Napalm

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Napalm

Inlägg av Hans » 29 september 2004, 11:33

Hans skrev:
Dagwood D. Dusseldorf skrev:Vet Du om man kan göra napalm på apelsinjuice och bensin? Jag har läst det från en film.
Är du allvarlig? Det finns en modern myt om att man får napalm av att blanda bensin och fryst apelsinjuice...jag har inte provat men det förefaller vara ganska korkat.

Vad är napalm? Det är bensin som har blandats med t.ex. alunat för att få en klibbig konsistens. I början, Napalmen uppfanns i Harvard 1942, använde man naphthalene (nafta, naftalin?) och palmitate (palmsyra?). Numera är polystyren och benzen vanliga tillsatser i bensinen för att göra napalm. Napalm är inget undervapen, skillnaden mot bensin är att den kladdar fast och klumpar sig vilket leder till att den brinner längre. Det är hursomhelst inte så trevligt att befinna sig där en bomb, med några hundra liter napalm (eller vanlig bensin), ramlar ner.
Bild

Mer läsning http://www.chemindustry.com/chemnames/N/napalm.asp
MVH

Hans
Jag kopierar hit detta för att få lära mig mer om napalm av militärtöntarna som hänger här :lol: Ja, ja, jag är den värsta, jag vet :roll:

MVH

Hans

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 29 september 2004, 13:27

Bensin och potatismjöl har jag hört. :)

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 29 september 2004, 15:39

Jag vill minnas att vi (eller snarare befälen) under min militärtjänstgöring använde bensin och blandade i något pulver som kallades alunat(?). Gud vet vad det var för något, men brann gjorde det något så gudsigförbarme.

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 29 september 2004, 15:55

Bensin och tapetklister har jag för mig att jag hört ska kunna blandas till något slags napalm. Kan det stämma? :?

Henrik

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 29 september 2004, 17:05

Bensin, alunat och ett ämne till är det.
Bensin för att brinna, alunat för att förtjocka bensinen/göra den klibbig och det tredje ämnet för att göra det klibbigt/förtjocka bensinen.
Det är åtminstone vad jag kommer ihåg när jag blandade napalm sist....ca 15 år sedan...

:)

Ressel
Medlem

Inlägg av Ressel » 29 september 2004, 17:35

Jag har även hört att det ska gå med bensin och tvålflingor.

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem

Inlägg av Leprazy » 29 september 2004, 17:46

Hmm...jag har fått för mig att napalm e förbjudet för krigsföring, typ som dumdum kulor??

Vad kan jag ha hört/sett det, eller är det nåt jag fantiserat ihop?

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 29 september 2004, 17:47

Numera används bara Alunat M4 och bensin. Resultatet kan bli allt från en något tjockare vätska till en klibbig smet beroende på dagsformen. Däremot så brukar inte "receptet" som står på burkarna med alunat fungera, utan man får tillsätta betydligt mer alunat än vad som ska behövas. Kanske har något att göra med att burkarna är från början av 70-talet.
MD650 skrev:Bensin, alunat och ett ämne till är det.
Bensin för att brinna, alunat för att förtjocka bensinen/göra den klibbig och det tredje ämnet för att göra det klibbigt/förtjocka bensinen.
Det är åtminstone vad jag kommer ihåg när jag blandade napalm sist....ca 15 år sedan...

:)

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 29 september 2004, 18:07

När man var mindre och höll på med explosiva saker fick man höra att man kunde lösa upp frigolit i bensin och på sätt få en trögflytande massa som var klibbig och lättantändlig.

mvh Alex Robsahm
Senast redigerad av 1 Moonman, redigerad totalt 29 gånger.

Användarvisningsbild
Flensburg
Medlem

Inlägg av Flensburg » 29 september 2004, 18:33

Har hört något om att frigolit skulle vara passande för tillverkning utav napalm.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 29 september 2004, 23:03

Flensburg skrev:Har hört något om att frigolit skulle vara passande för tillverkning utav napalm.
Prova och se om frigoliten löser upp sig för jag vill inte håll på själv. Har lärt mig att inte leka med brandfarliga saker.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 29 september 2004, 23:12

Här ska inte prövas något. Vill inte veta av några brännskadade forummedlemmar. :)

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem

Inlägg av Leprazy » 30 september 2004, 08:50

Leprazy skrev:Hmm...jag har fått för mig att napalm e förbjudet för krigsföring, typ som dumdum kulor??

Vad kan jag ha hört/sett det, eller är det nåt jag fantiserat ihop?
Är det att ingen vet lr är ni så inne i ert napalmande :lol: att ni ignorerar min fråga??

Användarvisningsbild
Ogre
Medlem

Inlägg av Ogre » 30 september 2004, 09:50

Bensin och frigolit lär fungera som ett bra "hemma-naplam". Fick höra detta tips från en svensk armé-officer.

Vet inte om napalm är klassat som olagligt i Géneve-konventionen.

Vet dock att USA använte det flitigt i Vietnamn, Irak I & II och i Afganistan. Den intensiva elden lär suga ut allt syre ur bunkrar och tunnlar och vad jag förstår så används det främst mot människor som gömt sig under marken. Ovanligt smutsigt och vidrigt vapen som dödar i blindo (i synnerhet när det släpps från luften).

Användarvisningsbild
Korpen
Medlem

Inlägg av Korpen » 30 september 2004, 10:36

Ogre skrev:Bensin och frigolit lär fungera som ett bra "hemma-naplam". Fick höra detta tips från en svensk armé-officer.

Vet inte om napalm är klassat som olagligt i Géneve-konventionen.

Vet dock att USA använte det flitigt i Vietnamn, Irak I & II och i Afganistan. Den intensiva elden lär suga ut allt syre ur bunkrar och tunnlar och vad jag förstår så används det främst mot människor som gömt sig under marken. Ovanligt smutsigt och vidrigt vapen som dödar i blindo (i synnerhet när det släpps från luften).
Det är FAE (fuel air explosive) du tänker på, inte napalm.
Alla bomber och granater dödar i blindo, dvs är du tillräckligt nära när de landar så berörs du av dem.

Skriv svar