underhållning under medeltiden?

Skriv svar
karki
Ny medlem

underhållning under medeltiden?

Inlägg av karki » 28 september 2004, 10:57

Tja..
jag undrar vad dem hade för underhållning under medeltiden? både adeln och medelklassen?
mycket tacksam för svar//jonne

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 28 september 2004, 11:19

Eeh, hur definierar du medelklassen när det är medeltiden vi diskuterar?

I just det här sammanhanget kan nog Jan Guillous böcker om Arn vara bra vägledning. Möjligen Dick Harrisons Jarlens sekel också, men jag har inte läst den så jag är osäker där. Kolla upp den i alla fall.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Inlägg av Olof Ekström » 28 september 2004, 13:47

Den suveräna teckningen av medeltida liv är ju enligt min mening Michael Nordbergs Den dynamiska medeltiden, som innehåller en hel del godsaker om kulturlivet under medeltiden även om din fråga inte besvaras sådär direkt.

En av de bästa historiska böcker jag någonsin läst. Konkret och faktaspäckad men aldrig svårtillgänglig. Varmt rekommenderad!

karki
Ny medlem

Inlägg av karki » 28 september 2004, 13:55

ok tackar..

Tjalle_g
Medlem

Inlägg av Tjalle_g » 9 september 2006, 21:07

:) Men det fanns mycket annat att fördriva tiden med ,som jag läste nyssens om, som va ganska uppskattade på medeltiden.Det kom vandrande trubbadurer,som sjöng sånger,spelade musik och berättade historier.Särskilt poppulära var romantiska berättelser,om hjältemodiga riddare och ädla damer.Djurtämjarna reste runt och visade upp sina djur.Det kunde vara dansande björna eller apor som slog volter.En del "nöjen" var grymma mot djuren, som björnhetsningar där björnarna hetsades av hundar.Jag hitta nog mer om denna "underhållning" Mvh Tjalle_g 8-)

Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem

Inlägg av Mäster Grå » 9 september 2006, 21:17

Det kom vandrande trubbadurer,som sjöng sånger,spelade musik och berättade historier.
Dessa gycklare var säkerligen uppskattade som underhållning, men de tillhörde bottenskiktet i samhället och var i stort sett fredlösa på så vis att man inte blev straffad om man dödade en kringresande gycklare. (vet ej om detta skiljer sig i olika regioner, men de hade över lag dålig status i samhället). Om publiken inte uppskattade underhållningen löpte gycklaren stor risk att bli förlöjligad eller råka illa ut på annat sätt.

Jag tror att det även tidigt förekom så kallade lekare (person som leker = spelar ett instrument, t ex mungiga etc) som var "anställda" vid hovet och att dessa var betalade eller åtminstone fick mat och uppehälle. Det skulle dröja fram till mitten av 1600-talet innan sådana "hovmusiker" fick en så hög status att deras namn blev bevarat till eftervärlden. Det finns många medeltida musikstycken (oftast är det dock kyrklig musik) bevarade, men alltid komponerade av okänd upphovsman. Detta berodde på att kungen inte tillät enskilda begåvningar att komma upp sig och göra sig ett namn. Detta gick bättre under 1600-talet och framåt när statens tjänstemän började kunna göra sig en egen karriär, och när kungen fått en så oinskränkt makt att sådana karriärister upplevdes som hotande. Johann Pachelbel i Tyskland under slutet av 1600-talet är en av de första namngivna kompositörerna (som också komponerade åt kungen och hovet).

Om man ska dra upp underhållning i en vidare bemärkelse, så var ju avrättningar fö en begivenhet som lockade folk ur samtliga samhällsklasser. :roll:

erich lespenhalt
Medlem

Inlägg av erich lespenhalt » 9 september 2006, 22:49

Från kontinenten kom en underhållningsform under medeltiden som innebar ringdanser där man dansade till en sjungen visa. Fortfarande dansar man ringdanser på Färöarna där de kallas kväden. En sådan ringdans kan vara i flera timmar. Denna typ av dans får anses ursprungligen dansats av överklassen.

Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem

Inlägg av Mäster Grå » 9 september 2006, 22:57

Under 1500-talet (eller kanske tidigare) kom även danser bland annat från Italien och blev populära vid de nord- och mellaneuropeiska hoven, samt i adelskretsar. Dessa danser gick egentligen mest ut på att man sakta vandrade runt och visade upp sig till långsam musik.

Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem

Inlägg av Mäster Grå » 9 september 2006, 23:07

...och bland bönder förekom för övrigt varianter av de ramsor som barn på skolgårdar runt om i landet fortfarande håller på med (åtminstone när jag gick på lågstadiet :wink: ). Jag kommer att ge ett exempel på detta när jag kollat upp ramsan i Gustav Vasa och hans folk, jag har inte den boken här just nu, tyvärr... :|

Tjalle_g
Medlem

Inlägg av Tjalle_g » 10 september 2006, 21:40

:D Kul med en ramsa om Gustav Vasa, Mäster Grå.Du kanske hitta en om snapphanar med, som höll till i "våran" gräns Skåne - Småland, där jag nästan hör hemma :lol: Annars kommer det kanske i tv framöver,då dom har spelat inn en serie om snapphanar.Mvh Tjalle_g 8-)

Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem

Inlägg av Mäster Grå » 12 september 2006, 11:53

Nja, fast själva ramsan handlar inte om Gustav Vasa -jag har bara hittat den i boken "Gustav Vasa och hans folk".... Det är samma ramsa som den nutida "Bro bro breja, stockar och stenar, alla goda renar" som man sjunger till midsommar.
Under Gustav Vasas tid ska den ha låtit så här:

Bygga bygga bro över sund
till att draga samma lund
friden vill jag hålla
friden vill jag tigga
Syster, syster i vårt land,
släppes genom mjölnardamm
Nej, svarar systern
tag vem du lyster
Ingen släpper jag fram
förrän hon säger sin kärastes namn.
Vem är han?

Ramsan har förekommit som en rimlek för flickor från medeltiden och framåt och har troligen sitt ursprung i katolska nunnekloster.
Andra lekar som var vanliga (främst på landet skulle jag gissa) var exempelvis "blindbock", "sista paret ut" och "ett skepp kommer lastat". Vad gäller danser så förekom också pardanser med hoppsteg och dessa dansades bland annat på bondbröllop. De lekare som gick runt i byggden och spelade hade instrument som fiddla, trumma, tvärflöjt och säckpipa. Vid hovet förekom däremot andra instrument, exempelvis harpor, basuner, trumpeter och mindre orglar. För att säga något om Gustav Vasa, så var han mycket musikintresserad och synnerligen road av att spela luta, tydligen... :)

Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem

Inlägg av Mäster Grå » 12 september 2006, 11:56

Du kanske hitta en om snapphanar med, som höll till i "våran" gräns Skåne - Småland, där jag nästan hör hemma Annars kommer det kanske i tv framöver,då dom har spelat inn en serie om snapphanar.Mvh Tjalle_g
En ramsa på temat snapphanar blir nog svårt... :? :P Vad är det för serie de har spelat in nu? Det var väl inte länge sedan det var en serie om snapphanar, eller minns jag alldeles fel..? :? (Det gör ju inget om det kommer en till iofs! :D )

Tjalle_g
Medlem

Inlägg av Tjalle_g » 12 september 2006, 15:40

:) Jag var på en rundvandring med Smålands Museum Vid Pixborgs Borg,här intill för en tid sen,där vid utgrävnigarna 1906,hittade dom En massa Mungigor, som tydligen var en sorts underhållning på 1300-talet. 8O Jag tror det finns en tråd om Snapphanar, och dess innspelning på forumet,har jag för mej ,skall kolla :| MvhTjalle_g 8-)

Skriv svar