på så mycket att han gav sitt liv för den saken.
Tycker att det är hedrande att det finns personer som är villiga att ge sitt liv för något.
Må de soldater som stred under kriget få vila ifred och låt oss alla hoppas att det inte blir något till världskrig.
Tack för ordet
Jag skulle endast göra något dylikt om det var en landsman som jag har någon slags koppling med (att han räddade min stad eller nåt). Att glorifiera dödande är inte direkt något jag har lust att göra (även om det ibland är nödvändigt att döda för att t.ex. skydda sin familj eller sitt land). Jag gillar att läsa krigshistoria och kan möjligtvis beundra vissa saker en del klarat i strid, men jag skulle dra mig för att öppet hedra någon för att han dödat en massa människor.
-
Mr x
- Medlem
Mako skrev:Mr x skrev:Ser absolut inget fel i att lägga blommor på en grav där någon har kämpat för något som han/hon trodde på så mycket att han gav sitt liv för den saken.
Tack för ordet
Jag skulle endast göra något dylikt om det var en landsman som jag har någon slags koppling med (att han räddade min stad eller nåt). Att glorifiera dödande är inte direkt något jag har lust att göra (även om det ibland är nödvändigt att döda för att t.ex. skydda sin familj eller sitt land). Jag gillar att läsa krigshistoria och kan möjligtvis beundra vissa saker en del klarat i strid, men jag skulle dra mig för att öppet hedra någon för att han dödat en massa människor.
Moa du skulle inte tänka dig att lägga en blomma på Okänd Soldats grav som bla Kungen gör?
-
Mako
- Medlem
Mr x skrev:
Moa du skulle inte tänka dig att lägga en blomma på Okänd Soldats grav som bla Kungen gör?
Om det är en okänd svensk soldat så blir det väl lite mer "berättigat" men jag skulle aldrig få för mig att lägga blommor på någons grav (om det inte är en släkting eller en vän). Vare sig det är Wittman, en okänd soldat eller Jim Morrison. Det finns viktigare saker att göra.
-
Mr x
- Medlem
Mako skrev:Mr x skrev:
Om det är en okänd svensk soldat så blir det väl lite mer "berättigat" men jag skulle aldrig få för mig att lägga blommor på någons grav (om det inte är en släkting eller en vän). Vare sig det är Wittman, en okänd soldat eller Jim Morrison. Det finns viktigare saker att göra.
Den friheten som du och alla andra tar för givet varje dag, var något som många var villiga att ge sitt liv för.
-
Parlour
- Tidigare medlem
Mr x skrev:Mako skrev:Mr x skrev:
Den friheten som du och alla andra tar för givet varje dag, var något som många var villiga att ge sitt liv för.
Frihet och nazismen...hur går det ihop? För övrigt håller jag med Mako. Har du inte egna nära och kära som du vill hedra? Personligen tycker jag det känns ganska konstigt att få för sig att gå lägga blommor på en soldats grav som man egentligen inte vet något om och inte ens har några egentliga band till. Speciellt inte då det är en soldat som slagits för Hitler eller Stalin. Det finns säkert undantag men ändå.
Som jag sa tidigare finns ju ändå risken att man hyllat en krigsförbrytare, antisemit eller stalinist.
-
MD650
- Redaktör emeritus
Mina herrar!
Koncentrera er på tråden och ingenting annat

Senast redigerad av 1
MD650, redigerad totalt 15 gånger.
-
Daniel L
- Medlem
Parlour, kommer du att ge mig någon förklaring eller inte?
mvh/ Daniel
-
Parlour
- Tidigare medlem
D. Löwenhamn skrev:Parlour, kommer du att ge mig någon förklaring eller inte?
mvh/ Daniel
Nu skämtar du väl?
-
Daniel L
- Medlem
Nej, jag skämtar inte.
mvh/ Daniel
-
Probstner
- Medlem
Det handlar väl om att tapperhet kan vara värd att hedra i sig? För att inte tala om bygdens söner - eller de egna till och med. Jag hajade också till när jag första gången stötte på en minnesvård med fullt av foton på soldater i tysk uniform (det här var i Österrike på 80-talet). Men för de människor som är närmast berörda är det ju inte uniformen som hedras. Sedan är det väl en smaksak om man som svensk väljer att lägga blommor eller inte vid ett minnesmärke för utländska soldater. För många kanske en främmande åtbörd med patetiska inslag. Och jag kan förstå att det - spontant - kan väcka anstöt. Det ligger nära till hands att tolka in politiska aspekter som många ryggar för. Men glöm då inte att man i mångas ögon är suspekt om man intresserar sig för krigshistoria över huvud taget.
/ Probstner
-
mrvector
- Medlem
Probstner skrev:Men glöm då inte att man i mångas ögon är suspekt om man intresserar sig för krigshistoria över huvud taget.
/ Probstner
Håller med fullständigt. Har fått många "tillrättavisningar" av mina lärare bara för man visar ett intresse för krigshistoria. Det måste jag ta och växa ifrån säger dom. Lite OT kanske men men